- mån 15 jun 2009, 01:32
#296687
Hej,
hade fått för mig att 2,4D och D5 båda är i stort sett nya motorer, förutom motorblocket. Och att skillnaden är trimningsgrad och att D5 har en twin-scroll-turbo istället för enkelturbo. Men enligt en artikel i Teknikens Värld, där Volvos motormänniskor intervjuas, är 2,4D bara en uppgradering av den gamla:
"Nu tillverkar vi nya D5-motorn tillsammans med den gamla förbättrade 2,4D-motorn"
"Den gamla 2,4D-motorn (som bara klarar EU4) har i år fått effekten höjd från 163 till 175 hästkrafter, samtidigt som förbrukning har sänkts från 0,63 till 0,58 liter per mil. "
http://www.teknikensvarld.se/provkornin ... /index.xml
I så fall är ju 2,4D ganska ointressant - samma gamla bullriga och ganska sega motor men med lite mer effekt och lägre förbrukning? Jämfört med de lovord som nya D5 har fått måste jag gå i polemik med B20 och hävda att bara **** köper 2,4D...?
PH
hade fått för mig att 2,4D och D5 båda är i stort sett nya motorer, förutom motorblocket. Och att skillnaden är trimningsgrad och att D5 har en twin-scroll-turbo istället för enkelturbo. Men enligt en artikel i Teknikens Värld, där Volvos motormänniskor intervjuas, är 2,4D bara en uppgradering av den gamla:
"Nu tillverkar vi nya D5-motorn tillsammans med den gamla förbättrade 2,4D-motorn"
"Den gamla 2,4D-motorn (som bara klarar EU4) har i år fått effekten höjd från 163 till 175 hästkrafter, samtidigt som förbrukning har sänkts från 0,63 till 0,58 liter per mil. "
http://www.teknikensvarld.se/provkornin ... /index.xml
I så fall är ju 2,4D ganska ointressant - samma gamla bullriga och ganska sega motor men med lite mer effekt och lägre förbrukning? Jämfört med de lovord som nya D5 har fått måste jag gå i polemik med B20 och hävda att bara **** köper 2,4D...?
PH
XC60 T8 MY24 Late, XC40 Ult Twin MY24