Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av metalman
Kan man nollställa en AC-kompressor på något sätt på en V70 Classic - 00?
Jag hörde något om att man kan nollställa genom att rycka minus-kabeln på batteriet i ca 10-20 sek. Stämmer detta????
Användarvisningsbild
av CarMan
en ac kompressor är en rent mekanisk del som har en roterande remskiva, den driver sen kolvar som komprimerar den gas som går i ac systemet.

varför ska du nollställa den?
jag tror du pratar om att radera felkoder i ECC systemt ECC är bilens elektroniska klimatenhet som styr luftfördelning & tempratur, samt att den styr bilens ac-system.
av metalman
Jag får inte igång kompressorn....
Och jag får inte fram någon ström till kompressorn heller, kan man inte "tjuvkoppla" den för att se om den funkar genom att sätta en kabel från + polen på batteriet till kompressorn eller det funkar kanske inte.....

Någon som vet?
Användarvisningsbild
av emwtur
om inte kompressorn får ström så brukar det bero på att systemet inte har något tryck.
dvs gasen har läckt ut!
en händig ac mekaniker kan läcktesta systemet ( och även kolla om kompressorn startar) för en peng !
att köra kompressorn utan att ha kollat upp systemet kan skada den !

/emwtur
Användarvisningsbild
av CarMan
det är ingen höjdare att köra systemet om det är tomt! men vill du kolla om kompressorn rörsig så kan du bygla presostaten på röret, nära torpedväggen (kör 1-2 sek)

det är systemets lågtrycks presostat & stänger av systemet när trycket är förlågt (slut på gas)
Användarvisningsbild
av CarMan
metalman skrev:Det har jag gjort när det har varit gas i systemet med den vill inte starta ändå

en av kablarna till presostaten, kommer från ECC panelern & ska vara plus matad när den vill att kompresorn ska gå.
den andra går ner till kompressorn.

du kan alltså där mäta om ecc:n själv ger eller inte ger komando för att starta kompressorn.
do kan också mäta kabeln från presostat till magnetkppling för att se om den är hel
av metalman
CarMan skrev:
metalman skrev:Det har jag gjort när det har varit gas i systemet med den vill inte starta ändå

en av kablarna till presostaten, kommer från ECC panelern & ska vara plus matad när den vill att kompresorn ska gå.
den andra går ner till kompressorn.

du kan alltså där mäta om ecc:n själv ger eller inte ger komando för att starta kompressorn.
do kan också mäta kabeln från presostat till magnetkppling för att se om den är hel
Jag har mätt och det är 12 volt fram till presostaten när ECC:n står på ON och 0 volt när den står på OFF...
Vet du vilken av kdom 2 kablarna det är som går till kompressorn?
Då sätter man bara den ena änden i den kablen och den andra änden i kablen som går till kompressorn, eller hur gör man?

URSÄKTA, jag är inte så vidare smart på detta området, ni får ha överseende med det.
Användarvisningsbild
av CarMan
den det är 12V på kommer från ECC panelen. den andra går till kompressorn.

sätte en kabel imellan desa 2 så ska komprssorn starta (kör max 1-2 sek) gör den inte det så har du fel påvägen från presostat till kompressor
Anliggande frambroms 740

Jag plockar isär och smörjer glidpinnar,[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har nollat felkoderna flera gånger. B&ar[…]

La in i går kväll. Inget galet än.[…]

Felkod B5

Bra beslut att vänta då du nu får[…]