...

Moderator: Moderatorer

torbjorn_75 skrev:äh... lägg in ett sändarchip i varje hastighetsskylt
varje nyproducerad bil ska ha obligatorisk mottagare + elektronisk hastighetsbegränsare
då är snart alla fortkörningar ett minne blott...
Usch hemska tanke, snart är integriteten ett minne blott..

/Ticken
varje nyproducerad bil ska ha obligatorisk mottagare + elektronisk hastighetsbegränsare
Men varför inte gå ett steg längre med automatisk styrning oxå?
Då kan vi ju helt lägga hjärnan åt sidan istället för att köra bil.
Och hur länge tror du det tar innan jag och många med mig har kopplat bort hastighetsbegränsaren?
//Björn
Ticken skrev:
Usch hemska tanke, snart är integriteten ett minne blott..

/Ticken
Blir det inte integriteten tillbaka, vi kan ju plocka bort fartkamerorna och övervakarna i Kiruna.
I.H.P skrev: Men varför inte gå ett steg längre med automatisk styrning oxå?
Då kan vi ju helt lägga hjärnan åt sidan istället för att köra bil.
inte mig emot.
bilkörning är ju inte till för att stimulera folks hjärnor...
bara ett sätt att ta sig från punkt a till punkt b.
I.H.P skrev: Och hur länge tror du det tar innan jag och många med mig har kopplat bort hastighetsbegränsaren?
Det låter som försumbart problem

-114 14 hej det är polisen.
-Hej det är någon snubbe här med regnr XYZ 123 som kör för fort, han måste ha mixtrat med sin hastighetsbegränsare!
-Vi kollar upp det, det är ju allvarligt brott som renderar 10.000 kr i böter, tack för tipset hejdå.
-Så lite så! hejdå.
Äh, typiskt svenskt att vara så in i helvete snabb att ringa polisen för att tala om att framförvarande bilist minsann kör 30km/h över gällande hastighetsgräns... svensken älskar att spela bror duktig, vara paragrafryttare & sätta dit andra...det får en ju att känna sig så bra & präktig själv då :roll: (S) (att man själv vid valda tillfällen väljer att köra för fort är helt ok...så länge inte någon annan gör det).
Märkligt tyst blir det när svensken med säkerhet vet att grannen/kompisen/kollegan regelbundet kör med alkohol eller tabbar i blodet...inte ett pip...då är det tydligen inte lika viktigt att ringa polisen.

Folk ska ge fan i hur snabbt andra kör såvida det inte är frågan om uppenbar vårdslös körning, 30km/h över fartgränsen på en motorväg behöver inte innebära vårdlös körning.... i motsats till vad VV önskar få svensken till att tro.
V70BiFuel03 skrev:Folk ska ge fan i hur snabbt andra kör såvida det inte är frågan om uppenbar vårdslös körning
nä... vägarna är ju till för alla. klart vi har gemensamma regler då. och att folk bryr sig.

För 2 år sedan jag blev stillstående med min mc mitt på Ölandsbron. Bilisten bakom upptäckte det liiite för sent, tvärnitade och körde på mig. Liten lagom smäll sådär, mc:n blev visserligen skrot, men jag fick bara ett blåmärke.

Det var hastighetsbegränsning 70 km/h, antag att han körde just 70 km/h. Vad tror du hade hänt om han istället hade kört 30 km/h över gällande hastighetsgräns, dvs 100 km/h? Tror du jag hade överlevt? Tveksamt?

ska jag inte bry mig om folk kör för fort?
torbjorn_75 skrev:
V70BiFuel03 skrev:Folk ska ge fan i hur snabbt andra kör såvida det inte är frågan om uppenbar vårdslös körning
nä... vägarna är ju till för alla. klart vi har gemensamma regler då. och att folk bryr sig.

För 2 år sedan jag blev stillstående med min mc mitt på Ölandsbron. Bilisten bakom upptäckte det liiite för sent, tvärnitade och körde på mig. Liten lagom smäll sådär, mc:n blev visserligen skrot, men jag fick bara ett blåmärke.

Det var hastighetsbegränsning 70 km/h, antag att han körde just 70 km/h. Vad tror du hade hänt om han istället hade kört 30 km/h över gällande hastighetsgräns, dvs 100 km/h? Tror du jag hade överlevt? Tveksamt?

ska jag inte bry mig om folk kör för fort?
Mycket tråkig händelse Men du skrev MC, jag är ibland lite fördomsfull men alla och då menar jag alla Mc förare jag har sett håller aldrig hastigheten så ditt resonemang går bort.
Varför ska inte dom hålla sig till hastigheten?
sewe skrev:Mycket tråkig händelse Men du skrev MC, jag är ibland lite fördomsfull men alla och då menar jag alla Mc förare jag har sett håller aldrig hastigheten så ditt resonemang går bort.
mc-grejen är ju bara ett exempel. en kollega fick sladd och snurrade runt med sitt släp på motorvägen nyligen. jag tror man bryr sig om folk kommer emot en i 110 km/h eller 140 km/h då också.
sewe skrev:Varför ska inte dom hålla sig till hastigheten?
Vi mc-förare håller aldrig hastigheten eftersom vi inte vill vara ivägen och stoppa upp för er bilister som prompt ska köra så fort.
torbjorn_75 skrev: Vi mc-förare håller aldrig hastigheten eftersom vi inte vill vara ivägen och stoppa upp för er bilister som prompt ska köra så fort.
Och vi bilister kör för fort för att slippa vara ivägen för cyklarna :roll:

Nä men allvarligt, folk som gnäller på bilister som kör för fort, ta en titt på cyklarna oxå, där snackar vi inte 10-40km/h för fort
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 8
B200ft svårstartad

Har bytt den till en Bosch original utan någ[…]

Jag hade valt D3. D4 kan sticka iväg en aning[…]

Köpråd XC60 T8 -18/19

Stämmer, xtra maskinskade försäkrin[…]