Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Yelow
Behöver lite tänkhjälp här...Min Volvo XC90 v8 dog bara så där idag efter en 7-mila tur när vi kom hem....hörde att det knackade från motorn (nått liknande ljud iaf) och när jag skulle köra in bilen i garaget så dog den bara (motorn gick dock bra på tomgång)...det var när jag gasade som den dog och gick sedan inte att starta!! Startmotorn låter, men den drar inte runt motorn iaf så det blev att putta in bilen!! Jag själv har aldrig hört knackljudet, men min sambo har hört det tidigare!! Det jag har märkt lite då och då är att när bilen startat då småruskar den lite innan den börjar gå jämnt...inget mkt ruskande utan bara litegrann!!
Ska tilläggas att motorn har annars alltid gått bra och vart pigg så jag tror väl ändå inte att det kan vara ras så startmotorn inte orkar dra runt utan det bör väl vara startmotorn som havererat, kanske??
Vad tror ni??
Användarvisningsbild
av Doffen
Prøv å gi bilen hjelpestart. Kan høres ut som batteriet har dødd på seg.
Men iogmed at du har hatt rusk i starten tidligere så kan det jo være andre ting.
Startmotoren kan også være brent slik at batteriet ikke leverer nok strøm til å dra rundt. Evt. kan det være batteriet som er ødelagt.

Men først og fremst, prøv å gi den hjelpestart.
av Yelow
Nu har jag testat med starthjälp från min andra bil, men det funkade inte(iofs trodde jag inte det heller) men nu är det gjort iaf!! Inga andra förslag...någon??
av Tranan
ta och kolla alla säkringar.hade ett liknande problem på lastbilen som jag kör i höstas och då visade det sig att det var en säkring som hade gått. och ja jag vet att man inte kan jämföra en XC90 V8 med en FH12 420. Bara ett litet tips.
av brembo
Jag har en XC90 V8 som " ruskar " lite vid kallstart. Efter ett litet tag så slutar den och går fint. Känns som om den går " rått " i motorn, typ låter mycket. Men den känns pigg som attan. Volvo har påbörjat felsökning men utan framgång hittills. Hörde att det kunde vara problem med balansaxlarnas lager (behöver V8 balansaxlar??).
Jag har en 05 med garanti kvar så de skall allt få felsöka in i det sista, kan återkomma om vad de kommer fram till.
Återkom gärna varför din ej startade.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Min S80 V8 går också lite "rått" precis när man har startat den (det frustar och mullrar såååå fint! :mrgreen: ). Men så är det med alla V8:or. Den höjer varvet själv dom första sekunderna när man har startat.
Uppvärmda vindrutespolare.

Munstyckena på min XC70 var elvärmda me[…]

Initialt mjukvarubekymmer med laddningen men gener[…]

Har testat att byta stol, fungerar inte heller

Tack till er som åtminstone varit i nä[…]