Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KuWa
Jag har en S60 2,5T AWD som har börjat låta lite konstigt när jag kör. Det är ett vinande ljud som jag börjar höra vid kanske 30 km/h och sedan hör det i alla hastigheter uppåt. Den försvinner lite i vänstersvängar har jag märkt. Har ingenting med motorvarvtalet att göra, utan det kommer från däcken.. Misstänker hjullager, då bilen har gått 12000 mil.

Någon som har en bra ide på detta fel?
Hej!

Jag upplevde samma sak på min Volvo 960. Åkte ner till en däckfirma och de konstaterade ojämt slitna framdäck. Gjorde en hjulinställning på all fyra hjulen och bytte framdäcken och efter det försvann ljudet helt.

/Håkan
Tjena!
Hade samma problem och bytte då hjullager höger bak. Sedan dess har jag inte hört något.....
Tyvärr hade lagret bara gått ca 800 mil. Eller hade verkstan helt enkelt gett faan i att byta det, utan bara debiterat......
Volvo XC70 D5 -06
Hej

Jag har samma problem på min bil V70-02 170 hk. 12000 mil.
Dvs. Vinande ljud från bilen från 30 km/h och uppåt.
Har bytt båda framhjulslagren + nya sommardäck men problemet kvarstod.
Lyfte upp bilen och körde med hjulen i luften och hörde ett vinande ljud från stödlagret på höger drivaxel.
Sprayade 5-56 på lagret och ljudet försvann.
Ljudet vid vanlig körning återstår dock.
Frågan är om det är vanligt att stödlagret går sönder och om man måste byta hela axeln.
Felkod 326

Sorry v50 2,0 disel

Elpriset

Något liknande detta att fästa i husg[…]

Uppvärmda vindrutespolare.

Munstyckena på min XC70 var elvärmda me[…]