Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hejhej, ny på forumet :)

Jag har en 740 -86 med b230e motor som inte vill gå så bra..

Den går dåligt när man startar den kall så man måste hjälpa till med gasen ett tag (20-40sekunder) annars så pendlar den så mycket på tomgång att den dör. Sen när man varvar över 3-4000 så börjar den rycka mycket och varvräknaren flippar ur, det skulle kunna sitta en bludderrotor i den men eftersom jag kommit över 5000 en gång så borde det väll inte det?. Den har nästan gått 40 000 mil och tickar mycket fast ventilspelet är väldigt lite (0,3mm har jag för mig).

Sen har pumpen under förarsätet börjat låta mycket på sista tiden, även med mycket bränsle i tanken. När man lyssnar i tanken så hör man ett surrande och skvalpande.

Sen så är EGR-ventilen bortkopplad, rören under grenrören är pluggade likaså slangen från vaccumförstärkaren till EGR-ventilen, dock är ingående röret till EGR inte pluggat och det mellan EGR och insug är kvar. Sen tror jag att det ska sitta puls-air också? Det sitter iaf inget sånt men där var en stor nippel på det veckade röret från luftfiltret som jag pluggat. Sen är även burken bredvid huvudpumpen bortkopplad men den hjälper väll bara till vid varmstart?

Det jag bytt är ventilkåpspackning, spridarpackningar, bränslefilter, luftfilter, tändstift och så är tändnigen kollad.

Har också tittat efter gnistor från tändkablarna men inte sett något.

Edit: glömde skriva att topplockpackningen antagligen är kass för det är färsk olja på blockets högra sida vid sprängkåpan, har dock inte märkt några skillnader i vatten och oljemängd.

Några ideér på vad för fel det är på den?
Senast redigerad av 2 Gazten, redigerad totalt 0 gång.
Vovlo_Henrik skrev:Ta ett komprov innan du går vidare med en felsökning :wink: Denna motor borde ha pulsair men varför är så mkt ändrat och pluggat hit och dit? :shock: Är allt tätt ?? :???:
Har bara haft den i ett halvår och den har haft 23 tidigare ägare har jag för mig, det är en a-traktor så folk har ju bara den något år och säljer sen.

Kan topplockspackningen vara sönder fast jag inte märker något i kylarens expansionskärl och kan det vara en dålig packning som gör att den går dåligt kallstartad, tror att den nog bara går på 3 burkar och oftast när man varvar upp den så börjar den misstända, hacka och ibland smälla i avgasröret?

Anledningen till att man kopplat ur EGR är nog för att få ett coolare ljud när man motorbromsar, sen har kanske pulsair gått sönder så man tagit bort den och accumulatorn vid bränslepumpen vet jag inte varför den är borttagen.

Det är väll bara läckor efter luftmängdmätaren som gör att den kan gå knasigt? Mest för att underlätta felsökning :)

Det kan inte vara så lätt så att det är tändkablarna som är dåliga? Tycker att det är mystiskt att den gick över 5000 varv finfint en gång :???:
Lågt bränsletryck?
Filtret bytt?
Pumpen sliten?
/greenbay
greenbay skrev:Lågt bränsletryck?
Filtret bytt?
Pumpen sliten?
/greenbay

Jo filtret är ju bytet, men dem andra frågorna är jag osäker på.

Kan man kolla bränsle trycket genom att fylla en 1,5 liters flaska på 30 sekunder eller något sånt har jag för mig?

Hur beter sig pumpen när den är sliten?
Ingen som vet? :o
Det är så att tändningen är kollad så den står rätt, ventilspelet är rätt, kompet är rätt, 4-5 eller något sånt.

Vad ska hända när man vrider på nyckeln? Som det är nu så hörs inga ljud förrens man vrider till startmotorn.
158 visningar, 2 pers har svarat ??:-/

Kan tillägga att den även varm är svår att starta, eller inte så svår men om man stänger av den och startar igen utan att röra gasen så tänder motorn till pyttelite och sen tuggar startmotorn bara, om man gasar samtidigt som man försöker starta den så startar den direkt. :???:

Edit: Kan jag mäta bränsletrycket efter filtret i motorrummet? Ska det vara 3 bar?
Nu är hallgivaren fixad, nu varvar den över 6.000 varv om man gasar upp den snabbt obelastad. Om man är ute och kör så slår det bara om när man kommer upp i 5.000 varv och så sjunker den några tusen varv lugnt o fint. :???:

Tros det vara bränslet som inte hinner fram eller hur vanligt ät det att ventilerna inte hinner med?

Ok,Tack 72 år gammal motor :-D .Lagren ä[…]

Fönsterhiss ur funktion

Monterade lös insidan på dörren oc[…]

Volvo car UX

IMG_1381.jpeg Det var på tiden. Nu fatt[…]