Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Persalls
Hej!

Som vissa av er läst i annan tråd har vi köpt en 2003 D5a som hämtats i dag i Linköping och körts till Skåneland av min fru.

Allt var frid och fröjd enda ned till Landskrona, ca 35 mil, där bilen plötsligt larmar och säger något i stil med "bromsfel - stanna genast" och under inbromsningen till vägrenen dog hela panelen en kort stund för att sedan vakna till liv igen ! Nu är allt inte normalt längre utan tankmätaren är död, larmmeddelande finns för airbag och antispinn samt, för en stund, så slutar farthållaren(som dock kommit tillbaka!) fungera. Hustrun körde ned till Malmö, vi har haft många Alfor :-), men felen kvarstår och förmodligen behöver kanske "flaggorna" släckas med dator, eller ? Förra ägaren som jag har pratat en del med berättade tidigare idag om alla fel han kunde dra sig till minnes och en spökande panel hade han haft i vintras men det hade löst sig med en koll hos Volvo och byte av ett relä "bak i bilen någonstans" !. Det finns ju lite relän i centralen till vänster bak i bilen men det lyser ju inte precis om dem !!

Är det någon som har en idé !!

Vi får ju ringa bilfirman i morgon men det känns inte som en snabb lösning när det är 45 mil dit.....Jag vet inte om det går på trafiksäkerhetsgarantin heller med kan nästan tycka det då, även om det är ett uppenbart elfel, bilen säger att bromsar, airbags och antisladdsystem kräver åtgärd !

/Mvh Per
Du har alla gånger ett fel på bilen, men bilen har av "säkerhets skäl" släckt ned andra system o själv skapat en massa felkoder o felmeddelanden.

försök at koma på vad som hände först (i kombination med vad det finns för felkoder) så kan man lista ut var man ska börja riva.

är det bara tankmätaren som inte funkar nu?
Hej!

Just nu så är tankmätaren ur funktion( även färddatorns läge "kvarvarande körsträcka på befintlig mängd") och när man slår till tändningen så tänds "serva SRS snarast" samt triangeln i mitten som väl hänger ihop med antisladdsystemet. När man startar bilen står även att antisladd behöver service, osäker på exakt ordalydelse men du förstår kanske ändå :-) !. Farthållaren har vaknat och jag har bara kört en liten runda men allt annat verkar ok !

/Mvh Per
Hej !

Jag har Googlat på detta nu och det verkar vara något av ett standardfel på tidiga ? XC90. Jag har hittat några forum i US och UK där felen uppstår på samma sätt och där man kommit fram till någon form av kommunikationsproblem mellan styrenhet och instrumentpanel. Typiskt för de insändare jag hittat är att felen som sätts i displayn är precis de jag har, SRS och Antisladd. En kille i England har fått tipset att skicka sin panel på reparation men utan nytta, dock provade hans Volvohandlare med en panel från en annan bil och då funkade det !!

Någon som känner igen det och hur "nollar" jag bort felen, om än bara temporärt ?, går det med att lyfta batterikabeln en stund eller behöver men in i diagnosuttaget ?

/Mvh Per
Du har inte garanti i ordets rätta bemärkelse garanti. Enligt konsumentköplagen: Om fel uppkommer inom 6 månader efter affären så skall handlaren i första hand få chans att åtgärda felen. Bevisbördan ligger på bilhandlaren att det är du som orsakat felet och det blir ju jobbigt. Du har således rätt att häva köpet om handlaren inte vill åtgärda felen. Vägrar han så hota med ARN och att du har varit i kontakt med din konsumentvägledare.
Hej!

Jag ringde upp i morse och blev otroligt trevligt och korrekt bemött ! Bilen skall lämnas hos Bilia i Malmö och de hade varit i kontakt med Rejmes, som servat bilen hela tiden, och "husmeckaren", sade sig veta att kombiínstrumentet på just denna bilen är det som är fel !!! och jag får ett nytt sådant av Volvo på säljarens bekostnad !. Under förutsättning att det löser mina problem så tycker jag det är riktigt snyggt löst så vi får se ! Bilen skall in på tisdag i nästa vecka. Bilen är köpt hos Hedin bil AB i Linköping som varit riktigt trevliga hela vägen !

/Mvh Per
Persalls skrev:Hej!

Jag ringde upp i morse och blev otroligt trevligt och korrekt bemött ! Bilen skall lämnas hos Bilia i Malmö och de hade varit i kontakt med Rejmes, som servat bilen hela tiden, och "husmeckaren", sade sig veta att kombiínstrumentet på just denna bilen är det som är fel !!! och jag får ett nytt sådant av Volvo på säljarens bekostnad !. Under förutsättning att det löser mina problem så tycker jag det är riktigt snyggt löst så vi får se ! Bilen skall in på tisdag i nästa vecka. Bilen är köpt hos Hedin bil AB i Linköping som varit riktigt trevliga hela vägen !

/Mvh Per
Det är just sådana inlägg som gör att min nästa bil köps av handlare och inte privat. Kul att läsa trots att det strular för dig.
:-)
Japp de lägger ju på en del på priset samt sänker inbytet för att ha råd med dessa saker. Skönt att han ordnar bilen. Skulle ändå mejla säljaren och få det skriftligt. När jag köpte min 9-5 i Jönköping så fick de först byta kamkedjan eftersom de inte mätt sträckaren som jag bad om. De hade de mät på morgonen när jag skulle hämta bilen.
Kostnad 14600
Sedan gick startmotor+larmsiren + tändningslås sönder kostand 4500
Efter det så gick växellådan 5:ans växel gick ej att få i 16000 kr (fick betala för förstärkning +koppling)
Ny ACC-panel 3000kr

Han var inte så glad men upptäckte att när man var lite kunnig inom försäljning så vågade han inte strula. Då är det skönt att köpa ifrån handlare.

Lycka till med nya bilen.
Hej Magnus !

Det finns i skrift ! Idag slocknade panelen helt för att återgå till sitt "halvfungerande läge" efter en reboot(omstart).....

Skall bli skönt med en ny panel... för det är väl de som är "kombi instrument" ?

/Mvh Per
Uppvärmda vindrutespolare.

Munstyckena på min XC70 var elvärmda me[…]

Initialt mjukvarubekymmer med laddningen men gener[…]

Har testat att byta stol, fungerar inte heller