Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av naggiz
Hej på er allihopa! Blev just medlem här och ser framemot detta!
Jag behöver hjälp. Jag har en Volvo 745 årsm -88 och tankmätaren fungerar inte. den ligger i botten hela tiden men när det börjar ta slut glider den upp mot halvtank! Vad ska jag göra? snälle hjälp mig! Jag är jättedålig på bilar och så så skriv snälla tydligt steg för steg hur jag gör! Om jag inte lyckas har någon en aning om vad det kan kosta att lämna in den för detta?

Välkommen till forumet.
Förtydligade topic lite, så alla ser vad det handlar om.

Mvh/
Addekarlsson
Moderator
Användarvisningsbild
av Åque
Tjena!

Tyvärr är det ett ganska vanligt problem på äldre Volvon. Mitt tips är att du låter det vara som det är. Kör i stället på trippmätaren och tanka fullt varje gång så har du en ganska bra uppfattning om när det är dags å tanka.
av Kennyg
Lyft ur tankarmaturen och gå igenom det elektriska. Låter som dålig kontakt någonstans.
av traktor_grabben
om de e en 88 så e de nästan 100 att de e själva mätaren i panelel som e sönder de va de på min me så ja köpte en ny på volvo kostade 1074kr så nu funkar de kanon. OCh ja hade även de felet som du beskrev att den går upp till typ halvtank efter ett tag.
För de e bara på de tidigare versionerna som själva tankarmaturen brukar gå sönder, men de e ju bara att plcocka ur den och mäta ohm.en på den kommer inte redigt ihåg hur ja mätte mende klurar man ut rätt snabbt hoppas detta hjälper dej, och om de e vdo mätare i den som de brukar va på 88 å framåt så e de nästan säkert att de e själva mätaren i panelen
av lennart lundberg
Hej.

Om du är händig så löd om alla lödpunkter på instrumentet. Jag gjorde det på min 740 GLT 16V -90 och efter det så var den OK. Kostnad = 0kr.

Lennart 960
av jonas_bjork85
kolla först om du har plast eller plåtarmaturen till tanken... om det är plåtarmaturen så är det stor risk att det har rostat sönder i kontaktstycket på utsidan.

Jag skulle tippa på att du har problemet där. men kan även (inte troligt) vara mätaren.

Startmotorn har precis som generatorn ingen sä[…]

Är inte det där hål som någo[…]

Precis som Cotag skrev, har också sätt […]

Det låter bra. Köpte 3 meter så d[…]