Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av haxpet
VS60, kan du beskriva lite hur du körde efter du nolla mätaren?

OM du nolla den på en parkering så kan du ju knappast ha kört i 110 ut till E4-E18. Du körde säkert i ganska måttliga hastigheter med några stop.

För att du ska kunna få en medelhastighet på 56 så kan du ju ha stått stilla i en minut och kört 112 i en minut. Som exempel bara. Så har du kört lite stadstrafik med en del stop och låga hastigheter i 5-10 minuter så krävs det ganska mycket körning på motorväg för att komma upp till höga hastigeter.

Jag vet ju inte om den slutar räkna om bilen står helt stilla med motorn igång, men jag tror den börjar direkt du startar.
Användarvisningsbild
av greeeken
haxpet skrev:VS60, kan du beskriva lite hur du körde efter du nolla mätaren?

OM du nolla den på en parkering så kan du ju knappast ha kört i 110 ut till E4-E18. Du körde säkert i ganska måttliga hastigheter med några stop.

För att du ska kunna få en medelhastighet på 56 så kan du ju ha stått stilla i en minut och kört 112 i en minut. Som exempel bara. Så har du kört lite stadstrafik med en del stop och låga hastigheter i 5-10 minuter så krävs det ganska mycket körning på motorväg för att komma upp till höga hastigeter.

Jag vet ju inte om den slutar räkna om bilen står helt stilla med motorn igång, men jag tror den börjar direkt du startar.
På min så händer det ibland när jag står stilla att den börjar räkna uppått ,ALLTID uppått.
Tex står den på 8,9 så kan den ha stigit till 15,0 efte rett par minuter, men det är bra ibland det händer.
Har inte lyckats klura ut varför det blir så o när
Användarvisningsbild
av 911RS
Själv pendlar jag mellan Stockholm och Västerås i mitt fall exakt 11 mil enkelresa = 22 mil om dan, av de 22 milen är 20 mil på 110 km/t väg och efter en vecka är medelhastigheten 63 km/t. Och då har jag åkt 100 mil i cirka 110 km/t och 10 mil stads eller kökörning.
Användarvisningsbild
av greeeken
911RS skrev:Själv pendlar jag mellan Stockholm och Västerås i mitt fall exakt 11 mil enkelresa = 22 mil om dan, av de 22 milen är 20 mil på 110 km/t väg och efter en vecka är medelhastigheten 63 km/t. Och då har jag åkt 100 mil i cirka 110 km/t och 10 mil stads eller kökörning.
VAd ligger medelförbrukningen på?
Användarvisningsbild
av 911RS
greeeken skrev:
911RS skrev:Själv pendlar jag mellan Stockholm och Västerås i mitt fall exakt 11 mil enkelresa = 22 mil om dan, av de 22 milen är 20 mil på 110 km/t väg och efter en vecka är medelhastigheten 63 km/t. Och då har jag åkt 100 mil i cirka 110 km/t och 10 mil stads eller kökörning.
VAd ligger medelförbrukningen på?

10.0 Om jag bara kör så här, efter en dags körning på helgen stiger den till 10.1 och kör jag inte på helgen sjunker den till 9.9. På momentanen ser jag från 7.9 vid slätkörning.
Användarvisningsbild
av 911RS
Glömde skriva att jag kör en V70 2.5T AWD -03 med manuell låda.
Användarvisningsbild
av VS60

Jag nollställde mätare när jag kom ut på motorvägen och var i 110+ km/t, efter körde mellan 110 – 120 km/t i 1 timme +, utan att sänka ner farten, och när jag åkte ut från motorvägen och stannade vid stopskylten kollade jag direkt medelhastighet som låg på 56 km/t, ganska konstig tycker jag.

Volvo S 60 – 02 170 hk aut
av sungam
VS60 skrev:

Jag nollställde mätare när jag kom ut på motorvägen och var i 110+ km/t, efter körde mellan 110 – 120 km/t i 1 timme +, utan att sänka ner farten, och när jag åkte ut från motorvägen och stannade vid stopskylten kollade jag direkt medelhastighet som låg på 56 km/t, ganska konstig tycker jag.

Volvo S 60 – 02 170 hk aut
För att citera ett tidigare inlägg så gäller v=s/t. Hastigheten är således lika med sträckan delat med tiden. Varför inte bara ta och jämföra färdatorn med lite hederlig handräkning?
Vi kan ju anta att trippmätaren inte ljuger (så mkt iaf) och inte heller en vanlig klocka.

Alltså:
Nolla medelhastigheten på färddatorn och skriv sedan ner hur långt (trippmätaren) samt hur länge (klocka) du åkt efter nollningen. Skiljer sig sedan dessa två värden sig åt kan man ju t.ex kanske anta att färddatorn bortser från tiden då bilen står stilla.

(D)
sungam skrev:

För att citera ett tidigare inlägg så gäller v=s/t. Hastigheten är således lika med sträckan delat med tiden. Varför inte bara ta och jämföra färdatorn med lite hederlig handräkning?
Vi kan ju anta att trippmätaren inte ljuger (så mkt iaf) och inte heller en vanlig klocka.

Alltså:
Nolla medelhastigheten på färddatorn och skriv sedan ner hur långt (trippmätaren) samt hur länge (klocka) du åkt efter nollningen. Skiljer sig sedan dessa två värden sig åt kan man ju t.ex kanske anta att färddatorn bortser från tiden då bilen står stilla.

(D)

Volvo S 60 – 02 170 hk/aut
Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]