Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Min 740 -89 beter sig minst sagt konstigt när jag bromsar. Det är ett problem som kommer och går, men på sistone har det blivit värre och värre.

Problemet uppstår när man håller nere bromspedalen, typ vid långsamma inbromsningar, alltså där man glider eller bara stannar vid låga hastigheter framför allt.
Plötsligt gör bromspedalen ett visst motstånd och ett ljud, ungefär som om man lägger i en växel utan att hålla nere kopplingen, kommer någonstans ifrån. Ljudet varar under någon sekund varefter pedalen går att trampa ner igen som vanligt. Vissa gånger man kör bilen händer detta varje gång man trampar ner pedalen, vissa gånger inte alls.
Det är obehagligt eftersom det tar en extra sekund innan bromsarna tar och för att det låter som om någonting håller på att explodera typ.

Jag undrar också om det kan vara relaterat till de kraftiga vibrationer som uppstår i ratten vid inbromsning i högre hastigheter. Typ 70 km/tim och uppåt. Då kränger ratten kraftigt fram och tillbaka, som om någon bromsskiva vore skev. Jag har dock vid ett tillfälle bytt ut båda bromsskivorna varpå vibrationerna upphörde... ett tag. Typ ett halvår, nu är de tillbaka.

Någon som vet vilka delar som måste bytas...?
karlerland skrev:Ja, och den fungerar så vitt jag vet, har iaf gjort det även efter det här. Dock lyser ibland varningslampan för ABS.
du kan nog känna dig ganska säker på att det är ABS:en som går in !
antagligen tror den att något av dina hjul står stilla -
Börja med att försöka läsa ut felkoder ur systemet ! - se översta tråden i forumet - jag vet inte säkert om du kan det, men i så fall har du säkert en indikering av felet där !

om du kollar att hastighetsmätaren fungerar ok när det händer så är allt antagligen ok vad gäller bakhjulen,
återstår två stycken framhjul som kan strula, antingen är givaren kass ( glapp kontakt ) eller tandhjulet dåligt.
Givarna går att mäta upp med en ohm-meter eller multimeter - följ kabeln som sitter ihop med bromsslangen till varje framhjul - in i motorrummet - det sitter en kontakt under/framför expansionskärlet och en på motsvarande ställe på andra sidan.
tror motståndet i givaren skall vara ungefär 1000 ohm !
/emwtur
Jag började med det enklaste, att läsa av felkoderna. Med sladden i hål "2" fick jag felkoden 1-2-1. Dock ska hål 2 inte ha nåt med ABS att göra och de enda hål som faktiskt hade nå kontakt i sig var 2 och 6, ingen av dessa är ABS.

Nästa kontroll blir väl att kolla kontakterna vid hjulen, jag utgår från att det är fram problemet sitter.

Skulle väl kunna vara så att den darrande ratten har att göra med en kolv som inte rör sig, att det klämmer ojämt över framhjulen. Jag vet att en kolv hade fastnat när jag bytte skivor förra året, men då fick jag den att funka igen, är väl möjligt att den fastnat igen. Gissar att nytt ok är enklaste lösning då.
karlerland skrev:Fasen alltså, det vore skönt om jag bara kunde koppla ur ABS-systemet och köra utan. Nåt som vet hur man enklast går tillväga?
Det går väl inte? Eller rättare sagt man får väl inte köra runt med ett ABS system som inte fungerar. Vet att man får tvåa på det iallafall på besiktningen.
Jo då du får lov att köra utan abs system. på min förra 740 så gick det sönder.. besiktningen säger inget. bara du har bromsar... kolla i säkringsdosan o se på askkoppen så står det (ABS något) ta ur den säkringen vipps har du ingen abs.. men det är väldigt gott o ha abs.. mitt tips byt givarn..+ kolla så att bultarna till bromsoket sitter fast..dom kan lossa ibland om du har råkat att få kopparpasta el nått på dom..
det har hänt för mig.. när jag låg på motorvägen i 140 och när jag skulle bromsa så pang sa det, så börja det skaka som in i helv....
Fönsterhiss ur funktion

Monterade lös insidan på dörren oc[…]

Volvo car UX

IMG_1381.jpeg Det var på tiden. Nu fatt[…]

Bromsar på S60

Bromsarna på S60n liknar inte andra bilar […]

En fråga om rostlagning

Hej. Finns många olika varianter och lö[…]