Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

#295461
absolutjoxs skrev:
~Kalle~ skrev:Låt säga att en Q-park bil parkerar fel, får personen som kört den(lapplisan) själv böter?
nja...

Just Q-park leasar sina bilar det är leasingföretaget som är ytterst betalningsansvariga då dom äger bilen, om det skulle gå så långt.
Naturligtvis blir det bara så om lapplisan skiter i eller glömmer att betala den..

Personligen skulle jag vara rätt snabb med att betala den. Det sista jag vill är att min arbetsgivare får reda på att jag 1. ställer tjänstebilen olämpligt. 2. är ute på privata ärenden under arbetstid.. bilen har iallafall inte varit på arbetsuppdrag vid tillfället.

Men om en lapplisa blir lappad så får antagligen han/hon betala den själv. det är inget företaget står för. det är väl som med vilken tjänstebil som helst skulle jag tro.
Vad kostade den här felparkeringen? http://www.nsd.se//NYHETER/ARTIKEL.ASPX ... ank4647444 :wink:
#295656
Nu kan jag vara ute och snesegla ordentligt men det verkar finnas undantag i trafikförordninngen som kanske även inkluderar parkeringsbolag (förutsatt att det gäller offentlig mark):

Trots bestämmelserna i 3 kap. 54 eller 55 § 3 eller förbud som har
meddelats genom lokal trafikföreskrift får fordon stannas eller parkeras när
det används
1. vid parkeringsövervakning som avses i lagen (1987:24) om kommunal
parkeringsövervakning,
2. av polis- eller tullpersonal i tjänsteutövning,
3. av personal vid kustbevakningen i tjänsteutövning,
4. vid räddningstjänst,
5. vid brådskande yrkesutövning av läkare, sjuksköterska, barnmorska,
personal i hemsjukvården eller veterinär, samt
6. vid transport av sjuka eller rörelsehindrade.
Undantagen enligt 1–6 gäller endast om omständigheterna kräver det och
särskild försiktighet iakttas.

Sen tycker jag att uttrycket "omständigheterna kräver det" lämnar mycket uttrymme för tolkning.

Vidare tycker jag angående bilden på Q-Park bilen att den, i varje fall som det ser ut på bilden, parkerats omdömeslöst. I mina ögon ser det ut som den delvis skymmer P-förbudsskylten - och hur kan vakten då med gott samvete debitera kontrollavgifter.

Tänk också på att man aldrig får parkera så att man hindrar annan trafik. Detta gäller t.o.m. om någon har ställt sig på ens egen privata parkeringsplats. Det är fortfarande inte tillåtet att hindra den bilen att ta sig ut. Sedan gäller naturligtvis att nöd alltid går före rätt och i vissa sitoationer finns orsak att strunta i alla lagar och regler. Detta kan ju t.ex. appliceras på utryckningsfordon - men knappast på parkeringsbolag under normal tjänsteutövning. Om ett parkekringsbolags fordon hindrar min möjlighet att framföra mitt fordon, även om det handlar om en kort stund, skulle jag antagligen polisanmäla det.

EDIT: Som kuriosa kan jag nämna att jag som befälhavare ombord på ett flygplan i rörelse har mycket långt gående befogenheter. Inte ens polisen har befallningsrätt över mig då.
#297474
Jag har tidigare skrivit att kostnaden kan bli upp till cirka 1500 kronor om man väljer att bestrida en kontrollavgift och förlorar i tingsrätten. Egentligen betalar varje part sina egna kostnader vid ett förenklat tvistemål (mål om mindre värden) men praxis är att man kan bli ersättningsskyldig för upp till en timmes juridisk rådgivning som motparten tvingats anlita.

Jag har upptäckt att det nog inte är riktigt sant.

Jag hittade en dom från högsta domstolen 2007 som gäller just kontrollavgift vid olovlig parkering. I det målet har parkeringsbolaget krävt ersättning för en timmes juridisk rådgivning då bilisten förlorat målet.

Högsta domstolens slutsats verkar faktiskt mycket vettig när de avslår parkeringsbolagets ersättning för juridisk rådgivning. HD drar slutsatsen att ett parkeringsbolag ofta hamnar i den här typen av tvistemål och borde ha tillräcklig kunskap utan att behöva anlita juridisk rådgivning vid varje tvistemål.

Jag blev lite förvånad över att Q-Park bara begärde 450 kronor i ersättning av mig utöver kontrollavgiften på 300 kronor. 450 kronor motsvarar avgiften som Q-Park måste betala till tingsrätten när stämningsansökan lämnas in. När jag läst hovrättsdomen förstår jag varför.

Slutsatsen blir att kostnaden för ett bestridande antagligen inte kan öka med mer än 450 kronor. Detta förutsatt att man inte dragit med bestridandet så att det gått till inkasso och att man inte själv behöver juridisk rådgivning.

Om man som bilist vinner tvistemålet i tingsrätten har man rätt till ersättning för en timmes juridisk rådgivning. I praktiken tror jag att det är rätt så meningslöst. Om man själv behöver juridisk rådgivning så riskerar nog kostnaderna att dra iväg rejält, och man kan behöva en rätt tjock plånbok för att strida för sin rätt.
#299282
Q-park, Europark m.fl är kända för att aldrig vika sig. även om de vet att det kostar mer att vinna ett fall i tingsrätten än att makulera kontrollavgiften ntvivlar dom inte.
Om de inte gjorde så skulle alla bara behöva vägra betala. Tror det blir vanligare bland fler bolag men små bolag stämmer nog inte parkörer i lika stor utsträckning.
#299377
absolutjoxs skrev:Q-park, Europark m.fl är kända för att aldrig vika sig. även om de vet att det kostar mer att vinna ett fall i tingsrätten än att makulera kontrollavgiften ntvivlar dom inte.
Om de inte gjorde så skulle alla bara behöva vägra betala. Tror det blir vanligare bland fler bolag men små bolag stämmer nog inte parkörer i lika stor utsträckning.
Men det måste vara ett stort samhälleligt problem att de utnyttjar rättssytemet på ett sätt som det inte egentligen var tänkt.

Dels innebär det kostnader för oss skattebetalare. Parkeringsbolagen betalar 450 kronor till tingsrätten för att få en stämningsansökan behandlad. Jag har svårt att tro att det täcker de verkliga kostnaderna för tingsrätten.

Dels undergräver det förtroendet för rättssytemet om tingsrätten sätter större tilltro till pakeringsbolagen än till bilisten. Speciellt om parkeringsbolagen regelmässigt ljuger för tingsrätten.

Dessutom är det ju så att många bilägare inte har förmåga och/eller kunskaper att föra sin egen talan vid tingsrätten. Då blir kostnaderna för juridisk hjälp helt oacceptabla.

Missförstå mig inte nu. Jag tycker att det är bra med möjligheten till förenklade tvistemål som gör att även personer med små ekonomiska medel kan slåss för sin rätt. Jag tycker bara att det är synd att det här systemet kan missbrukas av oseriösa aktörer.

Jag tycker det borde vara prioriterat att få till stånd en ändring av det här systemet som just nu gynnar parkeringsbolagen. Dessutom hjälper samhället oseriösa aktörer att inkassera felaktiga kontrollavgifter.

Dessutom kan jag inte begripa hur Q-Park resonerade när de stämde mig. Jag hade mycket noggrant i samband med mitt bestridaande beskrivit varför jag inte överträtt någon gällande parkeringsbestämmelse. Jag hade också skickat in en bild på skyltningen som mycket tydligt visade felen i skyltninggen. Jag hade däremot inte redogjort för felen i skyltningen.

I sin stämningsansökan har Q-Parks ombud (Hojab) hävdat följande:

"Området som övervakas av parkeringsbolaget enligt avtal med markägaren är skyltat med vägmärken i enlighet med 3§ i lagen (1984:318) om kontrollavgift vid olovlig parkering. Vid kontrolltillfället har fordonet varit uppställt i strid mot gällande parkeringsbestämmelser, överträdelse 36: Ej parkerad inom markerad plats."

Det finns flera rätt rejäla frågetecken i den här stämningsansökan.

Dels hävdar Q-Park att de har avtal om övervakning men det innebär ju inte per automatik att de också har avtal om övertagande av markägarens rätt att ta ut kontrollavgift. De försöker med andra ord inte ens själva hävda att det är Q-Park som är fordringsägare. Det finns en hovrättsdom RH 1996:78 som anser att parkeringsbolaget bör kunna styrka denna rätt med ett intyg från markägaren.

När det gäller parkeringsöveträdelsen så hänvisar de inte heller till gällande parkeringsbestämmelser utan till en parkeringsregel som Q-Park själva hittat på (överträdelse 36). De har med andra ord inte end försökt styrka att jag brutit mot gällande parkeringsbestämmelser. Det är bara ett grundlöst påstående.

När det gäller skyltningen så var det grundläggande problemet att den som skyltat inte har grundläggande kunskap om vad vägmärkesförordningen säger om tilläggstavlor. Varje tilläggstavla hänvisar till vägmärket, inte till tilläggstavlan ovanför. I det här fallet sitter en P-skylt överst på stolpen. En P-skylt på privat mark anger att "parkering inte är tillåten längre tid än 24 timmar i följd på vardagar, utom vardag före sön- och helgdag" (gräv inte ner er alltför mycket i den ordalydelsen, inte ens transportsstyrelsen förstår vad den innebär). Tänk på att 24-timmarsregeln inte gäller offentlig mark men, det kan finnas inskrivet något i lokala trafikstadgan. Vi kan dock konstatera att P-skylt på privat mark ger en maximal parkeringstid på 24 timmar de flesta av veckans dagar. Sedan kan man med hjälp av tilläggstavlor ange undantag från denna regel. I det här fallet sitter en blå skylt under P-skylten där det står "1 tim 6-18 3 tim 18-6" med vita siffror. Den skylten anger alltså att man får stå maximalt 1 timme dagtid och 3 timmar kväll och natt vardag utom vardag före sön- och helgdag. Övrig tid (t.ex lördag och söndag) gäller inte den begränsningen. Därför har Q-Park lagt till en skylt under denna skylt där det står "Alla dagar". Det var den sista skylten som blev fel. Jag kan mycket väl förstå vad de egentligen menade men skyltningen säger något annat. Eftersom "Alla dagar" refererar till P-skylten (inte till skylten med tiderna) så anger "Alla dagar" att det är tillåtet att stå maximalt 24 timmar de flesta av veckans dagar (mer än 24 timmar vissa dagar). Man kan naturligtvis ha flera skyltar med olika budskap men i det här fallet innehåller skyltarna motstridiga uppgifter och det går helt enkelt inte att få ut ett tydligt budskap om vad som egentligen gäller.

För att det som Q-Park egentligen menar skulle framgå av skyltningen måste texten "Alla dagar" stå på samma tilläggstavla som texten "1 tim 6-18 3 tim 18-6".

Att inte en vanlig bilist ser de här skillnaderna har jag full förståelse för. Att ingen som arbetar för ett stort parkeringsbolag verkar kunna de här reglerna tycker jag är oförlåtligt.

Under skylten "Alla dagar" sitter en skylt där det står P-skiva erfordras. Tänk då också på följande som är saxat ur trafikförordningen: "Parkeringsskiva eller motsvarande behöver inte användas om fordonet endast är parkerat under tid då tidsbegränsning inte råder"

För att ytterligare försvåra situationen fanns det skyltar vid alla parkeringar där det står "1 tim". Skylten anger maximal parkeringstid på en timme alla veckans dagar, dygnet runt. Med tanke på att infartsskylten angav 3 timmar kväll och natt kan man ju tro att det är ett misstag men återigen slår Q-Park till. En bekant debiterades kontrollavgift för att ha stått längre än en timme under en kväll. Det liknar försåtsminering att skylta 3 timmar vid infarten när det inte är tillåtet att stå längre än 1 timme på någon av parkeringsplatserna. Till saken hör att skylten "1 tim" inte sitter under en P-skylt så den är i vilket fall som helst ogiltig.

För ungefär en månad sedan ändrade Q-Park skyltningen (med klipp och klistra) så att texten "Alla dagar" står på samma skylt som tiderna. Samtidigt flyttade man också upp texten "P-skiva erfordras" till samma skylt. Det sista är inget fel men hade inte varit nödvändigt. Det är ingen motstridig uppgift och hade kunnat stå på separat skylt. Det sista tycker jag visar hur pass osäkra de är. Tyvärr så gjorde man ett annat generalfel några veckor senare. Jag skulle gissa att någon klagade över att infarten blev lite för trång och då vred man skylten så att den står parallellt med färdriktningen. Infartsskylten måste vara vinkelrätt mot färdriktningen. Det innebär att den fortfarande inte uppfyller lagens krav på tydlighet.

Trots alla dessa fel, och trots att jag skickat in fotografi som tydligt visar alla dessa brister, skriver Q-Parks ombud "skyltat med vägmärken i enlighet med 3§ i lagen".

Det ovanstående ger upphov till ett antal frågor.

Jag tycker att hela stämningsansökan vilar på en mycket bräcklig grund. Stämningsansökan är mycket slarvigt skriven och Q-Parks juridiska ombud har inte ens lyckats argumentera för Q-Parks sak. Om tingsrätten dömer till deras förmån så löper jag dessutom risken att få betala kontrollavgift två gånger. Markägaren kan ju med stöd av domen hävda att det enligt lagen är markägaren som har rätten till kontrollavgiften. I så fall har de full möjlighet att kräva betalning av mig. Jag skulle nog ens besvära mig med att bestrida en sådan faktura eftersom jag är rätt övertygad om att jag skulle förlora ett sådant mål i tingsrätten. Detta just beroende på att Q-Parks juridiska ombud aldrig hävdat att deras klient äger rätt att inkassera kontrollavgiften.

Hur har de tänkt när de lämnade in stämningsansökan. Man kan tycka att de borde ha framstått som fullständigt självklart att de skulle förlora det här målet. Är de så vana att vinna sina mål på så lösa boliner att de helt enkelt chansar på att tingsrätten inte ska syna bluffen? Eller är de så pass okunniga om parkering att de inte ens själva fattar att kontrollavgiften helt saknar stöd i LKOP?

Jag besvarade stämningsansökan dagen efter att jag fått den (trots att jag egentligen hade nästan en månad på mig). Jag hade i stort sett svaret klart redan innan jag fått stämningsansökan men fick omformulera en del småsaker (det följde med mycket bra anvisningar från tingsrätten, guldstjärna för det). Min argumentation var i stort sett densamma som den jag tidigare skickat itll Q-Park. De enda skillnaderna var att jag skickade med bildbevis som visade skyltningen tillsammans med bilen vid parkeringstillfället, samt att jag förklarade var felen i skyltningen låg.

Svaret från Q-Parks juridiska ombud blev följande: "Kärandebolaget återkallar målet ex gratia. Jag hemställer vidare att tingsrätten skriver av målet från fortsatt handläggning."

Jag har slagit upp uttrycket "ex gratia" och betydelsen är ungefär "av nåd men utan att erkänna skuld".

Jag ville gärna få en förklaring från Q-Park och därför skickade jag in ett yttrande till tingsrätten där jag önskade att tingsrätten inte skulle skriva av målet. I stället ville jag att de skulle döma i målet. Jag skickade också med ett antal frågor:
- Vilken gällande parkeringsbestämmelse hade jag brutit mot?
- Hur skulle skyltningen tolkas?
- Vilken utbildning hade personalen fått?
- Har Q-Park avtal om övertagande av markägarens rätt att ta ut kontrollavgift? Kan de i så fall styrka detta?

Återigen duckar Q-Park. Svaret blir bara att kärandebolaget medger att käromålet ogillas.

Tingsrätten har lagt till en kommentar där de skriver att förutsatt att jag inte yttrar mig (vilket jag inte gjort) avser tingsrätten meddela en ogillande dom. Med andra ord vet jag att Q-Park kommer att förlora målet mot mig.

Men fortfarande står jag kvar med ett antal obesvarade frågor eftersom Q-Park envist vägrar att besvara några frågor om grunden för debiteringen av kontrollavgift och grunden för stämningsansökan.

Fortfarande har Q-Park kvar överträdelse 36 på sin hemsida vilket jag tycker är mycket märkligt med tanke på att överträdelse 36 inte har något som helst stöd i gällande parkeringsbestämmelser.

Till saken hör att jag redan innan debiteringen påpekat muntligt för två parkeringsvakter att debitering av kontrollavgift på platsen saknade stöd i LKOP. Jag hade dessutom påpekat samma sak i e-mail till Carpark flera veckor innan debiteringen. Så fort jag fått domen kommer jag antagligen ställa mig på samma plats igen så får jag se vad som händer.
#299455
Härligt Surkart.

Skönt att det finns sådana medmänniskor som dig som klarar, och har kunskapen att ta ett "krig" liknande detta.
Liknar lite av Davids kamp mot Goliat.

Underbart att Q-Parks juridiska ombud fick vika ner sig. Men det är ju typiskt att det inte går att erkänna att ett fel begåtts. Ex gratia :lol:

Men det är så typiskt. Jag vann ett ärende mot SEB där dom försökte klämma ut ränta p g a deras interna överföringar inte fungerade. Fick 3 påminnelser som jag bestred.
När sedan Finansinspektionen blev inblandad drog man tillbaka sitt krav muntligen. Jag krävde att jag ville ha detta skriftligt och då kom ett surt brev från SEB att man efterskänkte beloppet p g a dess ringa storlek ca 500 kronor i dagens penningvärde.
Skrattretande. :lol:
#300463
Det är i och för sig bra att man kan vinna över ett parkeringsbolag men jag bekymrar mig mer över alla andra som har debiterats felaktiga (olagliga?) kontrollavgifter. Jag gissar att det rör sig om ett stort antal. Conny Larsson som är jurist och ägnat en del av sin fritid åt parkeringsärenden, anser att det handlar om många miljoner kronor. I många fall kanske bilisten inte ens förstår att kontrollavgiften har utdelats utan stöd i LKOP men även om de förstår det kanske de inte kan/orkar/vågar ta strid med parkeringsbolaget. Många är alldeles i onödan oroilga för betalningsanmärkningar. Q-Park försöker också på sin hemsida underblåsa den rädslan. På deras hemsida beskriver de hur ärendet i slutänden går till kronofogden om man inte betalar. De tar inte över huvud taget upp möjligheten för bilisten att få sin sak prövad av domstol.

Dessutom topprider ju parkeringsbolagen på problemet att det gäller att agera i tid om man ska kunna få det hela prövat i domstol utan att kostnaderna ökar alltför mycket. Min erfarenhet är att de medvetet försöker ta till så pass korta tider för bilisten som möjligt så att så få bilister som möjligt ska hinna reagera på ett planerat vis.

I mitt fall debiterades jag kontrollavgift den 23 december 2008. Jag överklagade i brev samma dag. Den 29 januari hade jag fortfarande inte fått svar från Q-Park. Eftersom jag skulle resa utomlands den 1 februari 2009 och vara borta två veckor skulle alltså ett svar under dessa två veckor leda till inkasso och ökade kostnader. Min möjlighet att agera skulle alltså plötsligt vara klart begränsad. Jag var alltså tvungen att själv agera. Mitt enda alternativ i det läget var att bestrida.

Jag har sett att en granne fått vänta i två månader på svar från Q-Park. Svaret kom dagen före midsommarafton och han hade i praktiken två vardagar på sig att agera.

Dessutom oroar jag mig för vad som hade hänt om jag inte själv haft övertygande fotobevisning från parkeringstillfället. Hade jag i så fall förlorat i domstolen? Är det så att vi är skyldiga att ha med oss fotoutrustning och kalla nog att i stressen anv'ända den för att bevisa vår oskuld. Det är ju också skillnad mellan ett brottmål och ett civilmål. I brottmål ställs högre krrav på bevis för att målsägande ska bli fälld. I civilmål ställs inte lika höga krav på bevisnning. Det handlar helt enkelt om vem domstolen ställer högst tilltro till. Det är alltså mycket lättare att förlora i civilmål även om man är helt oskyldig än i brottmål.

Sedan har jag funderat en hel del över hur det kommer sig att Q-Park delar ut så många kontrollavgifter som saknar stöd i LKOP. Är vakterna så pass dåligt eller kanske direkt felaktigt utbildade att de inte ens kan avgöra vad som är rätt och fel.? Eller är det så att de har utbildningen men debiterar trots att de vet att debiteringen är felaktig.

I mina funderingar har jag kommit till slutsatsen att Q-Parks personal antagligen är så pass dåligt utbildade att de inte förstår att debiteringarna är felaktiga. Det kan ju också vara så att det är lönsamt för parkeringsbolaget om deras personal inte kan tillräckligt mycket. Personal som har kunskapen kanske inte vågar debitera i lika stor omfattning som obildad.

Man ska också veta att det ställs högre (bättre specificerade) krav på kommunal parkeringsövervakning än parkeringsövervakning på privat mark, detta även om kommunal parkeringsövervakning görs av parkeringsbolag.

Min strategi är att skriva till en riksdagsman som intresserat sig för just parkeringsbolagen. När jag fått domen hoppas jag att jag har tillräckligt underlag (tillsammans med en del skrifligt underlag från några andra parkeringsärenden) för att övertyga honom om att återuppta detta i riksdagen.
#302492
Jag har nu fått domen från tingsrätten, efter mer än ett halvår. Jag måste nog erkänna att jag hade hoppats på en mer detaljerad beskrivning. Q-Park klarar sig väl undan genom att helt enkelt ducka i alla lägen. Fortfarande har de vare sig medgivit att de skulle ha gjort något fel.

Så här lyder domen:

DOMSLUT

Käromålet ogillas.

YRKANDEN M M

I ansökan om stämning har Q-Park AB (Q-Park), i sak, yrkat att tingsrätten ska
förplikta NN att till bolaget utge 300 kr.
Till stöd for sin talan anförde Q-Park i huvudsak följande. NNs fordon med
registreringsnummer XXXNNN har den 23 december 2008 klockan 11.25 till 11.32
olovligen uppställts på parkeringsområdet Skolvägen 1, ytpark, Österåker. Området
som övervakas av Q-Park enligt avtal med markägaren är skyltat med vägmärken i
enlighet med 3 § i lagen 1984:318 om kontroll avgift vid olovlig parkering. Vid
kontrolltillfället har fordonet varit uppställt i strid mot gällande
parkeringsbestämmelser, överträdelse 36. Fordonet var ej parkerat inom markerad
plats.

NN har bestritt Q-Parks talan i sin helhet. Till stöd för sitt bestridande har
NN i huvudsak anfört följande. Hans bil var vid den aktuella tidpunkten
uppställd på Storängstorg och inte på Skolvägen 1 som Q-Park uppgivit. Fordonet har
parkerats i enlighet med skyltningen som fanns på platsen och därmed var bilen inte
uppställd olovligen vid parkeringsplatsen.

Efter NNs svaromål återkallade Q-Park sin talan. NN har därvid
yrkat att målet ska prövas samt att tingsrätten ska ogilla Q-Parks talan. Q-Park har
därefter eftergivit sin talan.

DOMSKAL

Målet har med stöd av 42 kap. 18 § tredje punkten rättegångsbalken avgjorts utan
huvudförhandling.

Sedan Q-Park eftergivit sin talan ska käromålet ogillas.
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 85

Bakom handskfacket.

D4 VEA dricker olja

När räknar du med att starta?

Låtit Bilia Strängnäs byta huvudba[…]

B230fk banjoanslutningar

Har hittat rätt bult nu äntligen, ifall […]