PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av marvin
Hej!
har ett problem med min volvo 142 som jag inte blir klok på. den vill bli varm sommartid temp mätaren går på rött när det är över nollan ute, samt att jag upplever en förvärring av problemet då jag kör sakta typ 50 inne i samhällen. jag har testat att byta termostat två gånger samt att jag har spolat ur kylaren och kört med kylar rensning, då jag tappat ut kylvattnet har detta varit rent och fint och jag har inte sett några spår av grums i kylaren. däremot så fungerar det ok när kylsystemet är nyfyllt för att efter några mil återkomma. vad kan det vara?
av marvin
Ja, det känns som att jag nått vägs ände vad det gäller rengöring, kylaren är helt ren både utvändigt och invändigt, har börjat fundera på om läckande topp packning skulle kunna vara boven, men borde inte det yttra sig på något fler sätt? värst är det om jag åker inne i byn mellan affärer och kör korta turer. när jag stänger av bilen för en kort stund så är tempen väldigt hög när jag sedan startar. den sjunker när jag sedan startar men den går inte ner dit den ska, och efter några korta körningar och några start och stopp så kokar bilen.
av Frownlayer
Jag hade problem med min så ett tag med, efter lite sökande så hittade jag att "pumphjulet" inne i motorn hade lossnat, inte så att det låg och skramlade i motorn, utan att den kunde snurra fritt på axeln. jag bytte hela pumpen, sen dess har tempen legat där den ska. Det e lite bök med att kolla det, men lättast är att sätta in en skruvmejsel från sidan i pumphuset och kolla om den sitter fast emot axeln.
alternativ 2 ta bort termostaten, detta kan ge dig ett tips om vart problemet ligger...
alternativ 3 motorn är så sliten och får kämpa så hårt att vattnet kokar. (det hände på en kompis caddy)
av marvin
Frownlayer skrev:Jag hade problem med min så ett tag med, efter lite sökande så hittade jag att "pumphjulet" inne i motorn hade lossnat, inte så att det låg och skramlade i motorn, utan att den kunde snurra fritt på axeln. jag bytte hela pumpen, sen dess har tempen legat där den ska. Det e lite bök med att kolla det, men lättast är att sätta in en skruvmejsel från sidan i pumphuset och kolla om den sitter fast emot axeln.
alternativ 2 ta bort termostaten, detta kan ge dig ett tips om vart problemet ligger...
alternativ 3 motorn är så sliten och får kämpa så hårt att vattnet kokar. (det hände på en kompis caddy)
Tackar för tippset, det låter som ett troligt alternativ, så det ska undersökas.
av marvin
Hej igen!
Har nu kollat det mesta, och det börjar snart bara vara byte av toppackning kvar som enda alternativ, jag får varken vit rök eller olja i vattnet eller vatten i oljan, men jag pratade med en kille som sa att det var ett rätt så typiskt symtom på att topp packningen är på väg att tacka för sig då tempen börjar att dra i väg, allra värst tempökning får jag då motorn går på tomgång, han sa att det bygger tryck i motorn som hindrar vattnet från att cirkulera, någon som har några synpunkter på denna teori? och i sådana fall så behöver jag hjälp med hur man ska gå till väga för att byta topp packning.

1. vilka packningar behöver jag förutom ny topp packning?
2. hur skall toppen dras? ordning, moment? efter dra?
3. hur justerar jag ventilerna? spel m.m.
4. vilket moment skall vipparmsbryggan dras med?

Ingen som har en verkstads handbok till volvo 142 som pdf eller liknande?
Bilen är en volvo 142 av 1972 års modell med en B20A tror jag.
av Vovlo_Henrik
Eller så är kylsystemet helt enkelt igengrott nånstans :???: Är toppackningen bytt nån gång i tiden?? Vet att på en del eftermarknadspackningar ligger hålen för vissa kylkanaler inte riktigt rätt, man får då fila upp dessa något :wink:

Svar:
1:Köp en sotningssats den innehåller de packningar du behöver.
2:Dras normalt sett i 3 omgångar, 1a 40nm 2a 80nm 3a 90nm vissa påstår att man ska efterdra men det har jag aldrig gjort och har aldrig heller råkat ut för att den börjat läcka.
3:Ventilerna justeras med bladmått 0.40in 0.45ut, du vrider motorn så 1ans kolv kommer i tändläger alltså när vipparmarna för 4ans cylinder "väger" då justerar du spelet för ettan cylinder o.s.v
4: 24nm

:-)-)

Kanske finns beskrivningar om du söker på Google??
av Arne
Har du även kollat tändningen så den är helt rätt inställd. Innan du demonterar toppen så gör en sista desperat handling och sätt i maskindiskmedel i kylsystemet. Kör så någon mil och skölj noggrant efteråt. Har du tur kanske det fixar sig.
av marvin
Vovlo_Henrik skrev:Eller så är kylsystemet helt enkelt igengrott nånstans :???: Är toppackningen bytt nån gång i tiden?? Vet att på en del eftermarknadspackningar ligger hålen för vissa kylkanaler inte riktigt rätt, man får då fila upp dessa något

Nej, toppackningen är aldrig bytt, eftersom bilen varit i familjen sedan ny, så vet jag det med 100% säkerhet.
av marvin
Arne skrev:Har du även kollat tändningen så den är helt rätt inställd. Innan du demonterar toppen så gör en sista desperat handling och sätt i maskindiskmedel i kylsystemet. Kör så någon mil och skölj noggrant efteråt. Har du tur kanske det fixar sig.
Har tappat ur systemet två gånger och kört med kylar rengöring, har alltid varit helt ren kylarvättska då jag tappat ur systemet, och kylaren har jag spolat ur med trädgårdsslang. kan motorn bli så varm av att tändningen står lite fel? borde inte bilen även vara svårstartad eller gå dåligt i fall tändningen inte är som den ska? jag är själv skeptisk till det här med toppackningen men jag börjar som sagt ha slut på idéer. problemet har varit under säkert ca 4 års tid och ca 500 mil så jag tycker att packningen i sådana fall borde ha gett upp helt under den tiden. kanske en spricka i toppen som orsakar det hela? eftersom felet är statiskt, dvs. det blir varken sämre eller bättre med tiden.
Bytt Tankarmatur 240 1986

Det finns en förpump inne i tanken, finns p&[…]

Xc90 T8 My22 vs My23

Det som sliter mycket på batterier är s[…]

Tack för input, Cotag – väldigt v&[…]

Det händer att kallstart spridaren bö[…]