Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
ja, självklart är allt redan fixat i förvag, det är ju ingea små företag som "leker"
går man ut med att garantier gäller & att bilen går at typa, så har man givetvis fixat allt!

det är ju en orsak till att det tar tid att få fram fler modeller, man typar inte in en ny motor hursomhelst, om man inte vet att man kommer att få igen pengarna.
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
Jag tycker det låter lite drastiskt att polisanmäla för en sån här sak. Är det inte bättre o reda ut det med volvo istället.
Hur är det med miljöklassningen, får man automatiskt Euro5 nu när man typar in en polestarbil eller?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Toker skrev:Som det ser ut nu så har ju alla vi med 2,4D motorn och som laddat det stora effektprogrammet på 205hk/450Nm blivit grundlurade av volvo/polestar då denna kombination ej går att typbesiktiga om!! altså åker vi omkring i olagligt trimmade bilar. på måndag åker jag till polisen och gör en anmälan! :evil:

Behöver du ju inte alls göra, din 2,4 är numera en:

D5244T4........71.................151kW

Siffran 71 anger att det är en helt ny motor pga av helt ny revision av ECM mukvaran, det blev ingen ny motorkod som man gjort tidagare, utan bara ett nytt revisionsnummer.

Denna revision ska ha alla certifieringar klara från EU vad gäller förbrukning, emissioner, buller osv..... Bilprovningen ska ha tillgång till alla dessa certifikat redan.

Tycker Volvo/Polestar kunde varit lite klarare i sin information.
av Toker
Okej. om jag fattat detta rätt nu så har volvo kryssat i fel ruta (...T5 136Kw) på mitt intyg :evil: , alltså kan jag tippexa över rutan och kryssa i rätt ruta (...T4 151kW) och min 2,4D blir en "riktig" D5 med 205hk/151kW om jag typar om den på bilbesiktningen ??:-/ med "rätt" ruta ikryssad?
av Travolta
Ni som tänkt att trimma bilen, gör gärna ett accelerationstest före och efter så man får veta hur pass stor skillnaden blir. Redovisa siffrorna här sen.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Toker skrev:Okej. om jag fattat detta rätt nu så har volvo kryssat i fel ruta (...T5 136Kw) på mitt intyg :evil: , alltså kan jag tippexa över rutan och kryssa i rätt ruta (...T4 151kW) och min 2,4D blir en "riktig" D5 med 205hk/151kW om jag typar om den på bilbesiktningen ??:-/ med "rätt" ruta ikryssad?
Visst, men be dem skicka över en ny lapp med rätt ruta ikryssad från början istället.
av Mr T
Är det någon som kan rapportera om hur bilar med automatlåda beter sig efter uppgradering?

Jag har en 2,4D(163) och funderar på den stora uppdrageringen till 205 hk. Det jag är "orolig" för är hur automatlådan kommer att bete sig efteråt. Den är ju, som en antal trådar vittnar om, inte helt optimal när det gäller växlingspunkter, varvtal för lock-up etc. Blir det status qou, sämre eller bättre efteråt?

Om någon kan kasta nåt ljus över detta så vore jag tacksam =)

//Mr T

Ska du bara ha den i ett par år ta vilken Go[…]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Varför inte en XPENG G6 Performance? Extra a[…]

Köpråd V60 Recarge

Jag köpte mig en V60 2021 för ca 2 m&ari[…]

Visa din semesterbil(d)

@fjohan82 , Låter förträffligt […]