Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
zenobia skrev:
CarMan skrev:är ytorna torra om du känner med fingret?
Svar Ja. Var nyss ute och försökte ta några kort men det är för mörkt.
CarMan skrev:lämna du med nyckeln till draget så mekanikern kunde göra funktionsprov?
Japp, den ligger i samma påse som resten av draget. Dessutom är rutan för delbart drag ikryssad utan någon som helst notering om att nyckel saknas eller likande... Ser man på protokollet är det helt ostridbart att service av delbar dragkrok är utförd.
CarMan skrev:var bocken för kontroll av dragkrok i bockad?
Japp, utan någon som helst avvikande notering eller besked vid överlämnandet av bilen efter service.
CarMan skrev:har du volvo orginal drag ?
Japp
Med en faktan så¨låter det so om don ialla fall har hoppat över att smörja den delan som blir kvar i bilen
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Jag säger som min 4:a åriga son: "-Nu får det vara nog, sa doktor räv..."

Förlåt att jag tränger mig på, men jag tycker det är skrämmande när allt fler talar om missar under servicen!

Jag ska väl inte behöva åka från Haninge i Sthlm. till Kristianstad i Skåne för att känna mig säker när jag lämnar bilen på service?

Det måste väl finnas verkstäder i min närmare omgivning som fått gott kundbetyg?
av BG
åsaboe skrev:Vi köpte våran V70 BiFuel hos Kristianstads Automobil, den lokala auktoriserade Volvohandlaren. I början på januari i år var den inne på 2000-milaservice på samma ställe.

Jag lämnade nyckeln i receptionen, fick en fikabiljett och fick också veta att jag var välkommen in i verkstaden och prata med servicekillen. Eftersom jag inte hade några ärenden i city avstod jag från att nyttja kundtransporten dit och tog den där fikan i stället. Efter kaffet gick jag in på verkstaden och tittade till patienten.

Servicekillen jobbade för fullt, berättade vad han gjort och vad han skulle göra. Han undrade också hur han skulle göra med spolarvätskan, ville jag ha den bytt? Jag hade fyllt på innan jag for, det är inte så kul med tom blära i skånskt saltväglag, så det berättade jag. Fick veta att eftersom det ingick spolarvätska kunde han tömma behållaren och fylla på ny om jag ville. Jag brydde mig inte om att skaffa en plastdunk, och givetvis slapp han byta :wink:

Eftersom resten av servicen skulle ta en bra stund tog jag en tur i bilhallen, alltid kul att kolla vad som finns. Efter botaniserandet där tänkte jag ta en fika till, och tittade in i verkstaden när jag passerade. Servicekillen hade skyddsplåtarna för underredet (gasversion, ju) nedmonterade och höll på med kontroll och service av gastankar och ledningar. Kaffet och mazarinen smakade sedan utmärkt.

Efter andrafikat (satt lääänge) tog jag en tur i Volvobutiken, därifrån kunde jag genom glasväggen se in i verkstaden och där jobbade servicekillen för fullt med min bil. Jag hann med ytterligare sightseeing i bilhallen, sedan gick jag till verkstadsreceptionen, genom glasväggen såg jag att servicekillen just avslutade jobbet med min bil, och litet senare kunde jag dra kortet och återfå nyckeln. Därpå hemfärd i en ny- och välservad bil som fortfarande bara är till belåtenhet.

Jäkligt konstig Volvohandlare vi har i Kristianstad, har jag förstått... :wink:
Så här ser min verklighet också ut en "dag" på verkstaden. Det kan också innehålla ett erbjudande om att låna en provbil ett par timmar. Har man behövt bilen en hel dag för rep har vi erbjudits bussbiljetter eller lånebil för ett par hundralappar.

BG/2,5T
av BG
greeeken skrev:
BG skrev:Skräckhistorierna dyker upp igen!

Vad beror detta på? Många skriver till cheferna och det ger tydligen inget.Prioriterar dessa verkstäder kanske företagsbilar? Detta är verkligen synd för jag är säker i min uppfattning, de auktoriserade verkstäderna gör ett bra jobb överlag. Nötter finns överallt och kan man inte gå runt dessa så är det väl bara att byta verkstad.

Det bli r jobbigt om man skulle få repor på bilen vid ett jobb, då man har att styrka detta och det är i det närmaste omöjligt. Har man då ingen bra relation med sin verkstadskille så är det kört. Varför skaffar folk sig inte en egen personlig verkstadskille?

Jag menar ändå att i slutänden blir det bäst med en volvo verkstad då de har bäst kännedom om märkets små egenheter. De som flyttat från en auktoriserad vekstad till en icke auktoriserad tappar snart fingertoppskänslan för märket. Det kommer ju nya modeller varje år och det gäler att vara uppdaterad.

Ta det här med missljud och skrammel som exempel på hur en volvomekare får ett ointagligt försprång mot en som inte är uppdaterad.

Skaffa en personlig mekaniker. Bygg en bra dialog och relation om ni tänker vara märket troget. På trådar i detta forum går vissa ordval som en röd tråd, t.ex. bråk, gnäll, tjafs osv. Har man nått dit har man nog nåtts vägs ände. Klaga, kräv kompensation och bryt era förbindelser omedelbart. Men byt till annan auktoriserad verkstad, bara så kan vi få rätsida på nötterna och komma till rätta med problemen. Gillar man Volvo så kommer vi alla att tjäna på detta!

BG/2,5T

Tror du att auktoriserad verkstäder växer på träd?
Oftast tar man den som är närmast, man ska inte höva åka runt halva sverige för att hitta nån auktoriserad verkstad
Ja från Gbg och ner till Skåne växer de på träd! Med all respekt för dina resavstånd vilka jag inte kan bedömma, så väljer åtminstone inte jag bilverkstad utifrån närhet. Det gör jag inte när det gäller bank t.ex. i heller. Jag väljer det ställe som ger bäst valuta för pengarna och där är den personliga servicen en viktig del av det hela.

BG/2,5T
av BG
Teemu skrev:Jag har inte heller sett bilen i fråga , men det har ju tydligen kommits överens om att smörjningen för draget inte är gjort tillsammans med representant för den aktuella firman. Vi behöver alltså inte bedöma huruvuda det är gjort eller ej då det är konstaterat att så inte är fallet. Sedan om nu inte kundmottagaren inte anser sig ha kunskap till det hela skall han väl helst inte yttra sig utan kalla på någon som kan saken.
Sedan har det ju även fuskats med spolarvätskan, men den biten har vi ju snällt låtit bli att döma företaget för. Det är ju fortfarande bedrägeri.
Att ta in ordet bedrägeri för att man missat på spolarvätskan är starkt. Jag tycker många överreagerar. Det är alvarligt att ta in en bil på service och sen inte ens ta en "titt" på den, det är okej. Men det var en återberrättad historia som kanske inte var sann. Om man har sådana exempel med sig i bakhuvudet vid service och annat är ju inte bra. Den största risken att bli lurad vid en bilkontakt är nog vid själva köpet och priset på bilen vilket kan röra sig om många sköna tusenlappar. Då säger många nada och accepterar snällt sin avbetalningsplan. Känner man sin mekaniker så blåser han inte någon på 1 l spolarvätska!

BG2,5T
av Teemu
visst att bedrägeri låter starkt, men vad skulle du själv kalla det när det står i protokollet att dom fyllt på en redan fylld behållare? Inte ens dom auktoriserade verkstäderna lär tappa ur lite bara för att kunna fylla på lite. Är det fullt i behållaren och firman säger att dom fyllt på så är det ren lögn och bedrägeri.
Användarvisningsbild
av hj
BG skrev:Så här ser min verklighet också ut en "dag" på verkstaden. Det kan också innehålla ett erbjudande om att låna en provbil ett par timmar. Har man behövt bilen en hel dag för rep har vi erbjudits bussbiljetter eller lånebil för ett par hundralappar.

BG/2,5T
Ska också blanda mig i tråden. För min del har jag bara gott att säga om Upplands Motor i Märsta, har lämnat in min förra (850) och nuvarande (S60) där för reparationer och service i tre års tid och det har alltid varit helt problemfritt.

Utöver detta så blev bilen rejält sjuk förra året när mitt gasspjäll gav upp, jag ringde dem med andan i halsen och förberedde mig på några dagar utan bil och en räkning på åtskilliga tusenlappar, särskilt som bilen från början är importerad och hade gått något mer än 8000 mil som gränsen låg på för att Volvo skulle byta den som goodwill. Fem timmar senare kunde jag hämta bilen, som fått nytt gasspjäll, flera uppdateringar av programvaran och dessutom var fläktmotorn som det varnades om häromåret utbytt utan att jag ens bett dem om det. Allt detta gjordes helt gratis. De kommer att få ha hand om min bil så länge jag kör Volvo.
av BG
Teemu skrev:visst att bedrägeri låter starkt, men vad skulle du själv kalla det när det står i protokollet att dom fyllt på en redan fylld behållare? Inte ens dom auktoriserade verkstäderna lär tappa ur lite bara för att kunna fylla på lite. Är det fullt i behållaren och firman säger att dom fyllt på så är det ren lögn och bedrägeri.
Jovisst, men lögn och bedrägeri är väl att ställa det hela på sin spets. Man kan väl försöka med -aj fan och jag som fyllde behållaren igår, säker att du inte gjort en miss här?

Jag tror jag hade fått en l liter spolarvätska i näven med mig då. Prova själv Teemu, det funkar oftare än du tror.

BG/2,5T
Användarvisningsbild
av VS60
Det luktar lite strid här, tänker blanda mig i också.
Jag vill säga en sak, i dags läge nästan varenda en upplever båda stress och press på jobbet, det gör mekaniker också, med massa jobb, brist på folk, besparningar och bla bla bla. När vi ska serva, eller reparera bilen, vill vi att det ska servas eller repareras så snabbt som möjligt, och det brukar dem nästan alltid ställa up om det inte för allvariga saker, som kan ta lite extra tid, så jag blir inte förbannat om dem glömmer nåt, men jag blir förbannat om dem vill inte erkänna sina fel om man upphittar dem sen. Jag har varit med om, efter besöket på verkstad upphittade fel som dem missade åtgärda, med återkomst tillbacka utan strid erkände dem sina fel, och åtgärdade felet. Detta kan hända på vilken verkstad som helst, att dem missar saker. Så det bara upp till dig själv att alltid efterkolla vad gjorde dem.

Volvo S 60 – 02 170 hk aut
Gammal ordlek: Bemöta personer på det viset som du vill att dem ska bemöta dig själv
av Mikael-71
Det finns tyvärr verkstäder som systematiskt blåser sina kunder på servicen. Har själv sett fordon som varit servade enligt bok och reparerade för tiotusentals kronor för att de inte startat. Detta bara dagar efter service, ett av fordonen var min arbetsplats. Jag erbjöd chefen att ta tag i det själv men han var bestämd om att vi skulle låta verkstaden sköta den biten till 100%. 3servicar senare, hundratals timmar med att starta eländet och 10 tusentals kornor senare i rep kostnader så tröttnade jag o tog o kollade vad de hade gjort på servicen och reparationerna.

Inte en del hade de bytt vid reparationerna som vi var fakturarade på. Inte en del hade de bytt vid servicen, oljan var kolsvart filtret var gammalt. Tändkablarna var det bara skit av, fördelarlocket ramlade det grön koppar oxid ur när man slog det i bordet och elektrodspetsarna låg mer än en mm under isolatorn. Jag åkte bort till verkstaden o krävde att de skulle göra om servicen innan lunch eller så skulle jag polisanmäla dom. Det blev ordentligt gjort och vi hade aldrig ett startproblem igen. Detta var inte en Volvo verkstad utan en annan aukt verkstad som har blåst flera personer.

Jag har inte hört just att kommunens lokala Volvo verkstad ska blåsa folk genom att ta betalt för saker de inte gör. Inte på modern tid, en tidigare anställd vet jag dock att han slutade pga detta men det var länge sedan. Dock så är de fruktansvärt duktiga på att ta betalt. De ville ha 4500:- för att byta skivorna i bak. Däckfirman svarvade dom för 500:- och det tog killen 30-40min. :roll: Räkna vilken timlön man hade haft för att byta skivorna och beläggen.

Jag har hört att vi har en mindre verkstad som tydligen ska vara aukt på Volvo och han har jag blivit rekomenderad av flera att låta sköta min service. Och det är dit jag ska lämna bilen och se ifall det är ett alternativ. Tycker det är för dyrt med +4000:- för att byta olja o filter. :wink:

Mikael
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 54
3G släcks

Jag lyfter upp frågan igen. Vad gäller […]

Inkörning av ny V60 T6 2026

Bara kör, det va på 50-talet man kö[…]