Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#296399
XC90_Executive skrev:Jag tycker att D5 är, hur ska man säga, mer "på". Mer varvglad! Direkt från start tycker jag att man känner skillnad! Det skiljer ju ändå 1,9s 0-100, till D5:ans fördel!
1,9s 0-100 ??
1.2 s med automat respektive 1.3 s med manuell ska det vara.
wide skrev:Ja 40 hästar är iallfall 40 hästar. Så visst vid lite sportigare körning är ju självklart D5an att föredra.
Men visst var det så att 2.4 blev bättre än Volvo hoppas på?. Jäkligt trvligt att det är så fint vrid i den oxå.....
Nopp, 30 hästar skiljer.

Se länk: http://www.volvocars.com/se/All-Cars/Vo ... hSpec.aspx

(N) Vän av ordning ;) hehe




Mvh Anders
#296409
Vän av ordning noterar även att det skiljer 1.9 sekunder och att det skiljer 40 hästar eftersom vi pratar om 2.4D AWD med 163hk/420Nm mot D5 med 205hk/420Nm. Båda med dubbelturbo.

:wink:
Senast redigerad av 1 Tomas88, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Onödig citering.
#296438
VolvoB20 skrev:Ok, jo jag såg det 20.000, missade att det var automat.

Nåväl, för att märka något ska man ju ligga över 3000 rpm under acc , eller helst runt 4000 rpm då men det är ju runt 200 km/h på sexan, tycker XCn börjar bli lite instabil då.

Eller märker du någon skillnad under 3000 rpm ?
Hmm, måste vara fel på din bil, min är stabilaste bil jag ägt i 215km/h, inkl diverse Audibilar.
Jag ser gärna en mer varvvillig diesel, med gamla D5:an är det knepigt att få till en snabb acc för att vridet dör helt efter ca 3000 rpm.

Har nya D5:an kvar funktionen att den håller kvar varvtalet i någon sekund 500rpm lägre för att passa nästa högre växel?
Säkert smidigt i en körskolebil, bara att dumpa kopplingen utan att möta med gasen, men det är lite förvillande.
#296443
Linqid skrev:Vän av ordning noterar även att det skiljer 1.9 sekunder och att det skiljer 40 hästar eftersom vi pratar om 2.4D AWD med 163hk/420Nm mot D5 med 205hk/420Nm. Båda med dubbelturbo.

:wink:
Ojdå, Jag hade bara tittat på V70 spec. :oops:
Ser att motorerna skiljer sig en del mellan de olika modellerna (xc60, v70, xc70 mm). ??:-/

Mvh Anders
#296467
kave skrev:Har nya D5:an kvar funktionen att den håller kvar varvtalet i någon sekund 500rpm lägre för att passa nästa högre växel?
Det var ju en stor nackdel på D5 (185) 6MT. Men nu så tycker jag att det känns mer som en bensinare. Varvar man till ca 4500-5000 varv och tar nästa växel så drar den riktigt, riktigt fint direkt! "VolvoB20" får gärna flika in och säga vad han tycker om det också! En sak till är ju att man kan dra den till 4500-5000 hur lätt som helst! Förra tokdog ju vid ett visst varvtal men denna nya drar fint ända till rödmarkeringen.
#296478
kave skrev:
VolvoB20 skrev:Ok, jo jag såg det 20.000, missade att det var automat.

Nåväl, för att märka något ska man ju ligga över 3000 rpm under acc , eller helst runt 4000 rpm då men det är ju runt 200 km/h på sexan, tycker XCn börjar bli lite instabil då.

Eller märker du någon skillnad under 3000 rpm ?
Hmm, måste vara fel på din bil, min är stabilaste bil jag ägt i 215km/h, inkl diverse Audibilar.
Jag ser gärna en mer varvvillig diesel, med gamla D5:an är det knepigt att få till en snabb acc för att vridet dör helt efter ca 3000 rpm.

Har nya D5:an kvar funktionen att den håller kvar varvtalet i någon sekund 500rpm lägre för att passa nästa högre växel?
Säkert smidigt i en körskolebil, bara att dumpa kopplingen utan att möta med gasen, men det är lite förvillande.
Tror inte det är något fel på bilen, felet är nog på mig,, beror kanske bara på vad jag jämför med, tjejen har ju en sänkt BMW 5a med fullständing M-paket väghållning och 255or så den ligger bergfast i 200, sen har jag en till sommarbil med 295or på som ligger bra på vägen i bortåt 300 km/h. att då sitta en bit upp i lufetn i XCn är en helt ny upplevelse för mig.

Men fasiken vad tyst XCn går, i 200 km/h sås susar det bara lite svagt.

SKa kolla det med varvet....

Men den ju jämt som en elmotor över hela registret ända upp till max, att ligga i 200 känns inte alls ansträngande för motorn, liknelsen med en bensinare är mycket bra..
#297620
XC90_Executive skrev:D5 kostar 20 000kr mer.
Nu när Volvo/Polestar börjat rulla ut sina nya mjukvaror känns det ju ÄNNU mera idiotiskt att köpa D5 eftersom det är exakt samma motor i 2,4D 163 hk och D5 205.

Varför betala 20.000 när man kan få den för 8-9 tusen från Polestar???
#297654
VolvoB20 skrev:
XC90_Executive skrev:D5 kostar 20 000kr mer.
Nu när Volvo/Polestar börjat rulla ut sina nya mjukvaror känns det ju ÄNNU mera idiotiskt att köpa D5 eftersom det är exakt samma motor i 2,4D 163 hk och D5 205.

Varför betala 20.000 när man kan få den för 8-9 tusen från Polestar???

Förmodligen kommer ingen uppgradering till 2,4D awd...

Finns olika körlägen beroende på b[…]

Ni gör verkligen en höna av en fjäd[…]

Jag förstår din känsla, jag kä[…]

Generator laddar ej batteriet

Gött, började hastighetsmätaren fun[…]