Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Wickmark
Har funderat mycket på vad som gör en 240 så svajig i bakvagnen!
Är det gummit i däcken som kränger eller är det fjädringen, hela bakvagnen eller allt tillsammans?

1.Frågan blir hur ska jag få min älskade 240.89a att bli mer "krisp" och inte få sådana j-a släng med bakvagnen (ganska kul iof men frugan kör den med) Vill inte avvika för mycket från original utseende då den är vacker som den är!
Förslag hur jag ska göra med bakvagnen?
Eller måste framvagnen med fixas så hur?

MEN utan att förlora för mycket komfort. Det är därför jag starta om denna tråden. Vill inte skumpa fram hysteriskt typ.
OCH om det finns någon som har bilder på hur, var, men kan fixa detta med svajig bakvagn utan att förlora komforten för mycket.

Tacksam för massor av trix och fix.

Mvh
Affe
av greenbay
Byt till turbons kränghämmare. Det finns ( fanns? ) en kpl sats med fram och bakre kr hämmare. Med standardfjädrar och den satsen blir bilen stadigare, men inte särskilt stötigare.
Satsen var inte särskilt dyr, ca 1500 kr för ett antal år sedan.
Sen spelar däck en viss roll oxå.
/greenbay
av Wickmark
greenbay skrev:Byt till turbons kränghämmare. Det finns ( fanns? ) en kpl sats med fram och bakre kr hämmare. Med standardfjädrar och den satsen blir bilen stadigare, men inte särskilt stötigare.
Satsen var inte särskilt dyr, ca 1500 kr för ett antal år sedan.
Sen spelar däck en viss roll oxå.
/greenbay
Ah låter uderbart!
Så du menar om jag går ner "lite" i profil på däcken så blir det ännu lite bättre (efter bytet av kränghämmare)

Mvh
Affe
av skrotnisse
både bredd och diameter samt storlek spelar in i vägengenskaperna som exempel är ett cyckelhjul på 28 tum svajug och smal medans en BMX som är 16tum och bred stadigare, samma sak med bildäck.

Du får bättre fäste med ett bredare däck än ett smalt däck.
Du får inte lika stor rörelse i ett däck som har låg profil som hög profil.
Men genom att gå ner i profilhöjden blir det lite skillnad i komfort , studsigare och inte lika mjuk.
Sen spelar det roll om man har 14tum eller 15/16/17/18/19 du märker mer ju större skillnaden i storlek av fälgen.

observera detta jag skrev är endast av egen erfarenhet och rätta mig om jag har fel ....
av Wickmark
skrotnisse skrev:både bredd och diameter samt storlek spelar in i vägengenskaperna som exempel är ett cyckelhjul på 28 tum svajug och smal medans en BMX som är 16tum och bred stadigare, samma sak med bildäck.

Men genom att gå ner i profilhöjden blir det lite skillnad i komfort , studsigare och inte lika mjuk.
Sen spelar det roll om man har 14tum eller 15/16/17/18/19 du märker mer ju större skillnaden i storlek av fälgen.

observera detta jag skrev är endast av egen erfarenhet och rätta mig om jag har fel ....
Det låter bra!
Som jag förstår det så behöver jag inte få bilen lägre bara för att jag sätter på lägre profil. Utan fixar nya fälgar som är "högre" (fattar inget om fälg mått) och läge gummi. Inte mycket utan lite på två ställen? (turbo kränghämmare och däck)

Vad tror ni o detta?

Mvh
Affe
av skrotnisse
Wickmark skrev:
skrotnisse skrev:både bredd och diameter samt storlek spelar in i vägengenskaperna som exempel är ett cyckelhjul på 28 tum svajug och smal medans en BMX som är 16tum och bred stadigare, samma sak med bildäck.

Det låter bra!
Som jag förstår det så behöver jag inte få bilen lägre bara för att jag sätter på lägre profil. Utan fixar nya fälgar som är "högre" (fattar inget om fälg mått) och läge gummi. Inte mycket utan lite på två ställen? (turbo kränghämmare och däck)

Vad tror ni o detta?

Mvh
Affe
Det hela är en kompromiss i allt..
Styvare fjädrar ger en stötigare bil.
Styvare krängningshämmare samma effekt.... den kränger inte lika mycket.
Större fälgar och bredare ger bättre fäste...

Om jag vore du skulle jag göra följande för att få den mindre mjuk.
* Byta från orginal gälgar tror du kör 14tum till 15 tum.
* Sen skulle jag ha däck dimention ca 105/65/15
* byte av krängningshämmare till en styvare som nämnts tidigare.
* om ekonomin klarar så byta till förstäkta fjädrar bak

Detta gjorde jag på en 745 som svajade som fan den blev styvare men nackdelen är att den vart stötigare det kunde jag leva med..
av greenbay
skrotnisse skrev: * om ekonomin klarar så byta till förstäkta fjädrar bak
Detta gjorde jag på en 745 som svajade som fan den blev styvare men nackdelen är att den vart stötigare det kunde jag leva med..
Gör inte detta på en 240 om du inte skall köra massor av släp!
Den kommer bli lynnig i bakvagnen, obs! INTE rolig, snarare farlig!

15" alt 16" fälgar med 195/60-15 alt 205/55-16, samt kränghämmare som ovan blir en markant förbättring.
mvh
/greenbay
av Wickmark
greenbay skrev:
skrotnisse skrev: * om ekonomin klarar så byta till förstäkta fjädrar bak
Gör inte detta på en 240 om du inte skall köra massor av släp!
Den kommer bli lynnig i bakvagnen, obs! INTE rolig, snarare farlig!

15" alt 16" fälgar med 195/60-15 alt 205/55-16, samt kränghämmare som ovan blir en markant förbättring.
mvh
/greenbay
Ja vad ska man säga mer än NI ÄR BÄST!
Det blir nya däck och fälg, krängningshämmare!
Tack för all hjälp.

Mvh
Affe
244 - Bälte bak

Det är unf-gänga där. (Fingäng[…]

Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]