Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Xotica
Jo visst är hastighetsberoende servo att den går trögare ju högre farter du kör i för att man inte ifall det gick för lätt köra ordentligt fel.
Håller med B20 angående träpaneler och det skrev jag förvisso också om högre upp, i min bil sitter det alupaneler vilket jag tycker är riktigt snyggt. Men givetvis har vi alla olika smaker och tur är väl det =)

//Xo
Användarvisningsbild
av VolvoB20
tunnis skrev:Drag och vinterdäck är bättre att ta efteråt.
Då slipper du förmånsvärdet på dessa och firman kan dra hela momsen.
Gäller för övrigt även bagagematta, glasögonhålare och tänkskydd också.
Kom ihåg bara att om skatteverket tittar i era papper så torskar både du och din arbetsgivare duktigt på detta skattefiffel.
av perhall
VolvoB20 skrev:
Kom ihåg bara att om skatteverket tittar i era papper så torskar både du och din arbetsgivare duktigt på detta skattefiffel.
Det är nog betydligt mer pinsamt för arbetsgivaren att åka dit på detta. Det kan skapa stora rubriker. Sen får man väl köpa grejer själv för privata pengar om man vill... det lär ju ha köpts en och annan yttertermometer och hjulkapslar i julklapp, som hamnade på tjänstebilar, förr...
av Lövet
VolvoB20 skrev:
Skatteverket kan gorma hur mycket de vill. Det är inga som helst problem att göra på det sättet eftersom det inte är lagstadgat att vinterdäck måste köpas vid samma tillfälle (och från samma ställe)
av perhall
andreas_lofgren skrev:
VolvoB20 skrev:
Skatteverket kan gorma hur mycket de vill. Det är inga som helst problem att göra på det sättet eftersom det inte är lagstadgat att vinterdäck måste köpas vid samma tillfälle (och från samma ställe)
Du får läsa på lite bättre...=)
"Extrautrustning kan antingen vara fast monterad på bilen eller monterad på så sätt att den lätt går att avlägsna, men är avsedd att användas på fordonet.

Det bör sakna betydelse för förmånsvärderingen om utrustningen anskaffas i samband med att bilen levereras eller vid ett senare tillfälle eller om utrustningen redan fanns i förmånsgivarens ägo innan bilen anskaffades. Det bör även sakna betydelse för vilket ändamål utrustningen anskaffats, t.ex. för bilens funktion, körsäkerhet eller för de resandes bekvämlighet.

Följande utrustning är exempel på extrautrustning om den inte redan ingår i nybilspriset för bilmodellen: automatisk växellåda, antisladd- och antispinnsystem, nivåreglering, farthållare, extraljus, luftkonditionering, klimatanläggning, sollucka, eljusterbara säten, elektriska fönsterhissar, eluppvärmd vindruta, elmanövrerade backspeglar, airbag, sidokrockskydd, dragkrok, vinterdäck, motorvärmare, kupévärmare, centrallås, alkolås, larmanordning, takräcke, lastbox, barnbilstol, metalliclack, tonade rutor, läderklädsel, personlig bilskylt, radio, bandspelare, CD/DVD-spelare, bränsledator, färddator, väg- och trafikinformationssystem och GPS-navigator."
av perhall
Från Skatteverkets information om värdering av bilförmån att tillämpas för beskattningsåret 2009 (SKV M 2008:18)
Användarvisningsbild
av tko
Det var inte många som gillade "bastupanelen" :lol: Jag ska träffa säljarn imorrn, får se om det finns nå´n bil inne med träbitarna så man får se i verkligheten. Vad beträffar hastighetsberoende servostyrningen så fattar jag med att det blir trögare styrning i hög fart och bilen känns stabilare. Vi betalar säkert förmånsvärde på vinterdäcken idag men vi har inte behövt inkludera de i maxpriset för tjänstebilarna vilket är 8 prisbasbelopp. Det betyder ca 12000sek extrautrustning om man så önskar :wink:
av Linqid
tko skrev:Det var inte många som gillade "bastupanelen" :lol: Jag ska träffa säljarn imorrn, får se om det finns nå´n bil inne med träbitarna så man får se i verkligheten. Vad beträffar hastighetsberoende servostyrningen så fattar jag med att det blir trögare styrning i hög fart och bilen känns stabilare. Vi betalar säkert förmånsvärde på vinterdäcken idag men vi har inte behövt inkludera de i maxpriset för tjänstebilarna vilket är 8 prisbasbelopp. Det betyder ca 12000sek extrautrustning om man så önskar :wink:
Vill man bestämt att ha trä kan man ju ta Modern Wood, riktigt snygg om jag får säga det själv! :) Classic Wood ser bara plastig och billig ut, tyvärr.
av XCThord
Jag har själv inte classic wood i XC60n (däremot Nordic Light vilket ju också är en form av träpanel), men jag måste instämma med trådskaparen - mörka, blanka träpaneler är ju grymt snyggt med beige inredning! :D

För övrigt tycker jag att specifikationen ser fin ut. Jag skulle själv valt bort herrgårdsvagnspaketet och istället tagit elsäte, elinfällbara speglar eller något dylikt, men alla har ju olika behov...
Användarvisningsbild
av tko
Nu har jag beställt en V70 II Ice-white med följande spec:

Modell Volvo V70 II 2,4D Business Momentum Automat
Teknikpkt 2
Herrgårdsvagnpkt 2
Aluminiumfälg Cassini 17
Glasögonhållare förarsida
Blåtands handsfree
Parkeringshjälp fram/bak
Laminerat glas runt om
Tidur för tillsatsvärmare
Hastighetsberoende servo
Sub woofer bak
Elinfällbara backspeglar
Panelinlägg Modern Wood
Drag fast
Skålade gummimattor Offblack
Lastrumsmatta formgjuten plast
Lasthållare rails fyrkantig
Skyddsgaller i stål med gasfjäder

Allt detta till priset av åtta basbelopp :D Volvos kampanj på denna version är verkligen prisvärd, vid ordinarie pris hade man fått samma bil "naken" i Kineticutförande ;-//

Leverans 1 september, jag är väldigt nyfiken på både motorn (420 nm :shock: ) och Dynaudio-stereon, hoppas sommaren passerar foooort :-DD

Bilruta-strömställare.JPG Bilia sä[…]

Jo,bra med mellanservice men att det skulle p&arin[…]

Verkstad Uppsala

Hej Ny på forumet men det känns ju bra.[…]

Sport chassi

Hej alla Jag har en v70 momentum med sport chassi[…]