Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Volvo har redan inhemsk produktion i kina. Dom få bilar som nyförsäljs där idag tillverkas där på grund av straffskatter i EU.
Och nej. Flyttar man volvo dit så slutar folk att köpa volvo kortfattat. Därmed kör dom märket och pengarna i graven. Det vet dom.
Användarvisningsbild
av vetten
Volvo borde kunna bli Svenskt igen om!!!! Volvo lastvagnar köpte det ?:-/ Ja dom har ju åtminnstånde ekonomin ?:-/ Eller har jag fel där :-O)

Inte kinesiskt helst och jag kan inte riktigt förstå varför Volvo behöver bli osvenskt :-O)

Så kom igen nu Wallenbergare, ja ni med börsen full ?:-/ KÖP NU :-)-)

Och är ni så dumma och SNÅLA så får ni Ta mej faen skylla er själv ?:-/ Men det är väl mera stålar att göra på 1700tals möbler :mrgreen: Eller hur :-O) Ni som bara tänker kortsiktigt :-O)

Volvo är och kommer att förbli en ikon för säkerhet om det får förbli svenskt, annars kommer nog värdet att rasa ??:-/

Dumma och SNÅLA är dom investerarna (ja dom med pengar) Hade jag dom skulle jag själv köpa hela Volvo av Ford och sen låta Volvo förbli svenskt eftersom det är det svenskaste vi har :-)-)

Att det sen är en av världens säkraste och bästa bilar är väl tyvärr ointressant för dom med pengar, eftersom dom bara vill tjäna sina pengar nu och som
Dom ALDRIG kommer att få med sej i graven ändå :mrgreen: HeHe :mrgreen:
av *pettson*
Det svenskaste som vi har?..
Hmm vart tillverkar dom sina bilar månntro...och hur stor volym på varje ställe.
fundera lite på den frågan..
Sen eftersom volvo idag består av det ford inte vill ha i sina bilar så..
Men visst.. volvo har eget utvecklingsarbete som är unikt.
Användarvisningsbild
av Folke89
Jag önskar att Volvo kunde stanna i Sverige. Man såg ju hur det gick utför när de köptes upp av Ford. Sedan har vi ju de mindre lyckade 300- och 400-serierna som tillverkades i Holland. Det är ju inte kvalitéts bilar direkt. Om Geely nu köper Volvo så känns inte Volvo som Volvo längre. Den sista äkta Volvon var väl egentligen S70? Nyare Volvo-modeller (-00<) känns inte heller som Volvo. Kontentan är att Volvo måste få bli svensktägt igen så de kan gå tillbaks till sina rötter.
av *pettson*
Folke89 skrev:Jag önskar att Volvo kunde stanna i Sverige. Man såg ju hur det gick utför när de köptes upp av Ford. Sedan har vi ju de mindre lyckade 300- och 400-serierna som tillverkades i Holland. Det är ju inte kvalitéts bilar direkt. Om Geely nu köper Volvo så känns inte Volvo som Volvo längre. Den sista äkta Volvon var väl egentligen S70? Nyare Volvo-modeller (-00<) känns inte heller som Volvo. Kontentan är att Volvo måste få bli svensktägt igen så de kan gå tillbaks till sina rötter.
ja gamla 70 serien känns som sista volvon. Däremot är det ju så att dom flesta bilarna tillverkades och tillverkas idag med i belgien och i holland..
av Euin
Jag kan ju säga direkt att om volvo blir köpt av geely kommer jag inte köpa en volvo. Det är bara en principsak. Tror dock inte volvo vill bli köpta av ett kinesiskt företag heller då jag tror att ledningen inser vilket totalt sammanbrott det vore i bolagets status.
Jag ser hellre att volvo stannar inom ford. Jag må bli smutskastad nu men de nya fordbilarna är väldigt bra bilar. Och mycket av den tekniken hamnar i volvos bilar. Volvo själv har inte längre resurser att själva konstruera bra och kompetenta premiumbilar, de behöver ett märkte med en framåtsträvande teknologi med fingret på kvalité än kinensiska lågpris kopior gjorda av returplast med en krocksäkerhet i klass med en kundvagn.
Det blir volvos totala sammanbrott om det köps av nått kinesiskt piss rent ut sagt.
Men det är bara min privata åsikt.
Användarvisningsbild
av Funk
*pettson* skrev: ja gamla 70 serien känns som sista volvon. Däremot är det ju så att dom flesta bilarna tillverkades och tillverkas idag med i belgien och i holland..
C30-S40-V50 samt XC60 tillverkas i Ghent,Belgien. C70 byggs i Uddevalla och resten av bilarna tillverkas i Göteborg. Ett litet antal avsedda för hemmamarknaden Thailand och Malayisia slutmonteras där. I Kina byggs S40 och S80L (den förlängda S80:n), men bara för den kinesiska marknaden.

Vad det gäller vem som äger Volvo så är det generellt så att det inte är välgörenhet det handlar om, ingen kommer att köpa VolvoCars som en välgörenhet, man förväntar sig avkastning på sitt kapital...
Vad det gäller eventuella kinesiska ägare så är det viktigt att komma ihåg att det skulle vara att skjuta sig i foten att köpa Volvo och bygga bilarna Kina...Om man inte bara ser till hemmamarknaden och skiter i resten av världen....Vilket man kanske kan göra då den växande hemmamarknaden är gigantisk. Men att sälja dessa bilar internationellt blir nog svårare.

Det klagas ibland på VolvoCars produkter är dyra, tyvärr hade ett fortsatt ägande av "gamla" AB Volvo troligen pressat upp priserna rejält, då det kostar enorma summar att ta fram nya produkter, och AB Volvo har ju som bekant inte heller några intäkter just nu.

/Thomas
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och int[…]

DRL problem