Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Rick1
Kan man göra det uta vidare? Eller kommer det att smälla eller liknande? Problemet är att "lacken" färgen släpper på och runt ratten det liksom flagnar, orsaken är värmeutvecklingen i kupen på sommaren, ni gissar nog att det är samma sorts barnsjukdom som de skrynkliga dörrsidorna, men plockar man ratten som på en bil utan airbag?
Användarvisningsbild
av Rick1
ok, så jag misstänker att man alltså bryter loss locket på ratten som vanligt, den sitter med en mutter osv, vet inte stt skit om hur det ser ut under men misstänker att ballongen mm på nåt sätt ligger packade där under, tänkte att lackera om med svart hammarlack, har gjort detta i andra bilar inne i kupen med mycket bra resultat, hammarlacke tål temperaturer upp till 150 grader och så varmt blir det nog inte inne i bilen ens på sommaren.
Användarvisningsbild
av eccy243
Nejnejnej..! Bryt INTE loss locket som vanligt! Lägg först av batteripolen. Sen är airbag-enheten skruvad bakifrån genom ratten. Skruva loss dessa. Ta ut airbagen. Hantera den med största försiktighet! Lossa kontaktstycket. Lägg ifrån dig airbagen på en arbetsbänk eller liknande. Lägg den med rättsidan uppåt, alltså den sida som du ser när den sitter i ratten. Absolut inte åt andra hållet. Se till att ratten står i rakt-fram-läge. Säkra kontaktrullen med den lilla skruven som sitter i ratten. Nu kan du skruva bort ratten. Se till så att du inte bryter sönder kontaktrullen (rubbar rakt-fram-läget).

Just de. Glöm inte ESD-skyddet när du håller på.

Om du känner dig det minsta tveksam på något av detta, så gör du bäst i att låta bli. För din egen säkerhet!
Användarvisningsbild
av Rick1
Ok, låter avancerat, skall nog låta min personliga volvomekaniker ta sej an detta, har aldrig skruvat med airbags osv innan, och det är ju en säkerhetsfrpga mm, vill INTE att ballongen blåses upp utan anledning.
Användarvisningsbild
av jockas
Rick1 skrev:Ok, låter avancerat, skall nog låta min personliga volvomekaniker ta sej an detta, har aldrig skruvat med airbags osv innan, och det är ju en säkerhetsfrpga mm, vill INTE att ballongen blåses upp utan anledning.
Ingen komponent i srs-systemet kan utlösas sålänge bilen är strömlös. Hanterar airbags (ratt, passagerarsida och bältessträckare) varje dag på jobbet, är aldrig orolig och behandlar inte skrot-airbags speciellt försiktigt.

Dock finns undantag, srs-systemet behöver inte vara strömlöst bara för att batterikabeln är avtagen. Därav den väntetid man brukar prata om. Allt mellan 2 och 30minuter.

Din airbag sitter förresten med 2 t30 (t27 på vissa) skruvar bakifrån, finns 2 små hål där du får in en mejsel. Skruvarna kan sitta ganska hårt. Ta ur airbagen rakt från ratten och lossa kontakten försiktigt. Raktställ ratten och lås ringen innan du tar loss den.

Lycka till!
Senast redigerad av 1 jockas, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av erikn
Är det lika lätt (svårt) på en 945 -98?
Användarvisningsbild
av cybermunk
Skönt med bil utan Extramage i ratten "Airbag" :D mindre jobb.
B230E K-Jetronic 740 till 240

"Nya" motorn är från en Volvo[…]

Jag har kört med den här setup:n ett tag[…]

Tvättat av den för i morgon så ska[…]

244 - Bälte bak

Hej Volvo 244DL, 1976, Nysåld i Schweiz Min[…]