- lör 13 jun 2009, 01:01
Har idag fått min bil en V70 II 2,4D - 08 manuell uppgraderat med det "stora" paketet, uppgraderat från 163 till 205hk. Det kan sägas med en gång att de där 40 något extra hk märks, men det är nog de extra 110 i vrid som är mest markant efter uppgraderingen. Jag har inte hunnit köra så mycket med bilen idag i detta höst väder (är sommaren redan över...), men jag är positivt överraskad i hur bilen beter sig nu, mycket lättare att få fart på kärran än tidigare (vridet) oavsett växel. Återstår att se om hur detta påverkar bränslekontot, hoppas på den positiva sidan - men det är inte därför jag har optimerat den, och om det uppstår problemer med bilen senare, jag har redan haft min beskärda del.....
Jag har ej kört D5:an så kan inte direkt jämföra, och det går alltid att diskuttera behovet och priset på denna effektopitmering, men då jag har en 2,4 D med original 163 hk kändes steget till 205 hk mera attraktivt och jag har helt klart fått en roligare bil att köra. Tveksamt hur mycket skillnad effektoptimeringen hade gjort på en D5 motor med 185hk, men dom ägarna får ju betala samma peng för optimering till 205 hk, när dom egentligen redan har betalat för en starkare motor (styrning) i förväg ?
Något jag ej hade tid att reflektera över eller fråga om idag när jag hämtade bilen, ville ju bara ut o köra den, är att jag varken har blivit informerat om eller fått papper (intyg) för att visa fram vid registrerings besiktning. Några andra som har utfört optimeringen och fått/ej fått med intyg? Jag snackar med verkstaden nästa vecka...