Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hesen
Hej!

Nopp ingen bil än :( det har varit mycket på jobbet men snart så :D. Jag har funderat lite. Hur "farligt" är det att köpa en bil som har gått mycket tex en gammal taxi eller företagsbil jag menar med aut låda?

Bör man kolla något särskilt? Har läst runt lite på forumet och en uppgradering av mjukvara verkar vara vanligt? Om bilen har gått mycket i storstad med mycket start och stopp?

Och en sista fråga, Kan man kolla vilken stereo som bilen är utrustade med om det inte står i annonsen?
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Står det inte på stereon? Jag skulle inte köpt en city-taxi utan en landsvägstaxi. Mycket start-stop sliter samt mycket växlingar. Taxi har ju oljebyte i aut var 6000 mil så den är nog bättre skött än en privatkörd aut.
av hesen
jo men i annonserna på nätet så ser man inte alltid vad det står på stereon. Man kan inte läsa ut det ur tex serienumret som på Mercedes?

Det var det jag misstänkte om storstads taxi. Nu är det ingen långmilare jag är ute efter men kanske en som har gått runt 16k så man slipper kammremsbytet, alternativt man får den till rabbaterat pris men hur stor är den chansen. Min prutar förmåga är begränsad :???:

Jag ska ut om ca en vecka igen och leta på allvar, hinner inte med det just nu men letar på nätet så länge (liten tröst iaf).
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Tur att man har en egen bymekaniker då. Betalade 1650kr för arbetskostnaden vid min 16000-mila service+ material för ca 3000kr. Halva priset mot Volvo mm. Killen har jobbat på Jaguarservice så han är duktig.

Leta på du.
av dasboot
dieselmagnus skrev: Förbrukningen är tagna ifrån trafikregistret. Sedan är ju dieseln något dyrare i inköp och i service men det skiler inte så värst mycket på servicearna. Så rent skatt förbrukningsmässigt är ju dieseln billigare. Ju mer du kör ju billigare är dieseln kontra bensinaren.
Vart går då brytpunkten för dieselköp
xmil*10,80*0,68+5098=xmil*12,24*0,91+2145
7,34x+5098=11,14x+2145
2953=3,8x
x=777
Vid 777 mil går brytpunkten om dieseln är billigare.

För 2.4d
x*10,80*0,66+4805=x*12,24*0,91+2145
7,13x+4805=11,4x+2145
4,27x=2660
x=622 mil

Blev lite matte nu också :D

Lycka till!
Ok, fick lite beslutsångest nu. Men räknade på din D5:a och fick då fram att för att gå +-0 så ska jag minst köra 11mil i veckan. Detta klarar jag lätt nu, kör just nu 9mil om dagen (till och från jobbet). Får dock firmabil snart och vill inte sitta med en dyrbil då om jag inte åker så mycket. Så om tanten min tar bilen så har hon 3,6x5=18*65=1170. Detta räknat bara på det hon skulle ha bilen till jobbet. Sen åker vi givet vis mer till & från kompisar, handlar mm så 11mil i veckan kan vi lätt klara av att förbruka efter jag har fått min firmabil. Så då är det ett bättre val att satsa på en D5:a än en 2,5t. Ska som sagt bara vara en trevlig familjebil och ingen "racerbil" det har jag något annat till...;)

Ingen som har ett bra svar? Kör som sagt 1500-2000mil per år, ska jag köpa en D5:a eller en besinare då? Om jag läste inlägget ovan rätt så vid 777mil så blir det +-0 och efter det så är det till diseln's fördel?
av hesen
Hej!

Nu så är det dax för bilköp. Jag var och provkörde en v70 D5 -06 med 14000 mil på mätaren och den gick som ett skott (om man jämför med min king cab -08) och blev helt såld på bilrackaren men jag har några frågor om ni orkar.

1. Bilen har som sagt gått 14000 mil och vad jag förstår är det dax för kammrems byte vid 16000 stämmer det?

2. Har läst runt på forumet ang D5 -05 och nyare och om jag har förstått rätt så är den "nya" D5 inte så driftsäker som den"gammla"? Stämmer det och isåfall vad brukar gå sönder?

3. Och sist det sitter ett Partikelfilter på den. Ska det byttas och i så fall när och vad kostar det?

Hoppas att det inte var för många frågor på samma gång :wink:
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Kul! Jag har inte hört att nyare D5:or skall vara sämre driftsmässigt. Partikellfiltret rengör sig själv men om du ska trimma så skaffa inte en box utan ett prog. Ang byte så får någon annan svara på detta eller så får du prata med Volvo.
Japp det är kamremsbyet vid 16000 mil. Det är en stor service med ganska mycket att byta.

Har den utgått hos Volvo? Även om den u[…]

Kylarvatten läckage Volvo 940

Hej. Undrar om det är någon som vet va[…]

Har monterat ny kupefläkt i min volvo 850, m[…]

Felkod 326

Sorry v50 2,0 disel