Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av XCThord
Tjenare,

Är ruskigt trött på allt skit som kommer upp på min XC60 o tänkte därför införskaffa stänkskydd från Volvo. Har det på min S60 och funktionen verkar bra (får samma uppfattning då jag läser runt på forum o frågar min ÅF).

Dock kan jag inte hitta en enda bra bild på hur en XC60 ser ut med stänkskydd? Alla XC60:or jag sett har varit utan stänkskydd tyvärr. Såg en ny XC70 med stänkskydd bak o de såg betydligt "klumpigare" ut än grannens V70 med stänkskydd?

Om de är alltför fula (läs: stora) - finns det något annat alternativ, typ annat märke, eller räcker det kanske om man monterar dem fram?

Aja, det jag söker är alltså i första hand bilder på XC60 med stänkskydd. Tack! :)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Samma här fast XC70, någon som har bild på en XC70 med stänkskydd.

Min formligen skottar upp skit på hela dörrsidorna bara man råkar köra igenom en vattenpuss, så stänkskydd känns dom en kanongrej.
Användarvisningsbild
av opA
Jag lånar tråden lite..

Vart är det viktigaste att ha stänkskydd ? Fram eller bak eller både och ?

Eftersom jag kör min V50 till jobbet där mitt ena jobb har 2 km med grusväg att komma fram till innan så är min bil ganska rejält smutsig när jag kommit fram samt får jag känslan av att gruset repar smått och försiktigt upp sidan..

Känns som det är viktigare att ha fram än bak.. eller ?
av XCThord
opA skrev:Jag lånar tråden lite..

Vart är det viktigaste att ha stänkskydd ? Fram eller bak eller både och ?

Eftersom jag kör min V50 till jobbet där mitt ena jobb har 2 km med grusväg att komma fram till innan så är min bil ganska rejält smutsig när jag kommit fram samt får jag känslan av att gruset repar smått och försiktigt upp sidan..

Känns som det är viktigare att ha fram än bak.. eller ?
Jag har fått för mig att det är viktigare, rent egoistiskt, att ha det fram (skyddar bilen mer). Dock är det viktigare att ha bak på bilen för dina medtrafikanter :wink:
Användarvisningsbild
av opA
XCThord skrev:Jag har fått för mig att det är viktigare, rent egoistiskt, att ha det fram (skyddar bilen mer). Dock är det viktigare att ha bak på bilen för dina medtrafikanter :wink:
Medtrafikanter ? Vart då ?... aha.. du menar dom som jämt kör i högerfilen ? :roll: (D)
Användarvisningsbild
av Severin
opA skrev: Medtrafikanter ? Vart då ?... aha.. du menar dom som jämt kör i högerfilen ? :roll: (D)
:-DD :-DD :-DD :-DD
av soderb
Har stänkskydd på min XC60, både fram och bak. På mina tidigare bilar har jag alltid haft stänkskydd fram och bak(S80). Inget "sprut" efter sidorna på bilen. Jag anser att det är ett måste om man vill bevara lacken samt slippa all smuts och asfalt stänk efter bilsidorna mycket lättare att hålla bilen ren. Hämtade ut min XC60 i början av januari ,så jag har kört en hel del vinterkörning med stänkskydd. Fungerar perfekt. Jag skall ta några bilder om vädret i Västerås tillåter detta! (Jag är den ende som köpt stänkskydd till min XC60 på Bilia i Västerås) Vaxade bilen direkt efter det jag hämtat ut bilen och med kombinationen "stänkskydd" har jag ej behövt använda avfettning i vinter.
av XCThord
soderb skrev:Har stänkskydd på min XC60, både fram och bak. På mina tidigare bilar har jag alltid haft stänkskydd fram och bak(S80). Inget "sprut" efter sidorna på bilen. Jag anser att det är ett måste om man vill bevara lacken samt slippa all smuts och asfalt stänk efter bilsidorna mycket lättare att hålla bilen ren. Hämtade ut min XC60 i början av januari ,så jag har kört en hel del vinterkörning med stänkskydd. Fungerar perfekt. Jag skall ta några bilder om vädret i Västerås tillåter detta! (Jag är den ende som köpt stänkskydd till min XC60 på Bilia i Västerås) Vaxade bilen direkt efter det jag hämtat ut bilen och med kombinationen "stänkskydd" har jag ej behövt använda avfettning i vinter.
Perfekt. Ser fram emot bilderna! :)
Användarvisningsbild
av len
Vet inte xc 60 men på min tidigare xc90 blev det en stor skillnad. Viktigast fram. Lera och svängning resulterade i en skitrand på framdörrarna men även på speglarna. Detta försvinner med stänkisar på. Bak; Mindre skit på den lackade bakskärmen. Jag har lappar på min nya xc70 men glömt om det var standard eller ej.
Sedan vete tusan om det hjälper bakomvarande så mycket. Lgger man 50 m bakom så är det ingen skillnad. :wink:

Är det inte på V50 som EVAP-ventil och […]

Vilken storlek ska det va på bromsskivor fra[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&[…]

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]