Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Nexus
Dagens mail från AF:
Hitta en arbetsgivare som kan ge dig arbetspraktik!‏
Med arbetspraktik stärker du dina möjligheter att få arbete. Du som ärarbetslös och som fyllt 25 år kan få upp till sex månaders praktik på en arbetsplats. Under tiden får du ersättning från Arbetsförmedlingen(aktivitetsstöd) motsvarande din arbetslöshetsersättning. Praktiken blir en merit som kan underlätta för dig att få ett arbete. Kontakta din handläggare på Arbetsförmedlingen eller besök oss när du hittat en intresserad arbetsgivare!

Just detta leder till att företagen plocker in folk i 6 månader och utnyttjar de sen ut och in med nytt istället för anställa med en riktig lön. :evil:
av LarsBd
Visst kanske någon arbetsgivare gör så medan andra tittar på kompetens och arbetsvilja hos den som praktiserar och i slutändan även erbjuder fast jobb. Som arbetsgivare är det inte lätt att bli av med en anställd som man inte är nöjd med och ytterst få vill köpa grisen i säcken. Min son fick faktiskt ett fast jobb genom 6 månaders arbetspraktik, jobbet skulle han inte ha fått annars.
Användarvisningsbild
av Nexus
Det är inga problem bli av med en anställd.Facket har inte ett skit säga till om.Där jag jobbade så fanns inte turordningslista utan arbetsgivaren valde bort de han inte tyckte så bra om.Kompetens eller hur länge man jobbat var inget som ens diskuterades.Vad gjorde facket då??? inte ett dugg,de gjorde inte ens ett försök att diskutera hur man valt bland personalen som ska sägas upp.
Inte ens på Tjänstemanna sidan hade s i f något att komma med.
Snacka om det är arbetsgivarens marknad!

Men praktik kan självklart vara en jätte bra lösning bara inte företgen ser det som gratis arbetskraft istället för fastanställa personal.
Men som läget är nu ser jag hellre till att man lägger pengarna på utbildningar.Jag är jätte intresserad av lastmaskiner,traktorer mm ångrar djupt jag inte gick transport linjen istället för bilmek på gymnasiet.Det finns lastmaskins utbildning som AF håller i så varför inte ta vara på tiden när sveriga är i kris och så han man ju större shans komma ut på arbetsmarknaden igen med olika utbildningar i bagaget.
av *pettson*
Vi har samma problematik (som vi faktiskt stödjer) när vi pluggar cnc:n det finns inga direkta praktikplatser att göra färdigt sin cnc utbildning på. Detta eftersom dom flesta sagt upp folk och sen plötsligt kan ta 8-10 praktikanter om dom får som ska gå rakt in i produktionen och inte få lära sej nån speciellt. Riktigt fula arbetsgivare alltså.
Gratis arbetskraft ska inte ersätta avlönad arbetskraft. Praktik är PRAKTIK och ska alltså vara en person utöver ordinare för att utbildas. Inte för att ersätta en personal.
Nånting som företagen gärna *glömmer* just nu.
Användarvisningsbild
av bjompa
En klassiker som arbetsförmedlingen kör me är ju att man ska söka "ALLA" jobb, gör man de så får man ett..

Hur stor är chansen?
Idag finns de 24 510 lediga platser på arbetslöshetsförmedlingen.
Hur många arbetslösa finns de? Hur många arbetssökande under "åtgärd" finns de? Hur många befinner sej i de så kallade "utanförskapet"

Risken att få ett jobb idag är nästan lika stor som att vinna en högre summa pengar på Lotto
Användarvisningsbild
av Brainy
Lite styvt 80 jobb hann jag med att seriöst söka från att jag blev arbetslös i höstas fram tills att jag fick det jobb jag har idag för 3månader sen.

Ska jag räkna in alla som jag ringde på och visade intresse för så blir det ännu fler. Nog kändes det tröstlöst ett tag men ptja, trägen vinner uppenbarligen.
Användarvisningsbild
av vetten
Kan vi inte bara avskaffa denna "skyddade" arbetsplats för dom som inte kom längre utan bara gav upp och köpte statens erbjudande om EVIGT arbete bara du gör som vi säger. Ja som jag har skrivit tidigare så har jag ju trots allt arbetat inom denna organisation men hoppade av när det började att spåra ur och dom pengar som behövdes drogs in och hamnade där dom INTE behövdes, nämligen på att få så många som möjligt inom organisationen att bli skrivbordsnissar som lever ett liv som "marionetter" och lyder varenda ryck i trådarna, bara man kan sitta kvar och inte göra något och med bibehållen lön eller helst högre.
NEJ!!! Bort med skiten :-O) Den kostar mera än den smakar och gör ingen människa glad som hamnar där och det oskyldig dessutom ?:-/
Användarvisningsbild
av Nexus
Nu har jag fått praktik (börjar den 25:e om inte AF ska krångla till det ) som till 99% kommer leda till fast jobb om inte folk slutar äta mat dvs.
Från bilmekaniker till CNC till Thai kassörska :lol:
Användarvisningsbild
av Severin
Grattis grabben :-)-)
Jobb som jobb idag, huvudsaken du får in lite kapital till din rostfria(läs ej x40) V70 :roll:
av Xotica
Grammse skrev:Nu har jag fått praktik (börjar den 25:e om inte AF ska krångla till det ) som till 99% kommer leda till fast jobb om inte folk slutar äta mat dvs.
Från bilmekaniker till CNC till Thai kassörska :lol:
Kalas att det löser sig =)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 12

Hade bytt båda oken och luftat systemet. T.o[…]

244 - Bälte bak

När jag satte rullbälte bak på 144[…]

Trögstyrd V70 trots ny servopump