Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Funk
Har du inte den detaljen på din bil ?? Det var första gången jag hört talas om en utan...
Det är alltså övre fjädersätet det handlar om, så den borde du ha.

Vanligaste symptomen om den är sliten är knarrningar och att det "kluckar" i framvagnen vid gupp

/Thomas
Användarvisningsbild
av iaken
Funk skrev:Har du inte den detaljen på din bil ?? Det var första gången jag hört talas om en utan...
Det är alltså övre fjädersätet det handlar om, så den borde du ha.

Vanligaste symptomen om den är sliten är knarrningar och att det "kluckar" i framvagnen vid gupp

/Thomas

Satt ingen där innan heller. Så den måste ha tillkommit nåt år efter min 2002'a :D men jag ska få dit dessa och se om det löser sig. Det låter INTE med mina 16" mimas av någon anledning.
Användarvisningsbild
av Funk
Jag har en -02... iofs S60 men det är samma ändå.. Vad sitter ovanför fjädern på din då, den är ju själva mothållet...

I änden på fjäderbenet sitter plastkåpa, bricka, lager och fjädersäte. Jag har aldirg sett något annat utförande på fjädersätet än det gummiklädda...

/Thomas
Användarvisningsbild
av iaken
Är lite osäker nu alltså. ?:-/ Men den detaljen jag länka till känner jag inte igen. Får titta på det sen när det rivs ner. Jag har riktigt svårt att tro att mina fjäderlager har gett sig igen. De har ju bara suttit på 7 månader. Men minns jag inte helt fel så vilar den mot lagret.
Användarvisningsbild
av Funk
Jag har en PDF med illustrationer för byte av fjädrar till S60/V70 hemma, pm:a din mailadress om du vill ha den...

/Thomas
Användarvisningsbild
av iaken
Så! Då har jag bytt fjäderlager, fjädersäten och nya isoleringsgummi i framvagnen. Nu är det tyst som natten :) Vänster sida gick bytet smidigt som bara den, När vi kom till höger runddrog jag övre torxmothållet. Men mutterknackare löser det mesta.

Pinsamt att jag trodde det inte satt fjädersäte i bilen... :)

Här är den gamla som troligtvis orsakat oljudet! Stort släpp i vulkningen!

Bild
av chripopper
Hej jag tänkte låna tråden lite... Har i princip samma problem med klapper/klonk på min s60 -01

"Klapper" beskriver det bättre, det kommer lite då och då, i alla gupp och ibland på helt plan väg kan man höra klappret. Det klonkar snabbt flera gånger åt gången sen är det tyst.

Det kommer från höger fram och när jag sliter i fjädern hör jag det, sliter jag i dämparen under fjädern så hörs det inte om jag inte våldar, så det borde komma från ovansidan.
Jag har fått för mig att det hörs mest när man gungar bilen i sidleds?

Jag vet dock inte och det har med fjädern eller själva dämparen att göra? Har tillgång till en billyft i slutet av veckan så jag tänkte hisssa upp den och kolla, kommer väll förmodligen att lista ut vad det är men jag har läst om en massa konstiga klonkfel med diverse speciallösningar på dessa bilar så jag skulle vela ha lite tips om vad jag ska kolla efter, kan ju vara flera saker som orsakar klonkandet!

EDIT: Upptäckte nu när jag har varit och slitit som en tok i fjädern så har klonkandet minskat massor, vad kan detta bero på?
Kylarvatten läckage Volvo 940

Du måste trycksätta systemet när m[…]

Doktorns 945 ltt -97

Jo. Jag gjorde det flera gånger. När ja[…]

Bakre länkarmsbussning

Eller så monterar man POWERFLEX (PFR19-1917)[…]

Elproblem i baklucka

Jag gjorde den här fixen på min i f&oum[…]