Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av volvo944gl
Hejsan!
jag har ett litet problem på min volvo 940 gl, det är så att tankmätaren fungerar ibland ungefär 1 av 30 gånger. o då är motorn oftast kall.. och när den fungerar så går den direkt upp till rätt nivå så ligger den där i ca 8 min sedan sjunker den sakta :???: felsöker jag motorn/bilen så får jag fel kod 1,3,2! men jag tror inte den felkoden är för bensinmätarn! jag har kollat kablarna bakom hastighetsmätarn o där ligger det ca 13,8 volt.
har kollat i luckan bak i bagarset o jag kan inte se något fel! förutom att det är väldigt mycket grus där :wink:
någon som har samma problem eller liknande?
Senast redigerad av 1 volvo944gl, redigerad totalt 0 gånger.
av Volvo_740_GLT
Garanterat tankarmaturen det är fel på, det är ett klassiskt fel på både 700- och 900-serien
av dalldall
löda om baksidan på kortet! det vanligaste felet!! armaturen var mer 7ser fel!
av Volvo740an
Är nog som sagt inte tankarmaturen då den som på 740 serien inte ärgar sönder, den är nämligen gjort i plast på 940 vad jag hört, så lödda om du :)
av volvo944gl
Tack för alla snabba svar! :) är det någon som har en manual eller vad man skall säga.. på hur man skall löda? eller om någon kan förklara lite närmare? :|
av dalldall
bara att sätta till kolven till lödningen så den smälter, ev tillsätta lite tenn, var försiktig så det inte finns nån komponent i närheten, då får man inte värma för länge! en bra lödning skall vara blank o fin!
av volvo944gl
Okey.. tack.. jag skall försöka göra det idag.. så vi får se på svaret :D
av volvo944gl
nu har jag lakt på lite mer tenn, men det funka inte ändå :(
av volvo944gl
jag lödade om bensinmätarn.. la på extra tenn.. så satte jag i den i bilen o körde 1 km så sjönk den. så gjorde jag samma sak igen med samma resultat. gör jag fel eller är det fel på mätarn?

Motortypen är ju äldre än så.[…]

Fönsterhiss ur funktion

Monterade lös insidan på dörren oc[…]

Volvo car UX

IMG_1381.jpeg Det var på tiden. Nu fatt[…]