Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bluff
Tja

Sitter med en V70 2,5 FT MY09 200 hk.

Enligt Volvo så gör det ju ingen skillnad effektmässig om man tankar 95 eller etanol. Jag vill få ut så mycket effekt som möjligt, även om det bara är någon hk extra.

Är det någon här som vet ifall det verkligen inte ger någon skillnad eller ifall man får en liten effektskillnad beroende på vad man tankar? Hur stor är i så fall skillnaden?

Har kört för lite än så länge för att själv har kunnat uppmärksamma något. Vad det sen gäller bränslekostnaden så spelar det ingen större roll då det är arbetsgivaren som står för sopparäkningen...

Det är ju trots allt skillnad på oktantalet...

95 oktan
98 oktan
Etanol

Tack på förhand!

/Johan
E85 = 104 oktan.

Vilket kan ge massor av mera hk, det krävs dock att motorn är mappad för att dra upp tändning, turbotryck och insprutning för att utnyttja det höga oktantalet, helst skulle man även dra upp kompressionen.

Volvos originalmapp gör väl dock inte detta utan försöker hålla ned förbrukningen, så för att få max hk av E85 får du mappa om bilen hos tex Polestar.
Jag har börjat med låginblandning av E85 i min V70 II 2,0F och S80 140 hk årsm 2000.

20% E85 av totalt tankat = E21
V70 II 2,0F - bilen känns starkare speciellt på låga varvtal. Bränsleförbrukning tycks bli lägre än med ren BF95.

S80 140 hk - Bilen blir mycket starkare på låga varv och går numera som en kanon. Skillnaden i styrka mot V70 2,0F är enorm. Varför slutade Volvo med denna utomordentliga motor. Jag vill ha den tillbaka.

Jag kommer att prova fler inblandnings-% i V70 II 2,0F.

Finns det andra som har erfarenheter av olika % låginblandning av E85 i Volvos 2,0F och 2,5FT ?
MatsP skrev: Varför slutade Volvo med denna utomordentliga motor? Jag vill ha den tillbaka.
Därför att den drar sjukt mycket bensin i jämförelse med det arbete den uträttar. Motorn känns mysig men det händer inte särskilt mycket egentligen.
Jag har bara kört en tank ren bensin i min 2,5FT, resten ren E85.
Jag körde dock min gamla BMW på etanolblandningar och kom fram till att runt 30% etanol var den bästa blandningen. Då steg inte förbrukningen överhuvudtaget och bilen var precis som vanligt.
Jag testade med etanol ända upp till 60%, men då blev förbrukning massiv.

Resultat, 25-30% etanolinblanding är optimalt för ej etanolbilar = borde gälla även för Volvo etanolbilar
Men kan man säga/räkna ut effektskillnaden?!?

Om jag får 200 hk på BF95, får jag då 202 hk på BF98 och 206 hk på E85?!? Det ska ju inte vara någon skillnad mellan 95 och E85, eller är det så att det blir en effektskillnad men att den är så liten att det inte nämns på papper?

Någon som vet?

/Johan
Volvon är inte mappad för att ge större skillnad beroende av bränsle, så någon/några Hk hit eller dit när du ska flytta på över 1,5 ton har ytterst marginell betydelse.
Vill du få märkbar skillnad och godkänt av Volvo så får du välja en Polestaruppgradering.
JE Jr skrev:Nja, men du kan sänka förbrukningen med högre oktantal åandra sidan, men om det är lönsam är ju en annan fråga. Ibland brukar man dock läsa i Vi Bilägare om folk som räknat ut att de tjänat på att tanka 98 jmf med 95 oktan.
Tyvärr!
Man SÄNKER inte förbrukningen med 98 ist f 95 oktan.
98 oktan har ett LÄGRE energiinnehåll, vilket medför att förbrukningen ÖKAR.
/greenbay
greenbay skrev:
JE Jr skrev:Nja, men du kan sänka förbrukningen med högre oktantal åandra sidan, men om det är lönsam är ju en annan fråga. Ibland brukar man dock läsa i Vi Bilägare om folk som räknat ut att de tjänat på att tanka 98 jmf med 95 oktan.
Tyvärr!
Man SÄNKER inte förbrukningen med 98 ist f 95 oktan.
98 oktan har ett LÄGRE energiinnehåll, vilket medför att förbrukningen ÖKAR.
/greenbay
Å andra sidan kan du förändra tändningen vilket SÄNKER förbrukningen med 98 oktan. Någon förbrukningsökning med 98 oktan har jag aldrig hört talas om - tvärtom. Eftersom 95 oktan dessutom har etanolinblandning, vilket 98 saknar, bidrar detta ytterligare till att sänka förbrukningen på 98.

Bilruta-strömställare.JPG Bilia sä[…]

Jo,bra med mellanservice men att det skulle p&arin[…]

Verkstad Uppsala

Hej Ny på forumet men det känns ju bra.[…]

Sport chassi

Hej alla Jag har en v70 momentum med sport chassi[…]