Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Taxidrulle
Jag har beställt en motorvärmare från Volvo och nu har den kommit. En kompis till mig som har en 855 sa till mig att kontrollera så att jag fick den "raka" modellen på värmare, och inte den "svängda turbomodellen", vilken han fått och fått byta eftersom det ej var en turbobil.

När min värmare kom så såg jag att det var den svängda "turbo-värmaren" som kommit. När jag påtalade att jag ej hade turbo så sa de på Volvo "men det var väl en GLT", och nej, det var det inte. Min bil har aldrig varit en GLT och detta har jag heller inte sagt att det var.

Då blev de väldigt osäkra, men jag fick sedan beskedet att de trodde att "alla V70 från 97/98 har turboblocket".

Någon som vet om detta stämmer? Enda sättet att kontrollera detta var om man hade serienummer på motorn, eller om man plockade loss en massa grejjer och kollade. Bara motornummer räckte tydligen inte.

Jag vill inte ställa mig och börja plocka loss en massa grejjer under motorn bara för att upptäcka att jag fått fel grejjer.

Som sagt: nån som vet?
Användarvisningsbild
av Taxidrulle
Kan tillägga att det rör sig om Volvos utanpåliggande värmare och ingen slangvärmare, doppvärmare eller annat.
Användarvisningsbild
av ketto
de är lite olika me de där har ja hört!! En kille på ett annat forum fick byta 3 ggr innan han fick rätt till sin bil! Har för mig han har en V70 GLT me turboblocket!
Användarvisningsbild
av Taxidrulle
Finns det verkligen inte någon på detta eminenta forum som har koll på detta?
Användarvisningsbild
av Taxidrulle
Så monterade man kupévärmaruttaget och skulle gå på med motorvärmarsatsen. Visst var det fel. Det skulle vara den raka som jag sa till om redan när jag hämtade ut värmare hos Volvo.

Det blir till att åka in imorgon och skicka tillbaka och få en ny... Kass bara att man inte ska kunna få rätt direkt. Känns surt att behöva vänta nån vecka till på att få den nya värmaren. Det är kallt ute nu. Och sen när man har fått den så ska man återigen hitta en dag man har tid att fixa med det hela...
Användarvisningsbild
av CarMan
Taxidrulle skrev:Så monterade man kupévärmaruttaget och skulle gå på med motorvärmarsatsen. Visst var det fel. Det skulle vara den raka som jag sa till om redan när jag hämtade ut värmare hos Volvo.

Det blir till att åka in imorgon och skicka tillbaka och få en ny... Kass bara att man inte ska kunna få rätt direkt. Känns surt att behöva vänta nån vecka till på att få den nya värmaren. Det är kallt ute nu. Och sen när man har fått den så ska man återigen hitta en dag man har tid att fixa med det hela...
vänta nån vecka. var köper du grejor.
alla kan få hem grejor till dan där på & visa återförsäljare kan desutom få saker 3ggr/dag.
Användarvisningsbild
av Taxidrulle
Jag har köpt på Bildeve i Landskrona (dvs "Volvo i Landskrona"). Kompisen jag nämnde ovan som råkade ut för samma sak handlade på Bilia i Malmö (dvs "Volvo i Malmö").

Det tog en vecka innan jag fick den första värmaren, och det lär ta samma tid igen. Samma för kompisen i Malmö. En vecka för att få den felaktiga, sen en vecka för att få rätt...

Tillägg:
Har nu varit uppe på Bildeve. Den nya värmaren ska komma på måndag eller tisdag enligt personalen där.
av Taxen
Taxidrulle skrev:Jag har köpt på Bildeve i Landskrona (dvs "Volvo i Landskrona"). Kompisen jag nämnde ovan som råkade ut för samma sak handlade på Bilia i Malmö (dvs "Volvo i Malmö").

Det tog en vecka innan jag fick den första värmaren, och det lär ta samma tid igen. Samma för kompisen i Malmö. En vecka för att få den felaktiga, sen en vecka för att få rätt...

Tillägg:
Har nu varit uppe på Bildeve. Den nya värmaren ska komma på måndag eller tisdag enligt personalen där.
Blev det rätt värmare :roll:
Användarvisningsbild
av Taxidrulle
Jag har fått en annan värmare nu. Har ännu inte haft tid att montera den, så jag har inte kunnat se så att det stämmer.

Enligt Bildeve i Landskrona så ska det dock bara finnas två värmare; för turboblock eller utan turboblock (såvida man inte har diesel). Så jag hoppas att det funkar nu.
av volvohenke
Vad kostade det? Och vilka delar fick du för pengarna?
Bränslekrux...

Jo det är det jag menar, den som sitter p&ari[…]

V60 Hybrid - Erfarenheter

Nån som har en v60 d5 2016 hybrid som g&ar[…]

Det tackar vi för, mitt i semestern och allt.[…]

Trådlös laddning MY2026

I Volvos pressmeddelande för XC60 MY2026 fram[…]