Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Tänkte starta en tråd där man (kvinna) kan få komma till tals om vilken bil man ev. funderar på som alternativ till standardvalet - V70, 9-5, osv..

Sitter i dag med en V70 Classic 2.5T Automat och har sneglat lite på den nya Boxer dieseln från Subaru som nästa tjänstebil.

Detta är mina personliga värderingar varför jag skulle vilja byta till en Subaru Outback 2.0 Exclusive.... - Övertyga mig gärna varför jag har fel. (känner redan till ett antal parametrar som V vinner i en jämnförelse t.ex. Utrymme, Säkerhet, vägljud, mm.)

Om man skulle jämnföra med XC 70 som är mitt alternativ i utväderingen så är ju Subarun en light kusin från landet i mycket men när det gäller de saker som jag värderar mest så vinner Subaru på alla fronter:
- Riktig 4x4 som fungerar - se eller läs vilket test du vill!
- Bränsleförbrukning på 5,6 l/mil blandad körning och ändå 350 Nm vrid och 0-100 på under 9 sek
- Fri service 3 år (i.o.f.s . bara 4.500 mil)
- 1:a på Autoindex förra året när det gäller bil ägarens betyg. 2:a i år efter BMW i år..! (vad låg V på ?)
- Riktigt bra andrahandsvärde.
- Standardutrustningen med bl.a. skinn, sollucka, nivåreg, all el osv.

Är inte ute efter att skapa ett krig här, utan att seriöst diskutera fördelar/nackdelar med olika alternatiov till V70, Xc60, Xc70 osv.. Vill mer än någon annan att det ska gå bra för Volvo i framtiden (har nära släkt på PVÖ Projektvagnar) men när det gäller så mycket av ens privata ekonomi som det gör med ett bilköp så är man sig själv (familjen) närmast.

// Jiha
Senast redigerad av 3 jiha, redigerad totalt 0 gång.
XC60 har fri service 4år/12000 mil

Vilken bil man väljer är ju en personlig smaksak.
Provkör samtliga bilar du är intresserad av, jämför
vad du får för pengarna i form av utrustning ,komfort osv.

Tror inte någon kan tala om för just dig vilken bil du ska
satsa på, det kan bara du göra.
Psyko: Precis!

Det är därför som jag har startat tråden, att få input och feedback till mina önskemål och behov kopplat till mina provkörningar och intryck/fakta. Är dom helt fel? eller kan någon ge mig anledning att välja den dyrare XC70 D5:an istället som jag funderar på.

// Jiha
Har kört Subarun och det är en helt annan bil än Volvon, känns som den väger hälften så mycket som en XC70, helt annan känsla på gott och ont.

Gillar deras 4WD men den har lite för lite dragvikt för mig och nu i medelåldern börjar jag uppskatta volvon tyngd och lilla sävlighet istället för subaruns pigghet och busighet
Har kört Subarun och reagerade på att den var fruktansvärt bullrig. Stor skillnad mot en "europeisk" bil tyvärr. Sedan har den säkert ett flertal fördelar men är man bortskämd med en tyst bil är inte Subaru en bra ersättare.
Återupplivar denna tråd då Subaru nu har presenterat de nya Legacy och Outback-modellerna i Japan, dessa har troligtvis betydligt mer gemensamnt med de Europeiska motsvarigheterna än de som visades på mässan i NY för ett par månader sedan.

Den japanska Outback:en ser ganska mycket annorlunda ut jämfört med pråliga Amerikanska modellen med de stora rails/lastbågarna. Här är ett par filmer där man kan se nya Legacy och Outback "i verkligheten" och inte på trista studiobilder, tips: Outback:en har tre "vingar" i grillen, Legacy bara en "vinge": (kolla efter 3:30 i videon, en riktigt snygg vit Legacy!)

http://www.youtube.com/watch?v=sqW1SsR15EY
[youtube]sqW1SsR15EY[/youtube]

Mer på Legacy/Outback, kolla efter ca: 7 minuter i denna video så ser ni en röd, vit och svart Outback:

http://www.youtube.com/watch?v=JABnMe075xE
[youtube]JABnMe075xE[/youtube]

Jag gillar den allt mer, den Japanska Outbacken ser mycket bättre ut än den Amerikanska. Priset på den nya modellen ska dessutom bli samma som för den gamla, d v s från 265 tkr för en standard Legacy Station 2.0D till 340 tkr för den mest exklusiva Outback 2.0D, med skinn, navigator mm, mm. Tyvärr så kan den svaga kronkursen göra att det blir en mindre prishöjning, i mars pratades det om +20 tkr, men sedan dess så har ju kronan återhämtat sig och tagit tillbaka halva det tapapde värdet mot euron. (Har ingen koll på Yen:en)

Bilen är större, men verkar väga ungefär lika mycket som den gamla modellen, så dragvikterna borde bli ungefär likadana. Det ryktas om en starkare diesel och automatlåda till dieseln. Subaru har dessutom rättat till en del svaga punkter med den gamla modellen; betydligt bättre utrymme i baksäte, nu finns Bluetooth mm. Hoppas även att ljudnivån är ytterligare något förbättrad, den blev bättre då dieseln kom till gamla modellen, då kan den bli en tuff utmanare för tjänstebilsköpare som tittar på V/XC70.
Nya Legacyn ser ju riktigt trevlig ut. :)

Jag är inne på 4wd vid nästa bilbyte och hade redan sneglat mot Legacy fast "gamla" modellen, visste faktiskt inte om den nya. Grannen åker en 06:as Legacy 2.0R och han är väldigt nöjd med bilen, enda gångerna han varit in på verkstad är när det varit dags för service.

För min del, som det ser ut idag, så kommer nästa bil att bli antingen en Subaru Legacy 2.0R/2.5i, A4 2.0T Quattro eller eventuellt en V50 T5 AWD. Dock så tror jag Volvo inte riktigt når upp i varken Subarus och Audis förträffliga 4wd.
Edmunds har fått göra en provkörning av en Japansk Legacy:
http://www.edmunds.com/insideline/do/Dr ... eId=148807

Det är några frågetecken som jag har när det gäller nya Legacy;

1. Hur påverkar den nya, större karossen bränsleförbrukningen?
2. Dragvikt?
3. Det ryktas om en uppgraderad diesel på 180 hk?
4. Hur mycket väg- och vindljud är det i bilen? Japanska bilar brukar generellt vara sämre än europeiska, särskilt på svenska vägar. Alternativet Audi A4 är dock inte klassledande på något sätt, det är däremot nya XC70/V70.

Tyvärr så talar priset emot att det blir en Volvo, vi har ställt oss frågan: "hur mycket vill vi betala i förmånsvärde?" och hamnade då på en maxgräns för bilen (exkl lös utrustning som vinterdäck, mv etc) på 350 tkr. För det så får vi en maxutrustad Legacy kombi av nya modellen, (det kan räcka med 325 tkr) en välutrustad Outback eller en sparsamt utrustad (=standard) Audi A4 Allroad.

Det finns ju ingen V70II D5 AWD med manuell låda, men jag är rädd att även den skulle bli för dyr eller i princip outrustad för att rymmas i budgeten. En V70 2.4D AWD med manuell låda hade varit ett alternativ, om den funnits. Om vi får positiva svar på frågorna ovan så lutar det ganska kraftigt åt en maxutrustad Legacy kombi...
AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och int[…]