Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Marielle
Är det nån som vet av nån bra sida på nätet där det står bra förklarat hur man demonterar en automatväxellåda i en 850 -93? Är det värt att införskaffa sig en Haynes bok, står det hur man gör där? Även tips på nån bra firma som renverar vxllådor (gärna i stockholmsområdet) Va kan en nyrenoveradlåda kosta?
av dalldall
jag har också en 855 93 ståendes med kass automat, egentligen är det inte lönt att reparera en sådan, men om bilen är i fint skick annars så visst! vad är felet? symptom? felkoder? det vanligaste felet är att det blir en spricka i "korgen" innanför kåpan vilken man kan demontera utan att ta av lådan, finns en repsats till det för några tusen, om jag minns rätt skulle det kosta ca14000 tusen att renovera vår låda, knappast lönt! köper man en låda på skroten så får man ju hoppas att den är ok, har varit en del problem just med dessa lådor så man vet ju inte vad man får! oljebyte är väldigt viktigt. oljefiltret kan bli igensatt vilket brukar resultera i att lådan blir skrot, det sitter "inne" i lådan tyvärr, med en haynesbok beskrivs hur man plockar av lådan från bilen, inte mer, brukar finnas att låna på biblioteket!
av Marielle
MEN UNDERBART DALLDALL! Tackar d där låter väldigt intressant. D är nämligen så att jag skulle kunna tänka mig att lägga ut en slant på att laga den här, den har knappt gått 15 000 mil å är i fint skick. Men snälla, berätta mer. Vad menar du att man inte behöver ta ner lådan? Hur krångligt är det att byta den här grejjen? Symtomen stämmer jäkligt bra tycker jag, för min låda funkar när den är kall men när den blir lite varm, vilket den blir fort så börjar den slira å hacka, sen driver den inte över huvudtaget. Plus att felkoden "2-3-2 Hastighetsmätarsignal saknas " kommer.
av Marielle
Glömde skriva att jag har provat å skölja lådan. Blir dock lite osäker om jag har varit lite slarvig när jag kollat nivån. När jag sitter å läser här på forumet så förstår jag att d är en liten halvkrånglig procedur, inte bara slita upp å kika på stickan. Men tror du att jag kan få detta syndrom med slirande låda om det är för mycke olja i?
av dalldall
vår bil slutade att driva på motorvägen när min far körde, in till sidan o vänta nån minut, sen kunde han köra ca 500m igen helt som vanligt, sen var det dags igen, så höll han på tills han kom hem!! förmodar dom flesta bilarna fått detta felet åtgärdat, men din har ju inte gått så långt, men du har ju en felkod med! på vår bil kunde jag inte se nån spricka tyvärr, sen har vi inte orkat mer! vi hade inga felkoder så det är nog nåt annat fel på den. tycker du borde snacka med nån växellådsrenoverare innan du fortsätter!
av Marielle
ja men jag tycker att d låter som samma sorts fel. den driver när den är kall, men så fort den blir varm börjar den slira. kanske d va därför du inte kunde se nån spricka när du rev din "korg" (för jag antar att den va kall då) :wink: tycker d skulle va så konstigt om d skulle va nått elektriskt eftersom felet kommer efter ett tag, när den blivit varm.
av Marielle
jo, d är väl så. men d är ju just d fan va bekvämt d skulle vara. har aldrig ägd nån å man har ju inte råd å tjacka en som fungerar så man får ju gå på sånt här gammalt trasigt skit som ingen annan vill ha :roll:
av *pettson*
vanligast är att filtren satt igen sej, sen har lamellerna slirats sönder i lådan på grund av för lågt oljetryck.
I slutändan går tappen ned sej till oljepumpen och ännu lägre tryck blir det.. och så driver den inte mera..
Grundfelet?= FILTRET.... Eftersom det inte är bytbart med mera än en stor insats så är det att oljan aldrig byts på service till privatpersoner som är felet istället (ren olja smutsar inte ned filtret). Det här händer nämligen ALDRIG polis/taxi. Dom har ju oljebyte i automatlådan på sin *special*service och lådorna går runt 40.000 mil.

Min V50 med 17" hjul ska ha 205/50-däc[…]

Tips: Lyssnar man mkt på radio är […]

Luftkudde domkraft

Stämmer,finns olika varianter.vilken är[…]

Bränsletryck B230fb.

Det brukar vara c:a 2,5 kg på tomgång […]