Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av vassle
Hej, besiktade nyss bilen och fick nedslag på hc halten, den låg på 220 när normalt är 100, vad ska jag göra, jag har inget läckage i rören drar inte något speciellt med olja och motorn låter bra, går lite ojämnt på tomgången bara från start men det gör väl de flesta volvos.
Användarvisningsbild
av emwtur
kan man få reda på alla siffrorna från bilprovningen ?

/emwtur
av vassle
ska jag vara ärlig så är det mina föräldrars bil, jag har inget papper här tyvärr, ville mest kika vad det kunde finnas för lösningar.
Användarvisningsbild
av emwtur
hc är oförbränt kolväte i avgaserna.
då är det intressant att veta om co är högt ( fast inom gränsen ) eller om lambda värdet är högt/lågt,
oftast är det kombinationen av värdena som kan leda en rätt.
Eftersom du säger att bilen misständer så skulle jag börja med att kolla stiften och se om något avviker i färgen.
- det kan visa vilket stift som missar ( om något).
men - det kan också vara något helt annat....

EDIT:
tips och bra beskrivning:
http://www.sunmaskin.se/avgasskola/avgasskola.htm

/emwtur
Användarvisningsbild
av emwtur
man kan bara gissa ;
om lambda är lågt så går bilen fett - kolla upp lambda sonden
om lambda är högt så är det antagligen en cylinder som inte förbränner ok - kolla stift - kompression.
om lambda är "spot on" så kan det även vara problem med katalysatorn.
sedan finns några jokrar ; vevhusventilation , skick på oljan ( gammal dålig olja kan ge högt HC )

MEN JAG GÖR ETT ANTAL ANTAGANDEN HÄR.

börja med att kontrollera stiften , kontrollera tändkablar, kontrollera när senaste oljebyte gjordes. ta ett kompprov . leta efter tjuvluft .
/emwtur
av vassle
har nu kollat värden, CO 0.6(0.5) CO2500 0.5(0.3) HC 221(100) Lambda 1.04(0.96)
Fästa grill v70 2004

Aha, tack för det VolvoTotte.

Dubbfritt ger ju mer frihet plus att du har ju[…]

Var och hämtade täckbark med 745-an idag[…]

Jag byggde ett AC system till min sommarbil (plock[…]