Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av wehlin
Hej på er alla!
Roger 63år ,har köpr en v70 -00 ,efter 10 mil måste de byta spjällhuset på garanti.

o de la gött! Men jag vet inte vad det e för mekaniker ..ännu..vet att han har ett diagnos verktyg

men hur viktigt är det men ny programvara eller är det bara att köra på?

Han sa att det blir ett nytt hus men fan trot,,"finns inte att få tag i beg, till din modell"!! sa han

ngn som vet
roger
Användarvisningsbild
av CarMan
vil du att tomgången ska vara jämn & att det ska gå att åka fortare än 40km/h så måste du ha mjukvara, annars så går det bra utan
Användarvisningsbild
av CarMan
jag vet åtminstende ett företag på våran ort som byter spjällhus utan att ha utrustning.
dom åker till volvo o köper ett spjällhus, sen byter dom det, sen kör dom bilen till volvo utan att medela kunden om detta, sen får volvo ladda mjukvaran. (det blir rätt mycke dö tid i transporter...)

detta kan omöjligt bli billigare! specielt inte på dom bilar som volvo hade tagit halva kostnaden...
av wehlin
Ok Tack

Får väl försöka kolla upp hur han gör..annars så åker jag till volvo själv

känner ett par mekar eftersom jag kör taxi sen 15 år

men vi lämnar ju bara in bilarna ,,står inte o hänger över axeln pådem!

Vi får se !
Rker
av SubMarine
Finns ju även ett företag som säljer renoverade begagnade spjällhus, med en annan lägesgivare än orginal, som inte går sönder pga slitage. De tar ca 3500kr för ett spjällhus vilket är ca halva priset som Volvo tar. Har själv ingen erfarenhet av varesig företaget eller produkten men det kan ju vara intressant att kolla upp.

http://www.atech2.com är deras hemsida.
Användarvisningsbild
av Nexus
var glad du får nytt på garanti. En annan fick kasta upp 7000 lakan.
Nytt spjäll gul lapp, gammalt spjäll silver lapp.Ser man enkelt om du öppnar huven och tittar framifrån under insuget.
av wehlin
Så där ja,,
nytt beg, spjällhus,,,bilen går bra ,,måste/bör man trots detta upgradera mjukvaran på Volvoverkstad?

Roger
Användarvisningsbild
av CarMan
ja man ska alltid putta i ny mjukvara, specielt så den nya mjukvara när den som gör att du inte ska få dessa störningar.

vad fick du betala för ett begagnat spjällhus? (var det ett med gul ettiket?)
av DrEvilBoy
CarMan skrev:ja man ska alltid putta i ny mjukvara, specielt så den nya mjukvara när den som gör att du inte ska få dessa störningar.

vad fick du betala för ett begagnat spjällhus? (var det ett med gul ettiket?)
tror inte han behövde betala något då det var ett garantiärende. Om det inte var ett nyare spjällhus med gul ettikett så behöver man väl inte uppgradera mjukvaran?
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]