Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Peaken
Tjenare ska nu iväg o kika på en 855 2,5s -96 31800mil och jag har frågat om det kända problemet med packbox mellan motor och låda och sa att det hade fuktat lite men han har fixat Vevhusventilation (Flamfälla alla slangar m.m) skrev han.

Kan det vara så att det hjälpte med o rengjort/bytt grejer så att det endast har "fuktat" lite eller är fuktat = trasig packbox för kikade på senaste protokollet och då så hade han fått en 2:a på oljeläckage motor så ringde upp han och frågade vad det var och han svarade att det var mellan låda och motor men att det bara e fuktigt och han har inte tvättat där sen de fixade vevhusventilationen men säger de inte läcker, kan nämna att Vevhusventilation fixades i höstas o besiktningen var för en månad sen.

Vart lite kluven hur jag ska göra nu kan jag kolla nåt speciellt för att se om den verkligen läcker lr om det bara har "fuktat" samt testa kopplingen på något sätt för att se hur de ligger till på bästa sätt.

Jag har läst trådar om detta fenomen men vill bara ha tipps snabbt nu då jag ska dra om ett par timmar o kika på den.

Tack på förhand.
Peaky
Användarvisningsbild
av ketto
tycker personligen du ska skippa den bilen, har de börjat läcka lite anser ja att enda utvägen är ner me lådan och byta packboxen!

Fast de beror ju på, har du kunskapen och tiden att fixa de där är de ju annan sak!
av Peaken
Nej ingen kunskap själv o fixa detta jobb. Ja överväger faktiskt o skippa bilen men tänkte kanske åka o kika på den då det inte är så lång väg men som sagt lite halvmysko detta.
Användarvisningsbild
av MrTurbo
Visst finns det massvis med 850. Men var enda en läcker...
Våran läcker som fan å har gjort det i flera år, man fyller på lite olja ibland bara så är det ju löst. :)
Användarvisningsbild
av mccalle
Min 855 -96 läcker som ett såll. Var på besiktningen idag och besiktningsgubben sa det var det värsta oljeläckaget han sett på sina 26år. Inte kul. Det e olja hela underredet ända bak till dragkroken. Kladdigt.....
Tydligen jäkligt bökigt att byta packningen mellan motor/växellåda, troligen den som gått åt pipan, suck.
Användarvisningsbild
av apersson850
Min sölar lite i framänden av motorn, men är märkligt nog snus torr mellan motor och växellåda. Det verkar som om det på framänden skulle krypa ut vid främre ramlagret, men det är inte så lätt att se. Oljan flyger ju omkring överallt.

Rör till oljekylen och tillhörande packningar har jag bytt. Det minskade på drället i alla fall.
För övrigt läcker den invändigt någonstans, förmodligen vid ventilstyrningarna. Direkt efter kallstart luktar det oljebränning. Men man får väl ha överseende med lite krämpor efter 41000 mil.
Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]

D4 VEA dricker olja

Hur har det gått för dig?