Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av kalepe
Jag har en 745GL/-90 där hast.mätaren har krånglat en tid för att nu verkar helt ha gett upp.
Genom att slå näven i instr.brädan lyckades jag till en början starta mätaren men det har blivit svårare och svårare.
Felet borde väl ligga i instrumentet eftersom det reagerat på knytnävsslaget.
Jag har haft isär instr. sprayat ansl.kontakter mm men utan resultat. Jag vill testa mitt instrument inne på min verkstad och vill veta vad för slags signal, som kommer från givaren, 0-12volts pulser eller ???
Jag är väl bevandrad i elektronik så jag planerar simulera signalen från givaren.

Tacksam för tips, råd och info
Lennart Göteborg
av winston
Ett vanligt fel är dåliga lödningar och då kan det tillfälligt hjälpa att bulta på instrumentbrädan. Det gäller alla instrument i mätarhuset. Jag har själv blivit tipsad på forumet och det fungerade i mitt fall både på hastighetsmätare och bränslemätare. Ta bort hela mätarhuset och skruva isär det. Det är lite svårt att avgöra vilken/vilka lödningar som är dåliga. Jag lödde om alla punkterna. Just på hastighetsmätaren är det svårt att komma åt alla punkterna, men det går ganska lätt att plocka isär mätaren så alla punkter lätt blir åtkomliga.
av sicnarf
Satt och tänkte,eftersom du är väl bevandrad i elektronik skulle jag föreslå detta-Lyft upp bilen på pallbockar eller i en verkstad och plocka loss kontaktstycket på bakaxelklumpen som givaren till hastighetsmätaren sitter i.Sedan ber du en kompis att starta motorn ,medan du går under och tar fram multimetern eller vad det heter och mäter medan han gasar mer allt eftersom.Snart vet du vad för signal du får fram,eller hur?
av kalepe
Jag tackar Winston och Sicnarf för tipsen och kommer att utföra båda. Jag har redan haft isär instrumentet och det sitter ett kretskort på själva hastighetsmätaren. Där kan mycket väl vara dåliga lödningar men jag konstaterade att det blir svårt att komma åt kortet så jag skall försöka simulera insignalen så att jag samtidigt kan peta och trycka och komma fram till vara problemet sitter. Återkommer med besked.

Har du ett faktiskt problem eller bara tänk[…]

Rent bedrägeri skulle jag kalla det Generell[…]

Volvo 945 gasar av sig själv

Du har Bendix bränsle/tändsystem på[…]

Bromsar på S60

Är väl inga konstiga miltal på det[…]