Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av erikbr
Tjenare

Jag tar upp en fråga som jag tidigare hakat på en annan tråd men inte fått några kommentarer på:

Jag har en 850 -94 med startproblem c:a 1 gång i månaden, alltid vid fel tidpunkt. Vad är förresten rätt tidpunkt? Finns det ett sådant? Ibland vägrar den bara att starta. Starttmotorn går runt men vet inte om den får soppa. Den hostar till lite men dör sen. Det har gått någon månad mellan tillfällena och motorn tänder till lite men dör sen. Efter typ 10 försök och några minuters väntan har den gått igång ändå, men för några månader sen var det totalt dött. Den gick inte alls att få igång så jag bokade den in på verkstan (lokala Mekonomen) som mätte spänning fram på kontakten till pumpen och kopplade in en ny pump på kontakten som då gick igång. Kalaset kostade 2000 spänn inklusive ny pumpen.

Allt frid och fröjd, Näpp!

Två veckor efter pumpbytet fick jag samma sympton igen. Bilen vägrar att gå igång. Den tänder till men dör efter efter några sekunder. Fick igång den även denna gång men troligvis kan inte problemet ha varit pumpen, eller? 2000 spänn ut genom fönstret och ner i fickan på Mekonomens bilverkstad.

Då jag ringde och klagade sa det bara att det inte går att felsöka då allt funkar (vilket den gör just nu) och att de var tämligen säkra på att felet satt i pumpen då den gamla pumpen inte gick trots spänning i kontakten. Nu har det hänt 3-4 gånger sen verkstadsbesöket.

Kan det vara glappt någonstans, typ i reläet? Styrenheten som påverkas av värme från motorn? Som jag kan påminna mig så har det aldrig hänt vid en ren kallstart, dvs då den stått hela natten. Istället händer det då jag nyligen stängt av bilen och ska starta om den.

Senast hände detta mitt under besiktningen! Besiktningskillen fick inte igång bilen men efter c:a 1 minuts väntan startade den. Man kände sig rätt billig där i hallen då detta hände och flera samlades runt bilen och undrade vad som stod på. Vet inte om någon trodde på mina nervösa uttalande om att Mekonomen nyss bytt startmotorn för att fixa detta problem... Klarade i alla fall besiktningen.

Fick ett tips på jobbet om att det kanske kunde vara batteriet, tro det eller ej. I alla fall hade hans svärson liknande problem tidigare och kärran hade varit inne på Volvoverkstan flera gånger utan att de hitta något. Då kommer en av veteranerna på verkstan på att testa att byta ut hans (billiga men hyggligt fungerande batteri) mot ett sprillans nytt "Volvo Original" och sen dess har problemen varit puts väck.

Tips någon?

Vet inte om jag törs åka på bilsemester med kärran...
av erikbr
Hej

Näpp, inga felkoder satta. Åtminstone är inte Lamdalampan tänd och visst är det väl så att den tänds om en felkod är satt?

Jag har hittills inte behövt (eller fått hjälp med att) rulla igång bilen. Däremot har jag vid ett tillfälle fått flytta bilen en bit med hjälp av startmotorn så nog finns det kräm kvar i batteriet. Bilen har ju startat efter en stunds vila, förutom den gången då pumpen byttes. Laddade upp batteriet för någon vecka sen bara utifall att och det gick bra.

Jag har inte kollat status på batteriet men jag köpte det på OK för mindre än ett år sen.

Hur kollar man bränslereläet? Jag vet var det sitter men enda sättet att kolla det är väl att byta ut det mot ett nytt? Det har jag i alla fall tänkt göra nästa gång det händer. Ska bara hinna svänga förbi Mekonomen och inhandla ett först.
av *pettson*
Det är väl som vanligt.. Demontera startmotorn. Rengör anslutningarna, rengör även blockets och lådans anslutningar så det blir bra jord. Även kontaktytan mellan startmotor och block.
Rengör och smörj upp startmotorn, även växellådan i startmotorn. ELLER så passerar du t.ex biltema och inhandlar en ny startmotor som fungerar.
Sen är problemet ett minne blott.
Att problemet blir sporadiskt beror på att startmotorn använder olika mycket ström för att starta din bil. När strömåtgången blir för hög så sjunker systemspänningen och du får därmed inte 12v till styrdonet (en 12v hämtas på startmotorn). Och därmed startar inte styrdonet eller bilen.
Enklast för att ha kontrollerat problemet hade varit att bogsera igång bilen när felet fanns. OM bilen hade startat direkt så är det det felet jag talar om.
Om bilen fortsätter att tjura så är det inte problemet.

Vad du nu kan göra för att se om problemet är starten är att helt enkelt bygla halvljuset så det står på under starten. Om det bara flimmrar lite grand så är startern okej. Om det märkbart försämras (ljuset alltså) så drar den för mycket ström och det måste åtgärdas.
av sm1nvx
På min 854 -94 med B5252S-motorn berodde dessa problem på relä 103, dvs bränslepumpsreläet. Lödde detta, enligt "pettssons" instruktioner, för ett halvår sedan. Inga problem sedan dess.
Dagge.
Felkod B5

Bra beslut att vänta då du nu får[…]

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]