Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har en 2.0F. Den är en flipp tycker jag. Känner inte alls igen mig i surrigt ljud och svag motor osv. Jag upplever bilen som mycket tyst och bekväm. Jag hade innan en V50 2.4 5-cyl. Den morrar lite mer, har lite mer kraft i låga varv men denna V70 är dock tystare än V50 2.4 som även den var tyst och bekväm. Visst är det inget större "drag" i motorn men det är t.o.m. ganska skönt att ta det lugnt i trafiken istället. Dagens omkörningsfiler och fartkamera bevakade vägar har hjälp till att få ner behovet av "fart" motorer för mig. Har gått från V40 160Hk, V50 140HK (5cyl) till nu V70 145HK (4-cyl).

2.5FT är säkert en Flipp den med, frågan är dock sen vad den drar i bränsle och den är inte speciellt billig heller. Lite lustigt bara att vi bilägares miljöbilstidning från förra året hackar ned på 2.0F och lyser upp då kommande 2.5FT som mycket bättre. Den lär ju knappast dra mindre bränsle och därmed knappast vara mer miljövänlig...

Jag kör 2.0F på ca: 0.85l/mil bensin och ca: 11.3l/mil E85. Körningen är mest till/från arbete och landsväg kombinerat med tät stadstrafik och ofta kö just innan Kista/stockholm.

Bilen rekommenderas av mig precis som alla andra Volvobilar.
Som det verkar så drar en 2.0F och en 2.5FT lika mycket soppa, lite beroende på körsätt.
Det som skiljer är priset på bilen, man kan köpa mycket soppa för dom pengarna. :)
Jagar man inte ute på landsvägarna och behöver köra om titt som tätt, så duger en 2.0F alldeles utmärkt, den är ju trots allt Sveriges mest sålda miljöbil.
I Tyskland så jagar ju Golf 1.6 på som tusan i backspegeln, så har man bara en lång startsträcka så kommer man upp i fart.
Så det är omkörningsprestandan + högre varv på motorn som skiljer. Kan man leva med det så är V70 2.0F en kanonbil.
wildwestman skrev:Jag kör 2.0F på ca: 0.85l/mil bensin och ca: 11.3l/mil E85. Körningen är mest till/från arbete och landsväg kombinerat med tät stadstrafik och ofta kö just innan Kista/stockholm.
Jag kör min FT på 0,95 bensin och just nu 1,07 etanol (men har bara kört 2 tankar etanol så den kommer att stiga)

Jag har givetvis provkört båda, trodde också att 2,0F skulle räcka åt mig, och ja det hade den säkert gjort, men skillnaden i körglädje och komfort med 2,5FT var för stor. Framför allt att ligga i 110 på 2100 varv istället för 3400 varv är en enorm skillnad. Körde även 2.0F på Eco-safe körning i Göteborg och vad jag mest tyckte va jobbigt var att man var tvungen att köra på så låga växlar inne i stan hela tiden. Med min FT används 1:an och 2:an enbart vid start från stillastående, och 3:an används bara vid skarpa kurvor. Det blir ett helt annat flyt i körningen när man har manuellt låda (på grund av mindre växlande alltså).

Bilruta-strömställare.JPG Bilia sä[…]

Jo,bra med mellanservice men att det skulle p&arin[…]

Verkstad Uppsala

Hej Ny på forumet men det känns ju bra.[…]

Sport chassi

Hej alla Jag har en v70 momentum med sport chassi[…]