Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Vår nylandade, begagnade, xc90 -03 D5 har ju fel på instumenteringen ? och skall in för check på tisdag men jag har inte kört med bilen och tog därför en "långtur" idag! Bilen påstås behöva ett nytt kombiinstrument och skall så få MEN hur mycket problem kan ett sådant förorsaka ???

Idag gick bilen fint, larm för SRS, antispinn och ingen tankmätare ,men annars felfri. Åkandes på farthållare i 120 tappar plötsligt fatrhållaren, panelen blinkar med lite varningslampor och sedan tvärdör panelen helt. Stereon spelar, ventilationen funkar men blinkern lägger av och torkaren går bara i en fart. Efter stopp i en halvtimme går inte ventilationen och lås/rutor mm, typ all komfortel inklusive stereo är död. Jag åker hemmåt och uppmärksammas av en lätt irriterad bilist på att min blinkers är på.... ingen indikering inne i bilen och inget relå hörs.... Stannar in vid vägkanten och upptäcker att bilen blinkar höger och sedan ömsom vänster ömsom höger efter omstarter.... hittar inget fel men flippar lite med tändningslåset utan resultat.. Bestämmer att det får gå som det går, startar bilen och blinkern är lugn.... ventilationen funkar men kompressor drar inte. När jag kommer hem lyfter jag batterikabeln en 20 minuter men ingen skillnad, bilen startar och går hur bra som helst men är just nu egentligen obrukbar... några kul förslag ??? skall batteriet kanske vara frånkopplat längre ? vad händer med lagrade felkoder om jag lyft batterikabeln ? ALLA tips emottages av kreativ karaktär :-)

/Mvh Per
vad du har för fel är svårt att sitta här o säga, men jag kan setta en peng på att du bara her ett fel i bilen. Vänta tills dom har lagat det, innan du börjar fundera på andra fel
Hej!

Du tror det alltså ? ja, jag gör inget stort förrän de gjort sin felsökning, tänkte mest se om man kunde komma till något "nolläge", inte fixa för gott. Verkar ju som om bilen trots allt varit diagnostiserad med "kombiinstumentfel" innan den blev inbytt eftersom meken så säkert kan säga att det är det som är felet, tycker bara det är märkligt att de fått den till att funka i ett par timmar men det kanske den gör om man har möjlighet att nolla alla minnen ? Härlig bil är det i alla fall när allt funkar! vi kommer säker att bli nöjda vad del lider, trevlig helg !

/mvh Per
Vill du så kan vi köra BSR:s PPC diagnostikinstrument i den, den läser av alla datorer i hela bilen och berättar vilka felmeddelande som finns. Ser att du också bor i Vellinge..... om intresse finns så kan du skicka ett PM till mig.
God kväll !

Lite uppdatering för den som eventuellt är intresserad !

Bilen har idag fått nytt kombi-instrument och ny mjukvara överallt, en box svarade inte men gick som väl var att väcka till liv och med ny SW fungerar nu allt.... vi håller tummarna och tackar de som visat intresse att hjälpa till & Richard N på BIlia i Malmö för att han inte gav upp utan klurade vidare... mycket bra servicekänsla !!!!

Bilia visade mig garanti-historiken på vår bil och om den , enligt meken, brukar vara 10 rader så var den två hela bildskärmar här... Xc90? allt måste vara kollat på detta ex :-)

/mvh Per
Uppvärmda vindrutespolare.

Munstyckena på min XC70 var elvärmda me[…]

Initialt mjukvarubekymmer med laddningen men gener[…]

Har testat att byta stol, fungerar inte heller