V70N -01 140hk. 13000 mil. Höger fram nyligen bytt.
Skruvat.se tog 890:- för lagret, verkade ok. tog mig 45 minuter mha lyft att byta. Behövde inte demontera mer än 5 bultar för bytet. Klart smidigt! Obegripligt hur det skulle kunna kosta 3800 på verkstad för bytet?..
En hint hur enkelt det var för mig att byta..
1 - Dra loss mittbulten som håller drivkaxeln/knuten
2 - hissa upp bil o ta bort hjulet.
3 - Skruva loss bromsok + skiva (2 bultar)
4 - Min drivaxel "gled fritt" så jag enkelt kunde ta tag den o presa den ca 3 cm mot motorn till, då kom jag utan problem åt de 4 bultar som håller hjullagret. (vissa av bultarna kommer man åt ändå..)
5 - Efter att dessa fyra bultar är demonterade var det bara till o ta loss och byta navklumpen..
6 - montera allt tvärt om.. se till att drivknutstätningen kommer rätt mot navet, det kan vara lite tight när man inte tar loss någon del av framvagnens infästning mot navet, men jag tror man vinner endel på det genom att minska behovet av framvagnsinställning. Beträffande smörjning, loctite etc --> följ instruktionsguide..
Konstruktionen verkar vara pinsamt dålig, liksom tyvärr mycket annat på denna kärran - 13000 servade mil på denna volvo känns som 33000 oservade mil på bmw e39.. om jag nu får jämföra med tidigare bilinnehav :) - Fördelen är väl att det är lättmeckat..:)

- By Imk