NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jonasgr
StringerBell skrev:Hur har det sett ut rent historiskt? Har tillverkare i allmänhet visat något intresse av att officiellt stödja chip-trim?
Volvo 740 och 940 kunde chippas i Volvoverkstaden, men rent generellt finns det knappast något intresse för en tillverkare, i så fall hade de haft dessa inställningar redan från början.
av LasseRe
Polestars chip-trimning kommer att göras av Volvoverkstan med bibehållen motorgaranti. Men erbjuds inte till V50 D5 för närvarande.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Jag skulle personligen hellre ha en snål-chip'ning med - säg - 0.1 lägre förbrukning och bibehållen effekt. Inte för att den drar så mycket ens nu, men trots allt ligger inte D5:an (fram till 205 HK-varianten) riktigt i framkant förbrukningsmässigt jämfört med de allra senaste dieslarna.
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
Jo helt klart. Polestar har ju sagt att man vill ta fram sådant också. Vi får väl se vad som kommer. 180hk D5an vi har nu är ju riktigt snål och den nya är snålare. Dock märkte jag ingen avsevärd skillnad på den nya D5an, förmodligen för att det var en automat.
Ingen vet väl riktigt om polestars uppgradering minskar bärnsleförburkningen eller inte, man kanske helgarderar sig istället o säger att man har bibehållen förbrukning för att inte lova något.
Som sagt rösta på V50 D5 i listan så lär vi väl få se en uppgradering till hösten eller våren.
Användarvisningsbild
av Henrikx2
Fick svar från Polestar på frågan om de kommer släppa en uppgradering till V50 D5:
"Ja, den finns med bland de modeller vi tittar på inför höstens lanseringar."

Tror jag väntar på det då för det känns inte så kul att kasta bort garanti m.m.
Användarvisningsbild
av Henrikx2
Hittade en budgetvariant också.

http://www.TrimTeknik.se

Common Rail Steg 1
D5 på 185 Hk får 218 Hk och 472 Nm 1795:-

Ser dock inte jätte seriöst ut.
av jonasgr
StringerBell skrev:Jag skulle personligen hellre ha en snål-chip'ning med - säg - 0.1 lägre förbrukning och bibehållen effekt.
Att hitta en snålchipning kommer nog aldrig existera. Bränsleförbrukning är det som motortillverkaren tittar mest på idag, effekten är i jämförelse sekundär.

Däremot kommer chipning att minska brönsleförbrukningen vid vissa specifika situationer. Jag själv har t ex en manuell sexväxlad låda och fick ganska dålig effekt innan chipningen vid fullt gaspådrag på sexan vid 90 km/h. Efter chipningen har jag vääääldigt mycket mer vridmoment på samma växel och samma fart, vilket innebär att bilen accelererar fortare. Det ökade vridet gör att körning på lågt varvtal går mycket bättre, och just detta kan minska förbrukningen vid dessa specifika lägre varvtal.

Sett på det stora hela är det dock gravt fel att hävda att bensinförbrukningen blir lägre av chipningen. Om en biltillverkare kunnat erbjuda lägre förbrukning med ökad effekt, då hade de tveklöst redan nyttjat denna kunskap. Motortillverkaren har dessutom väldigt mycket bättre kunskap om styrboxen än vad chipningsbolagen har.

De flesta chipningar förutsätter dessutom att du slutar köra på 95-oktanig bensin, något som minskar förbrukningen (men ökar kostnaden). Jag skulle gissa att min besinförbrukning är ungefär densamma innan och efter uppgradering, men att jag köra på 98-oktanig bensin efter jämfört med 95-oktanig efteråt. Denna extrakostnad tar jag dock gladeligen, den förändrade motorkaraktären är ljuvlig.
Användarvisningsbild
av Henrikx2
FiddeUBC skrev:Det tycker jag låter bra. Jag väntar på polestar, bättre kan det inte bli.

Det är bara att rösta vidare här. http://www.polestar.se/viewpage.asp?nod ... &edition=p
Hoppas de får fram något snart.
B230E K-Jetronic 740 till 240

"Nya" motorn är från en Volvo[…]

Jag har kört med den här setup:n ett tag[…]

Tvättat av den för i morgon så ska[…]

244 - Bälte bak

Hej Volvo 244DL, 1976, Nysåld i Schweiz Min[…]