Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av leiwi
betänk att det är inte länge sedan AUDI släppe en bil utan motorhuv!!! skälet som angavs var att "bilägaren har ingen anledning att komma åt motor mm " m a o dom vill att du besöker verkstaden oftare ,hur sakll dom annars tjäna sina pengar ,för dom har ju fått släppa på förtjänsten vid nybilsförsäljningen.
av XCThord
AndS skrev:Hur kan man kolla spolarvätskenivån i en V70II manuellt, är något jag missat.
Sorry, skrev lite fel tidigare, jag menade att man borde kunna kolla spolarvätskan och få information via datorn...
Användarvisningsbild
av Brainy
leiwi skrev:betänk att det är inte länge sedan AUDI släppe en bil utan motorhuv!!! skälet som angavs var att "bilägaren har ingen anledning att komma åt motor mm " m a o dom vill att du besöker verkstaden oftare ,hur sakll dom annars tjäna sina pengar ,för dom har ju fått släppa på förtjänsten vid nybilsförsäljningen.
Men tom på den så kan man komma åt de viktigaste sakerna som t.ex. oljesticka genom att öppna det lock som grillen består utav.

Att lossa huven på en sådan är dessutom inte många steg bort om man nu vill skruva. Det tog väl mig 5min första gången jag gjorde det, har svårt att tänka mig att det skulle ta mer än en max 2 minuter nu när jag gjort det en gång.

/Anders
Användarvisningsbild
av LanFan
På nya D5 så kollar man oljan på färddatorn. Motorn ska vara avstängd, ingen fot på bromsen, tryck och håll in startknappen ett par sekunder, släpp startknappen, tryck bort eventuellt infomeddelande, scrolla på färddatorn så kommer oljenivån upp bland medelhastighet och snittförbrukning. Det är viktigt att hålla in startknappen ett tag och inte bara trycka på den så att tändningen går på. Kommer oljenivån inte upp så testa att hålla inne den lite längre.

38mil i ny D5, //LF
av Amli
LanFan skrev:På nya D5 så kollar man oljan på färddatorn. Motorn ska vara avstängd, ingen fot på bromsen, tryck och håll in startknappen ett par sekunder, släpp startknappen, tryck bort eventuellt infomeddelande, scrolla på färddatorn så kommer oljenivån upp bland medelhastighet och snittförbrukning. Det är viktigt att hålla in startknappen ett tag och inte bara trycka på den så att tändningen går på. Kommer oljenivån inte upp så testa att hålla inne den lite längre.

38mil i ny D5, //LF
Det är ju ännu bättre än att behöva böka under huven! Nu med facit i hand är det lite som att gå ut med en sticka för att kolla bensinnivån ;-// Snyggt Volvo! :-)-)
Användarvisningsbild
av Guligan
LanFan skrev:På nya D5 så kollar man oljan på färddatorn. Motorn ska vara avstängd, ingen fot på bromsen, tryck och håll in startknappen ett par sekunder, släpp startknappen, tryck bort eventuellt infomeddelande, scrolla på färddatorn så kommer oljenivån upp bland medelhastighet och snittförbrukning. Det är viktigt att hålla in startknappen ett tag och inte bara trycka på den så att tändningen går på. Kommer oljenivån inte upp så testa att hålla inne den lite längre.

38mil i ny D5, //LF
Går det bara att göra på D5/dieslarna?
Användarvisningsbild
av VolvoB20

38mil i ny D5, //LF
Tackar för infon . Måste jag prova. Synd bara att det fortfarande står i instuktionboken att man ska dra stickan.
av XCThord
Det där om att kunna kolla oljenivån i färddatorn lät bra! Men varför kan man bara kolla det om motorn är avstängd?

De senaste 3-4 åren har jag kört en Lincoln Towncar av senaste årsmodell c:a en månad per år som hyrbil i USA. Det räknas som en av marknadens mest omoderna bilar, men på den kan man kolla "Oil level XX%" på färddatorn även då man kör. Den har för övrigt också digital hastighetsvisning på skärmen - när kommer Volvo med detta?

Hej! Jag har en USA-importerad XC90 T8 (2016) och […]

Fick förnyelse igår på Volvia, ki[…]

Vad ska jag köpa och varför?

Fortfarande fram till de årsmodeller som bli[…]

Älskar berättelser med lyckliga slut! Ta[…]