NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av flink
poseidon skrev:Det är egentligen ganska mysko att Volvo å andra tar betalt för mjukvaruuppgraderingar (egentligen så är det väl jobbet som kostar). Jämför med datormjukvara. Det är ju inte svårare än att ha ett USB-uttag i bilen å ladda ner programvara.
Precis... ren idioti egentligen från Volvos sida. Ett självklart fall av produktionsfel... det är ju knappast ägaren som stoppat dit buggen i mjukvaran! Men det är ju sånna idiotier som får folk att lämna ett bilmärke. Nu var det ju inte extremt dyrt, men 800,- är en hel del pengar för en vanlig dödlig.
Kanske något att tänka på för biltillverkarna i dessa bistra tider.
av gote
Samma sak hände för mig hörom dagen. Lampan tändes under färd och den slocknade inte efter att jag stannat motorn och återstartade den igen. Jag körde på snöslaskiga vägar, om det nu kan ha någon betydelse. Styrenheten för bränslepumpen är sedan tidigare utbytt och flyttad till under baksätet i bilen. Den kan väl inte ha något samband med avgasreningen?
När jag kom hem gjorde jag bilens elektriska system strömlöst genom att demontera kablarna från batteriet (under en halvtimma).
När jag sedan återstartade motorn släcktes lampan som den brukar göra och allt fungerar bra därefter.
Jag ska lämna bilen på service om ett par dagar. Finns det behov av att påtala det här felet (med risk för att de gör en felundersökning för 1000:-kr) eller kan man lugnt åka vidare tills lampan börjar lysa igen?
Är ev. felkod lagrad i datorns minne och hur mycket behöver man bry sig om det?
Tacksam för synpunkter från de som vet mer om detta än jag!!
av bom75
Kul bus... bytte från SAAB 9-3 AERO igår till en V50 2,4i... hade inte ens hunnit hem innan "motorlampan" började lysa.. Därav lite bekymrad över bytet.. Som tur är så har jag ju garani och felet bestod av som en av föregående skrivare hade.. Mjukvarufel.. och som nån annan föregående skrivare tyckte... ren idioti att en sån grej ska kosta pengar när det uppenbarligen är deras tekniker som buggat programmet..
Nu är det iallafall garantiåtgärdat så för min del blev det billigt om man inte räknar med en timmes kaffedrickande i bilsalongen...
av flink
Det är väl inget mjukvarufel direkt... Som en förklarat för mig är det rätt vanligt. Iom att spjälhuset sotar igen och slits så uppstår detta fel. Det brukar "lösas" genom att man laddar i en ny mjukvara med andra toleranser för... hur det nu var... så att det hur som helst inte skall generera dessa felkoder och varningar.

Jag vet inte om det är någon speciell felkod dom letar efter innan dom gör denna uppgradering, men det verkar ganska troligt.
Någon som jobbar med detta kanske vet bättre.
Faan!! min lampa började lysa idag,
Nu när jag läser eran inlägg tänkte jag prova att koppla bort alla kablar från batteriet, och sen sätta tillbaka dom för att nollställa systemet. :-O)
tack vare detta utav en i raden av stora fel under ett år är de droppen att äga en volvo s40 -06,
jag ska sälja bilen och byta till en ny toyota eller en mitsubishi. där dom har 8 år garanti.

Köp aldrig en Volvo S40 -06
Först började med att Volvo Haninge bytte ABS bromssystemet.
sen märkte vi att de började läcka bromsvätska från bilen
sen självklart åtgärde dom problemet, men vi tycker att de var verkligen ett stort miss.
sen att Topplocket gick söder, Volvo berättade att mekaniker som bytte tändstiften inte skruvade väldigt hårt att de skadade själva hålet,
och dom ville ha 40000 för reparationen. Folksam blev inblandad och helt plötsligt kostade 10000kr att reparera, vi fick såklart stå för självrisken.
och nu lyser avgasrörslampan, och vad de kommer de att kosta? 10000 lax? f*** that! jag säljer skitbilen. och den har bara gått 100 000km
Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]

D4 VEA dricker olja

Hur har det gått för dig?