Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ricaro
#28453
Hejsan!
Har en kompis som införskaffat sig en 850 GLT från -94 och bland alla papper till bilen så hittade han på något papper en rekomendation om att byta vevaxeltätning. Sa att de är en dyr historia, men är de någon som vet mer exakt hur de går till samt vad sådant går på? På volvo resp icke märkes verkstad. Någon som kanske har något tips om orsak och om de är farligt att åka med de? Antar att byte inte är något man gör själv hemma?
av Taxen
#28476
Det är den berömda packboxen mella motor och växellåda :wink: Om den läcker så måste lådan lyftas ur och då byter man också koppling när det ändå rivs.Kostar ca 6-8000kr på verkstad.Att förhindra detta är att se till att vevhusventilationen är rengjord,så att det ej blir övertryck i vevhuset :wink: Syns underifrån om packboxen har gått,genom att det läcker ut olja vid kopplingskåpan-motor.
av Ricaro
#28587
Finns de bara en vevaxeltätning i ena änden? Tänkte att om de är en axel så kanske de borde vara en i varje ände. Då de finns kvitto på att packningen är bytt gnaska nyligen mellan motor och låda, alltså efter de att rekomendationen var utfärdad så kanske feler som sagt är åtgärdat då.
Användarvisningsbild
av ketto
#28621
Ricaro skrev:Finns de bara en vevaxeltätning i ena änden? Tänkte att om de är en axel så kanske de borde vara en i varje ände. Då de finns kvitto på att packningen är bytt gnaska nyligen mellan motor och låda, alltså efter de att rekomendationen var utfärdad så kanske feler som sagt är åtgärdat då.
De finns en på andra sidan oxå! Där kamremmen går! Kolla där oxå!
Lite enklare operation!
av *pettson*
#28887
Taxen skrev:Det är den berömda packboxen mella motor och växellåda :wink: Om den läcker så måste lådan lyftas ur och då byter man också koppling när det ändå rivs.Kostar ca 6-8000kr på verkstad.Att förhindra detta är att se till att vevhusventilationen är rengjord,så att det ej blir övertryck i vevhuset :wink: Syns underifrån om packboxen har gått,genom att det läcker ut olja vid kopplingskåpan-motor.
det är en bra ide att inte ha för högt vevhustryck.. men det är INTE anledningen till att packningen går..Den blir nämligen sårad av smuts UTIFRÅN.. tills den läcker..
Därav att den nya har filt tätning på utsidan...
av Ricaro
#29454
Någon prisuppgift på vad den andra tätningen går på att byta?
Användarvisningsbild
av Sparkz
#29457
Som ett kamremsbyte och lite till.
Bränslekrux...

Jo det är det jag menar, den som sitter p&ari[…]

V60 Hybrid - Erfarenheter

Nån som har en v60 d5 2016 hybrid som g&ar[…]

Det tackar vi för, mitt i semestern och allt.[…]

Trådlös laddning MY2026

I Volvos pressmeddelande för XC60 MY2026 fram[…]