Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av zenobia
Skall vi dra den juridiska svängen så är det urkundsförfalskning att kryssa i kontrollrutor som inte är kontrollerade. Möjligtvis kan det bli osant intygande.

Just spolarvätskans försvinnande kan ses som snatteri eller stöld beroende på omfattningen. Är det något som en enskild tekniker har satt i system kan det troligtvis bedömas som grovt.

Bedrägeri alternativt bedrägligt beteende är det oavsett.

Den egna anställningen kan också vara i fara då anställningsavtalet bygger på ömsesidigt förtroende mellan arbetstagare och arbetsgivare.

Något enskilt fall av ovanstående lär inte innebära något straff men enligt lagens mening är det ändå brott enligt ovan. Men det kan ju vara värt att ta i beakning när ni står där i er verkstad och kör en stryktipsvariant med serviceprotokollet.

Brottsbalken 8 kap.
Den som olovligen tager vad annan tillhör med uppsåt att tillägna sig det, dömes, om tillgreppet innebär skada, för stöld till fängelse i högst två år.

Är brott som i 1 § sägs med hänsyn till det tillgripnas värde och övriga omständigheter vid brottet att anse som ringa, skall för snatteri dömas till böter eller fängelse i högst sex månader.

Brottsbalken 9 kap.
För bedrägeri döms också den som genom att lämna oriktig eller ofullständig uppgift, genom att ändra i program eller upptagning eller på annat sätt olovligen påverkar resultatet av en automatisk informationsbehandling eller någon annan liknande automatisk process, så att det innebär vinning för gärningsmannen och skada för någon annan. Lag (1986:123).

Är brott som i 1 § sägs med hänsyn till skadans omfattning och övriga omständigheter vid brottet att anse som ringa, skall för bedrägligt beteende dömas till böter eller fängelse i högst sex månader.

Brottsbalken 14 kap.
Den som, genom att skriva annan, verklig eller diktad, persons namn eller genom att falskeligen förskaffa sig annans underskrift eller annorledes, framställer falsk urkund eller ock falskeligen ändrar eller utfyller äkta urkund, dömes, om åtgärden innebär fara i bevishänseende, för urkundsförfalskning till fängelse i högst två år.

Såsom urkund anses protokoll, kontrakt, skuldebrev, intyg och annan handling, som upprättats till bevis eller eljest är av betydelse såsom bevis, så ock legitimationskort, biljett och dylikt bevismärke.

Är brott som i 1 § sägs att anse som ringa, skall för förvanskning av urkund dömas till böter eller fängelse i högst sex månader.

Brottsbalken 15 kap.
Lämnar någon i intyg eller annan urkund osann uppgift om vem han är eller om annat än egna angelägenheter eller upprättar någon för skens skull urkund rörande rättshandling, dömes, om åtgärden innebär fara i bevishänseende, för osant intygande till böter eller fängelse i högst sex månader. Är brottet med hänsyn till att det innefattar missbruk av tjänsteställning eller eljest att anse som grovt, skall dömas till fängelse i högst två år.

--------------------------------------
(EDIT: Brottsbalken 8 kap. första meningen)
Senast redigerad av 1 zenobia, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av frilins
Att påstå att man hällt i 1 liter spolatvätska när man naturligtvis vet att det inte är så är en medveten handling trots att somliga här anser det vara en bagatell... :roll:
Så tack Zenobia för ditt juridiska inlägg!
av zenobia
Teemu skrev:visst att bedrägeri låter starkt, men vad skulle du själv kalla det när det står i protokollet att dom fyllt på en redan fylld behållare? Inte ens dom auktoriserade verkstäderna lär tappa ur lite bara för att kunna fylla på lite. Är det fullt i behållaren och firman säger att dom fyllt på så är det ren lögn och bedrägeri.
Gör dom det så är det dessutom stöld/snatteri enligt Brottsbalken 8 kap. 1 och 2 §§

Brottsbalken 8 kap.
Den som olovligen tager vad annan tillhör med uppsåt att tillägna sig det, dömes, om tillgreppet innebär skada, för stöld till fängelse i högst två år.

Är brott som i 1 § sägs med hänsyn till det tillgripnas värde och övriga omständigheter vid brottet att anse som ringa, skall för snatteri dömas till böter eller fängelse i högst sex månader.
Senast redigerad av 2 zenobia, redigerad totalt 0 gång.
av Teemu
VS60 skrev:Det luktar lite strid här, tänker blanda mig i också.
Jag vill säga en sak, i dags läge nästan varenda en upplever båda stress och press på jobbet, det gör mekaniker också, med massa jobb, brist på folk, besparningar och bla bla bla. När vi ska serva, eller reparera bilen, vill vi att det ska servas eller repareras så snabbt som möjligt, och det brukar dem nästan alltid ställa up om det inte för allvariga saker, som kan ta lite extra tid, så jag blir inte förbannat om dem glömmer nåt, men jag blir förbannat om dem vill inte erkänna sina fel om man upphittar dem sen. Jag har varit med om, efter besöket på verkstad upphittade fel som dem missade åtgärda, med återkomst tillbacka utan strid erkände dem sina fel, och åtgärdade felet. Detta kan hända på vilken verkstad som helst, att dem missar saker. Så det bara upp till dig själv att alltid efterkolla vad gjorde dem.

Volvo S 60 – 02 170 hk aut
Gammal ordlek: Bemöta personer på det viset som du vill att dem ska bemöta dig själv
Att råka missa något är en sak, men att förfalska serviceprotokoll en helt annan tycker jag. Mekanikern bör väl se senast när han kryssar i rutan för tex draget att han inte gjort det.

Sen om man har det som system att få-i-mer-spolarvätska-fast-det-är-fullt så kanske den hamnar i mekanikerns egna dunk?
Användarvisningsbild
av Loner
Jag har ju råkat ut för detta med spolarvätska, och fick då lära mig att det ingår i servicen 1 lier spolarvätska, att jag sedan själv nyss fyllt fullt.
Ja då får jag ju skylla mig själv, jag har bokat en service med alla ingående delar.

Nu var ju verkmästaren schysst i mitt fall och jag fick en 5liters dunk, och avboker spolarvätskedleen vid service numera.

/L
Användarvisningsbild
av åsaboe
Men hör ni, den här förbenade spolarvätskan... Som jag fattat det ingår det påfyllning/byte av spolarvätska i den 2000-milaservice jag gjorde. Jag hade inte en aning om det, och fyllde alltså på innan jag for.

Men eftersom det ingår i servicen, gör ju servicekillen fel om han inte häller ut den gamla och fyller på ny. Jag hade fått pris på servicen, verkstaden kan ju för sjutton inte hjälpa att jag är korkad nog att hindra dem utföra en av åtgärderna.

Servicekillen jag hade tyckte det var bra att jag var där så vi kunde prata om det, i regel är kunden inte tillgänglig sa han, och då blir det till att hälla ut och fylla på, annars har inte schemat följts.

Fast pris = gör allt, även byte av helt ny spolarvätska.

Pris/servicepunkt = Fyll inte på och ta inte betalt för spolarvätskan.

Men vem fasen lämnar in bilen på 2000-milaservice och betalar per punkt, allt måste ju göras. Ja, möjligen bortsett från den här spolarvätskan då, men vid närmare eftertanke är det ju definitivt en bagatell.
av Teemu
står det inte kontroll av spolarvätskenivå i protokollet? Att man kontrollerar den och konstaterar att det är fullt är en sak, men att hitta på att man fått ner 1liter till... Visst att det kanske ingår 1 liter, men går det inte i skall dom väl inte skriva det heller...
av zenobia
åsaboe skrev:Men eftersom det ingår i servicen, gör ju servicekillen fel om han inte häller ut den gamla och fyller på ny.
Tja han snor ju min spolarvätska när han häller ut den för att fylla i den nya. Oljan tjafsas det inte om för den är ju "använd" och den skall bytas. Spolarvätskan var ny och ej i behov av att bytas ut.

Mer korrekt hade varit att inte bocka av den punkten i serviceprotokollet.
Alternativt bocka av men med noteringen "ej påfyllt pga det inte gick"
Som sista alternativ... "lägga in en 1 liters flaska i bilens bagageutrymme eller liknande"

Men att påstå att man fyllt på en liter när man inte har gjort det är inte ett korrekt beteende.
av zenobia
Har nu pratat med deras kundansvarige och hans ståndpunkt är att fixa till de saker som har brustit i servicen.

Har dessutom blivit erbjuden ett kostnadsfritt utbyte av ett krängningsstag i bakvagnen som kompensation. Bilen är dessutom lovad att hämtas och levereras på min arbetsplats.

Så jag måste nog säga att dom är intresserade av att fixa till felen och kompensera för det inträffade.

Nu skall bilen in till en annan Volvo märkesverkstad för att kolla av så att övriga 34 punker på servicen är åtgärdade. Jag hoppas ju innerligen att det inte dyker upp nått ytterligare när denna kontroll görs...
av NCR
zenobia skrev: Bilen är dessutom lovad att hämtas och levereras på min arbetsplats.
Det påminner mig om när jag hade en BMW 523iM -00 och hade samma upplägg. När jag fick tillbaka bilen såg jag tre st oljiga fingeravtryck på inredningen.

Då blev jag....inte glad.

Vi får väl hoppas att de fixar det för dig.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 54

Hade lite tid över så tog mig en kik p&[…]

Inkörning av ny V60 T6 2026

Ja, men när vågar man ge på max o[…]

Hej! Hur byter man till sån här panel? […]

3G släcks