Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Toker
#297436
Ett utklipp ur intyget:

Motortyp....... Motorkod .......Ny Effekt
B5254T8....... 02 ................180kW

B5254T11 ......05.................180kW

D5244T5........69.................136kW *

D5244T4........71.................151kW

kan det fattas en effektkod eftersom det till 2,4D finns 2 effektprogram 185hk eller 205hk. endast 185hk alternativet finns ju med på intyget ??:-/ eller?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#297438
Toker skrev:Ett utklipp ur intyget:

Motortyp....... Motorkod .......Ny Effekt
B5254T8....... 02 ................180kW

B5254T11 ......05.................180kW

D5244T5........69.................136kW *

D5244T4........71.................151kW

kan det fattas en effektkod eftersom det till 2,4D finns 2 effektprogram 185hk eller 205hk. endast 185hk alternativet finns ju med på intyget ??:-/ eller?
Det där stämmer ju inte alls !!!!

T4an är typad på 136 kW = 185 hk

Volvo/Polestar måste ha typpat fram tex en T9 = 151 kw , 205 hk. Att besiktiga den den som en T4 kanske lurar någon besiktningsman men det är ju fel.
av Toker
#297507
Som det ser ut nu så har ju alla vi med 2,4D motorn och som laddat det stora effektprogrammet på 205hk/450Nm blivit grundlurade av volvo/polestar då denna kombination ej går att typbesiktiga om!! altså åker vi omkring i olagligt trimmade bilar. på måndag åker jag till polisen och gör en anmälan! :evil:
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
#297516
Det enda som skiljer gamla 2,4D och D5 är mjukvara. Som nu har ändrats av Volvo/Polestar. Alltså kan din 2,4D rent tekniskt likväl vara en D5 som är trimmad.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#297520
XC90_Executive skrev:Det enda som skiljer gamla 2,4D och D5 är mjukvara. Som nu har ändrats av Volvo/Polestar. Alltså kan din 2,4D rent tekniskt likväl vara en D5 som är trimmad.
Japp men den är en annan motor än D5.

Engine variants D5244T4/T5/T6/T7 are identical apart from performance. Performance is
determined by the software in the ECM.
T4 = 185 hk
T5 = 163 hk
T6 = 122 hk
T7 = 126 hk


Är den 205 hk pga annan software in ECM så är den inte en D5 = D5244T4 utan något annat, tex en D5244T9 eller vad man nu kallat den vid intypningen av mjukvaran för 205 hk.

Den "Nya" varianten med 205 hk måste väl finnas med på intygen ni fått. ?:-/
av Toker
#297544
Nej, det finns bara dessa 4 motoraltrnativ på intyget, iallafall på mitt.
så jag + säkert några till har ju en dagsläget en icke laglig mjukvara i bilen (detta gäller bara 205hk för 2,4D ) eftersom denna inte kan typas om på bilprovningen som dom lovar! blåsta på nästan 9000 spänn av volvo.
Användarvisningsbild
av CarMan
#297557
ska regbesikta en S80 163kh -> 205hk

korekt ifylt intyg ska vara motortyp D5244t4 motor kod 71 151kW (151kW=205hk)
Användarvisningsbild
av CarMan
#297560
VolvoB20 skrev:
XC90_Executive skrev:Det enda som skiljer gamla 2,4D och D5 är mjukvara. Som nu har ändrats av Volvo/Polestar. Alltså kan din 2,4D rent tekniskt likväl vara en D5 som är trimmad.
Japp men den är en annan motor än D5.

Engine variants D5244T4/T5/T6/T7 are identical apart from performance. Performance is
determined by the software in the ECM.
T4 = 185 hk
T5 = 163 hk
T6 = 122 hk
T7 = 126 hk


Är den 205 hk pga annan software in ECM så är den inte en D5 = D5244T4 utan något annat, tex en D5244T9 eller vad man nu kallat den vid intypningen av mjukvaran för 205 hk.

har faktiskt inte hundra koll på detta då jag inte behövt tagit reda på det av nån anledning.
men troligen så är inte sista siffran där för att skolja på mjukvarorna, då man ser detta på annat sett i data basen. den är nog däär för att dela in motorerna på annat sätt, typ vilken emisionskod motorn har.
så troligen ska man ha samma kod som 185hk motorn, när man effektoptimerar en 163hk motor.

Den "Nya" varianten med 205 hk måste väl finnas med på intygen ni fått. ?:-/
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#297583
CarMan skrev:ska regbesikta en S80 163kh -> 205hk

korekt ifylt intyg ska vara motortyp D5244t4 motor kod 71 151kW (151kW=205hk)
Så man har behållit "den gamla" koden för 185 hk D5 D5244T4 alltså men har gett den ett nytt revisionsläge = 71 då för den nya mjukavaran 205, då är väl saken biff och den nya mjukvaran "71" har redan fått EU-certifiering och nytt helbilsgodkännade.

Det har väl Volvo/Polestar fixat innan man släppte mjukvaran, imponerade för det kostar väl multum att cerifiera om den nya motormodellen.

Sen spelar det ju ingen roll den var 163 eller 185 hk innan då hårdvaran är identisk.

Det säljs i princip inga fyrhjulsdrivna diese[…]

, så jag kan dra 300 kg mer jämfö[…]

Jag hade detta meddelandet på min 2014 V70 t[…]

Så här i efterhand hade jag aldrig k&ou[…]