Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Scania
Gizz skrev:Finns ju alltid dator med ett äpple på :) . Lite dyrare med det är det värt. Jag kommer säkert att få en del påhopp ang. detta men det är min personliga övertygelse. Har Macar hemma men tvingas arbeta med PC och windows på jobbet. Så jag har erfarenhet av båda kan man säga. Kolla på en MacBook och se. Kan ju köra windows på denna också om det skulle vara så.
Trevligt Gizz, du har också sett ljuset! (BE)

För bildbehandling är ju Mac outstanding. Jag är i samma sits som du, att jag delvis måste jobba med Windows på jobbet, men mest Mac både där och hemma. Ju mer jag använder Windows, desto mer värdesätter jag mina Mac:ar... :wink:
av Lövet
Visst är Mac trevligt men det är också dubbla pengarna vi pratar om då. För att bara kunna ändra lite bildstorlek, lägga upp på Internet osv så klarar man sig utmärkt utan äpplet på datorn.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Nu när jag suttit och kollat datorer så har jag lagt märket till att det finns lite olika typer av skärmar.
XWGA
LCD
TFT
LED
Vilken är den bästa eller kanske har det inte så stor betydelse?
LED borde väl vara bra för batteritiden.
av Lövet
WXGA är bara ett namn på en upplösning (1280x800), alltså antalet bildpunkter på skärmen. Glare är ett typ av ytskikt som gör att färger framträder på ett snyggare sätt. Skärmen är blank istället för matt vilket dock har nackdelen att det blir väldigt mycket reflexer i skärmen. Nästan alla typer av skärmar för hemmabruk är av den typen numera.

LCD och TFT är samma typ av skärm, bara olika namn.
av Amarace
wxga och xwga är samma, korrekt är det förstnämnda.

Det är benämningen på en standard för Widescreen (Bredskärm) i 16:9 format med upplösning 1366*768, innefattar nuförtiden även 16:10 med upplösning på 1280*800 och andra widescreenupplösningar.

LCD ses allmänt som TFT, men finns även som Dualscan, en sämre och billigare variant, nuförtiden säljs väl dock inga bärbaramed Dualscanskärm, men för 10 år sedan var det vanligt då TFT var så mycket dyrare.

Av dom två datorerna skulle jag ta den första, du får mer för pengarna på den första som har en Intel Dualcore processor, AMD Sempron tycker jag själv inte är nån hit (fastän Sempron ska vara likvärdig med Celeron), och större hårddisk är aldrig fel.
Dock har den sista HDMI vilket kan vara bra om man vill koppla in sig på nån större skärm.
Användarvisningsbild
av cybermunk
Ogillar siba när det gäller kolla prestanda på datorer, då dom har väldigt udda sett att skriva ut siffror och bokstäver ser ingenstans vad det är för Skärmpanel.

Då är ex prisjakt.se Bättre där kan du får mer exakta siffror iof kan dom vara felaktiga där med men inte lika illa som Siba eller varför inte OnOff.

På prisjakt.se kan du till och med speca vad du vill ha för maxpris och sedan minsta ramminnet ja allt går att speca om man bara orkar.

Som Amarace och andra skriver så är ramminnet något man bör hålla lite högre absolut minimum 2GB om datorn har Windows Vista oavsett version.
Senast redigerad av 4 cybermunk, redigerad totalt 0 gång.
AC problem V70 2016 D3

ECM skickar en signal till CCM när AC-knappen[…]

Monterat ett uttag för Calix batteriladdare i[…]

Däck dimensioner

Beroende på hur mycket du sänkt och hur[…]

Halvljus

Behöver inte vara en som är svagare... k[…]