Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av klykan
Då var det dags. Haft bilen i tre veckor och man ska aldrig vara nöjd för länge =/

Har nog inte ens provat eller använt spolarna förrän nu, och när jag provade så kom det bara vätska ur munstycket vid vänster framlyckta. Kom inte varje gång jag provade där heller utan bara sporadiskt...

Kollade runt lite i forumet och undrar om det kanske kan vara motor/motorer som jäklas redan!? Vore bedrövligt på en bil som rullat 8000 mil och är från -05. Är i alla fall en S60 2.4 170 -05. Lite märkligt tycker jag att det bara kom ur ena sidan vid lycktorna och inte alls på vindrutan... Är för övrigt köpt av en bilhandlare så om någon vet lite mer om vad som gäller med åtagande från hans sida är det också bra! Har för mig att om felet inträffaar inom 6 månader så måste han kunna visa att jag orsakat felet!??

Hoppas det finns nån som varit med om liknande eller helt enkelt bara VET :D

Tack på förhand och ha nu en riktigt bra midsommar!!!
Hej,

Samma inträffade för mig ett par veckor efter jag köpte min bil, det var motorn till ena torkararmen som hade pajat. Tyvärr så täcker 6-månaders garantin bara trafiksäkerhetsrelaterade fel så tyvärr täcker inte den detta. Jag ringde SBP och hörde med dom, fick svaret att huruvida torkararmarna funkar till framlyktorna eller ej är inget som kontrolleras på besiktningen. Så jag fick iallafall bekosta den reparationen själv.

Mvh

Mikael
Såg nu att du har en -05:a så du har ju inga torkararmar, men eftersom varken arm eller spolning funkade på ena sidan på min bil, så kan ju funktionsfelet liknas med det du har på din bil. Så ur trafiksäkerhetssynpunkt är det ju ingen skillnad.

Mvh

Mikael
Användarvisningsbild
av Mini_ice
Så du har ingen spolning alls på vindrutan??? På 05- är det två pumpar en högtryck för fram lysena och en "vanlig" pump för strålkastarna, kolla alla säkringar så dessa är hela till bägge pumparna, och det där med sporadisk spolning så spolar inte 05- strålkastarna varje gång man spolar vindrutan då ht pumpen förbrukar så mycket spolarvätska så är det bara ett visst antal ggr den spolar.. var 3e eller nått kanske står i instruktionsboken?? Kommer det högra spolar munstycket ens upp ur stötfångaren eller stannar det nere hela tiden?? Då som jag förstått det är en cylinder som åker upp och spolar lyktan med hjälp av trycket så kan den ha fått sig en smäll..
av klykan
Tack för svaren!
Bilen har som sagt inga torkararmar vid lyktorna utan bara sprutmunstycken. Och det kommer ingen vätska till framrutan heller. Att det inte kommer spolning till framrutan tycker iaf jag låter ganska trafikfarligt!? Är det moddigt och skitigt ute så kan man inte köra lågnt utan att hela rutan är täckt med skit och man ser inte ett skvatt...

Medföljde ingen maxi garanti eller liknande då den köptes av mindre handlare. Dock finns det enl konsumentköplagen paragrafer som ger oss konsumenter skydd vid köp av grejer från firmor. Inom 6 månader antas ALLTID felet ha funnits vid köpet och det är upp till säljaren att påvisa att det uppstått/orsakats av köparen under dessa 6 månader. Men huruvida det täcker felsökning som kan vara dyrare än reparation vet jag inte, någon som har nån erfarenhet med liknande situationer och köp från mindre firma???

Undrar nästan om det är nåt glapp nånstans då varken spolning till rutan eller höger lykta fungerar? Möjligt?

Glad midsommar!!!
av klykan
Tänkte kolla säkringen som sitter undertill vid förarplatsen. Skruvade loss de två skruvarna men sedan vågade jag inte längre ;)
Kåpan satt forfarande hårt och jag var lite rädd att dra sönder den. Någon som tagit loss denna kåpa och vet hur hårt jag kan dra i kåpan eller om jag missat några clips eller liknande!?!? Enligt instruktionsboken är det ju bara två skruvar och en bild på att kåpan skall dras nedåt...

Vet att ni ligger i soffan idag så någon ursäkt att inte svara finns inte :D

Hoppas midsommarfesterna var lyckade!
Användarvisningsbild
av Mini_ice
Det sitter 2st clips i varje ände av kåpan samt att den är inkilad lite mellan plasttröskeln/Huvhandtaget i dörren och nedre delen på tunnelkonsollen..
av rolepe
Jag har samma bekymmer med en V70 -05. Det började med att det inte kom vätska till bindrutan eller bakrutan en dag när jag var ute och körde. Nästa gång jag testade så fungerade det.
Sen kom det torra vädret och jag använde inte spolaren på ett par veckor. Nu har den lagt av helt. Jag kan inte ens höra att pumpen drar igång. Dock fungerar spolningen till strålkastarna.

Någon som vet vad man kan kolla efter säkringen (om den är hel?). Finns det något relä eller liknande man kan testa byta?
Elpriset

2700kr för drygt 1000kWh här, elhandel v[…]

Transmissionsolja till M66

ok, då låter Castrol:en som ett altern[…]

Hej! Bränslepumpen under förarstolen slu[…]

Hej! Fråga 1: Är det svårt att by[…]