Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av DrEvilBoy
Hur känner man skillnaden om det är yttre styrleden eller inre styrleden som glappar?
Upptäckte ett glapp när jag vickade på däcken och ska snart ha in bilen på hjulinställning.
kan detta glappet även kännas om det är hjullagret?
Lossade yttre styrleden och testade att trycka in o ut och märker att den glappar, då måste det väl ändå vara inre styrleden som felar? och som jag har förstått så är det inte så vanligt att denna behöver bytas?
Är den svår att byta? hittar ingenstans i Haynes boken om detta.... den tar bara upp yttre.

Det finns två olika inre styrleder på skruvat.se.... TRW-styrväxel eller SMI styrväxel. hur vet man vad man har för styrväxel?
Användarvisningsbild
av CarMan
enklast är att hissa upp bilen, o låta nån vicka på hjulet, den andra kan hålla handen på lederna för att känna om det glappar.
man kan också trycka ihopp yttre styrleden med en stor polygrip, då försvinner glappet i denna led (är glappet kvar, är det den innre)
spindel leden eller länkarmsbustningar ger också ett glapp !
mmm, inre som glappar. någon som vet hur man ska ta reda på om man har TRW eller SMI styrväxel? Enligt mekonomen så ska det finnas en skylt i vänster fram hjulhus med 2 kolumner. hittade ingen sådan.

Jag har också en V70 D3-2011 med varma/heta […]

Intressant, har varit med om dåligt/trå[…]

Hej! Blev erbjuden en uppsättning 19”-f[…]

Anliggande frambroms 740

Jag brukar skruva ur glidpinnarna och vända o[…]