Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av vassle
jo jag vet att jag har givaren vid svänghjulet undrar bara om du trodde den var trasig eller så, anledningen att jag vill ställa tomgången är att den går för lågt, 500varv, den misständer ytterst lite men som sagt den misständer då och då.
Användarvisningsbild
av emwtur
Ang HC och CO värdet;

1 kolla att det inte skramlar i katten -
2 kolla stiften - och byt dom gärna om dom inte är fräscha- kolla speciellt efter något avvikande stift - vitare eller svartare än dom andra.
om något stift avviker försök ta reda på varför - läckande spridare - dåliga tändkablar ....
3 gör blomsprute testet på tändkablarna
4 kolla efter avgasläckage mellan motor och kat/lambda.
av vassle
bytte tändstift + kablar igår, så allt är nytt på den fronten, däremot såg jag nu att värmegivaren var paj, dvs tempen funkar inte inne i bilen, kan det ha med saken att göra att den går ojämnt och högt hc värde, tänkte om motorn tror den är kall och ger för mkt soppa?
Användarvisningsbild
av Kombimannen
Vilken motor har du?
Användarvisningsbild
av emwtur
vassle skrev:bytte tändstift + kablar igår, så allt är nytt på den fronten, däremot såg jag nu att värmegivaren var paj, dvs tempen funkar inte inne i bilen, kan det ha med saken att göra att den går ojämnt och högt hc värde, tänkte om motorn tror den är kall och ger för mkt soppa?
tror i o f s att det finns två tempgivare, en till mätaren och en till motorstyrningen.
kolla på felkoderna och felkodslistan längst upp i forumet,
det kan ju säga en del att du INTE har en felkod !!!

/emwtur
Användarvisningsbild
av Kombimannen
Den ger alltså inte 1-1-1 på varken uttag 2 eller 6?

Typiskt för dåliga hjullager brukar var[…]

Hej alla glada! En liten fråga till grabben[…]

Strålkastarbyte

Tack för en riktigt bra och informativt "[…]