Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Järven
Rackarns vad den sitter.
Någon som lyckats få bort den med 1/2" verktyg och 36mm hylsa ?
Böjde ett fast skaft och bröt av tappen på det andra trots att jag värmt på muttern med gasol.
Sitter rätt illa till för att slipa sönder muttern med vinkelslipen.

Några tips ?
av *pettson*
Jag tar bort dom med 1/2 muttersmack och hylsa. Men visst ibland finns det fina exemplar som man får ta till 3/4 dragskaft och hylsa. Men vilken typ av mutter har du?. Den återanvändbara med split eller den med vik kant som låsning?
Vad gäller att värma muttern med gasol så går det för långsamt. Du måste isåfall ha en gassvets. Muttern ska bli het men inte gängan den sitter på.
av Järven
*pettson* skrev:Jag tar bort dom med 1/2 muttersmack och hylsa. Men visst ibland finns det fina exemplar som man får ta till 3/4 dragskaft och hylsa. Men vilken typ av mutter har du?. Den återanvändbara med split eller den med vik kant som låsning?
Vad gäller att värma muttern med gasol så går det för långsamt. Du måste isåfall ha en gassvets. Muttern ska bli het men inte gängan den sitter på.
Jag har en -93, dvs den med vikkanten.
Ja, gasol är ju lite klent men brukar hjälpa lite iaf.
Senast redigerad av 1 Järven, redigerad totalt 0 gånger.
av alan
Jag kappade min, vart lite fula märken runt om men jag böt knut 6 månader senare och då försvan nästan alla spår...
av Järven
Fick loss erländet med en 1/2" mutterdragare efter en stund.
Sen kom nästa problem.
Skruvarna på baksidan som håller navet satt rejält fast.
Bultarna till bromsoket satt som bara den.
Splinsen satt som berget i navet, fick ta en rejäl avdragare och slå på den för att få loss.

Gasol och rostlösningsspray på allt för att få loss.

Tog 4 timmar, skulle gått på en timma om inte allt satt så förbaskat.
Nåja, nu är det gjort. :)
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Sommaren har gått och nu har jag även b[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]