Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dasboot
Ok, nu börjar min volvo 855:a leva sina sista mil och jag går därför i nyb ils tankar. Har kollat runt en massa och måste erkänna att den bil som verkar passa mig bäst är en v70n. Kollat på många andra märken, men i slutändan så skiljer det så lite att volvo går före.

Då när man har bestämt sig för en modell så är det intressant att få höra av er som redan äger en v70n om vad man ska akta sig för och titta efter.

Bilen som jag siktar in mig på är en volvo v70n 2,4t ocean race 02:a som precis passerat 13000mil och då gjort service:n som är då. Är sugen på en automat mest för att det är bekvämt, men har hört både bu & bää om just volvo's automatlådor. Så funderar därför på om jag ska satsa på ett säkert kort och köra på en manuell låda. Gällande utrustning så brukar dessa ha det mesta i utrustningsväg så det är inte mycket som man kan sakna. Är detta ett tumt val, ska jag satsa på en vanlig 2,5t v70n istället? Är mest färgen som jag diggar, medans jag kanske kan få mer bil för pengarna i fall jag väljer en "vanlig" v70n. Vad tycker ni?

Är 21år, pöjk från sthlm som delvis har en tung högerfot när jag känner för det, men brukar köra ganska lugnt annars. Max pris för bilen är 100kkr

mvh
Stefan
Användarvisningsbild
av wissel
Hej Stefan.....klart att du skall köpa V70. Titta på framvagen först o främst, inget "klonk" får höras då framvagnen på V70 är pissigt klen faktiskt. Med risk att få på skallen hehe. Jag torskade på fjäderben, klapperstag, spindelleder o hela rasket efter 13000 mil, 10 papp för detta samt krängningshämmare bak mm. 6000 papp. Troligen normal volvo"service" vid 13000 mil !
För övrigt om du köper en V70 för 100 pengar så hamnar du på en 05a - 06a eller nå´t, = drömbil. Jag kommer att köra min 01a så länge jag bara kan, finns ingen bättre bil tycker jag. Min automatlåda har jag bytt oljan i då det "bör göras" vaje 6-8000 mil men VOLVO säger "byt aldrig" om du inte har en Taxi då skall det bytas varje 6000 mil = helt obegripligt korkat. Så köper du en automat med flera mil än 6-8000 mil så byt olja vid första servicen. Jag har aldrig haft problen med automatlådor faktiskt trots att jag kört automat sedan 1975. Förr om åren 8000 mil per år o utan problem. Numera blir det ca 1500-2000 mil per år. Sedan volvoproblemet med rostande bromskivor bak har jag löst med att1-2 ggr per månad köra 100 knyck o bromsa MAXImalt ner till 0 kilometer, då är skivorna putsade bak också, men kolla först i bakspegeln ;-)
Utrustningen tycker jag bör vara: Automatisk avbländbar innerbackspegel, Nivåreglering, Knappar för Radio i ratten, ECC,Volvo ORIGINAL stereo typ HU X03 eller så, resten viktiga är ju original på V70. Sedan investerar du i en Felkodsavläsare typ
PPC ( BSR.SE) speciellt för Volvo kostar cirkus 1400 pix sedan är du hemma....skit i "fjollfälgar" om du måste välja. Och nu har du ju världens kanske säkraste bil som du säkert vet redan.
:-O) :-)-)
av dasboot
wissel skrev:Massa text.....
Frågan är ju som sagt om jag ska satsa på en v70n 2,4t ocean race. Visst då blir det 02 eller 06. Då till det tråkiga så tillåter inte min plånbok mer än 100 000:- vill ju ha råd att tanka den utan att tömma sparkontot. ;)
Är uppvuxen med Volvo och har kört de flesta av modellerna. Hur mycket skiljer sig en 05-06 tekniskt mot en 02:a? Som jag har fattat det så fick awd:n sig ett lyft med haldex, en facelift bak med dioder i blinkers glasen.

Kör nu en volvo 855 2,5se 145hk, vilket inte är den piggaste bilen.

Kolla runt på lite v70:or 05-06, kruxet då om man vill ha sig en turbo så ligger dem på 20000mil+ eller så ligger priset för högt. Så vad är bäst en 02:a med lägre mil eller en 05:a med mera mil?

Efter som de lestaocean race bilarna modell 02/06 har det mesta i utrustningsväg, (allt utom gps). beroende på vad tidigare ägare valt så är de ganska säkra kort. Sen är färgen ganska unik och chansen att hitta en välskött ocean race känns större än på en "vanlig" v70n. Hur svårsålda är en ocean race senare? Är ju den snyggaste färgen så borde inte vara så svårt att bli av med dem?

Vill som sagt ha så mycket v70n som möjligt för pengarna...;)
Användarvisningsbild
av wissel
Senaste MY gäller alltid, 20 000 mil på en modern motor = inkörd, det är åldern som knäcker. Men Ocean Race, ja ja vet inte om jag är beredd att betala för färg precis....smaken är som ......
av dasboot
wissel skrev:Senaste MY gäller alltid, 20 000 mil på en modern motor = inkörd, det är åldern som knäcker. Men Ocean Race, ja ja vet inte om jag är beredd att betala för färg precis....smaken är som ......
Jo, men känns lite surt att sitta med en bil som har gått så långt redan nu. Min 855:a's motor har gått 21000mil och chassit, 35000mil. Vill som sagt helst köpa en som gått absolut max 16000mil. Är som sagt min "första" dyra bil som jag köper. Så du tycker att jag ska satsa på en v70n 05-06 2,5t som gått mellan 10-16000mil istället? Dessa ligger på ca 130kkr, vilket i längden inte märks så mycket på lånet. Sen vad tycker du om automat vs manuell på en 2,5t? Nu när soppan är dyr så är ju en manuell mer ekonomiskt, medans en automat är bra mycket skönare. Är inte ute efter en rallybil, det har jag en 740tic/200sx till. Är ute efter en ny, bekväm, säker och pålitlig kombi som ska vara skön att köra och även ha lite pulver för omkörningar och kurviga vägar en solig sommar dag. kör mellan 2000-3600mil per år. Så då ska jag kanske överväga en D5:a istället eller kör jag för lite för att gå runt med extra skatten?

mvh
Stefan
Användarvisningsbild
av wissel
Jag tror nog att körsättet är mera avgörande på soppaförbrukningen, min "häck" drar 0,86 över hela året med blandad körning runt i Södra Sthlm, korta sträckor en hel del, dubbdäck osv. men jag är ganska mjuuuk på gaspedalen. har precis varit på Gotland o kört en 850a med manuell låda, fy för den lede. Automatlåda gäller iaf för mig. Alla gånger. Oljebyten osv varje 1000 mil har jag alltid använt mig av. Köper du en som gått 16000 så har du nybytt Kamrem också om det är som det skall vara. Köper du en 01-02 så har du garanterat ett Gasspjäll som måste bytas om det till exempel har en vit etikett på undersidan kolla med spegel är lättast. Nej 16000 mil är BRA, då är grejerna bytta av förre ägaren....bara o kolla på papperen som du skall få kopior på,eljest KÖP INTE.
Och vad mera, jag är allergisk mot gamla "snutvaggor" som är billiga men där det varit massor av elinstallationer i som oftast bara "rivs ut" när den skall göras normal igen. Typiskt obra tycker jag. Det finns säkert dom som har en annan uppfattning, dessa är endast mina erfarenheter.
:-)
av dasboot
wissel skrev:massa text...
:-)
Så en v70n 05-06 2,5t automat, som gått 13000mil är den bilen som jag är ute efter då eller? :)

Då är det bara till att spana vidare på blocket efter ett lämpligt objekt...
Användarvisningsbild
av wissel
Har den gått 13 000 mil så har du kamremsbytet inom 3000 mil, ta en som precis rundat 16 000 mil då bytet skall göras just där. Det är alltid kul när förre ägaren stått för fiolerna eller hur. kamremsbyte med Vattenpump som många passar på att byta och div. rullar o spännare kostar runt 5-8 000 pengar. :-)-)
Användarvisningsbild
av wissel
Kolla även på kvd.se, auktioner där du kan göra verkliga klipp...... :-)-)
Kylarvatten läckage Volvo 940

Har du "spännt up" vattenpumpen mot[…]

webasto doserpump v70n 07

På en V70N borde det väl sitta en Ardic[…]

Har den utgått hos Volvo? Även om den u[…]

Har monterat ny kupefläkt i min volvo 850, m[…]