- fre 12 jun 2009, 13:05
#295999
Om man tittar på förra generationen 2,4D vs D5 så var de ju lite olika mappade över hela registret.
163 hk mot 185 men också 340 Nm mot 400 Nm över registret, alltså fanns det en anledning att betala extra för att få mera hk och vrid över hela registret.
Men för nya motorgenerationen gäller inte detta längre.
Här har 2,4 D 163 hk 420 Nm över hela registret upp till 2750 rpm och eftersom det inte är hk som är begränsande utan vridmoment (420Nm) så kommer både 2.4d och D5 att ha EXAKT samma hk och vrid upp till 2750 rpm = 150 km/h på 6:an. Först över 2750 rpm skiljer det något på motorerna.
Varför skulle någon då betala extra för D5???? Man varvar ju aldrig en diesel över 3000 rpm i alla fall.
163 hk mot 185 men också 340 Nm mot 400 Nm över registret, alltså fanns det en anledning att betala extra för att få mera hk och vrid över hela registret.
Men för nya motorgenerationen gäller inte detta längre.
Här har 2,4 D 163 hk 420 Nm över hela registret upp till 2750 rpm och eftersom det inte är hk som är begränsande utan vridmoment (420Nm) så kommer både 2.4d och D5 att ha EXAKT samma hk och vrid upp till 2750 rpm = 150 km/h på 6:an. Först över 2750 rpm skiljer det något på motorerna.
Varför skulle någon då betala extra för D5???? Man varvar ju aldrig en diesel över 3000 rpm i alla fall.
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.